Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Labradoodle/Australian Cobberdog

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-16, 17:38   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Heller mer og mer mot Bichon Havanais kjenner jeg!

Jeg har bichon havanais - vi er veldig fornøyd med hundevalget! Spør i vei hvis du lurer på noe spesielt. HUn er snill og omgjengelig og morsom, utrolig lettlært( ergo kan man lære hunden mange unyttige partytriks )og hun mangler fullstendig utferdstrang, slik at hun alltid følger med på hvo vi er - for der vil hun også helst være.

Vi har to vennefamilier som begge går for poo-varianter nå, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk faller for den hypen. Hvorfor ikke velge en rase hvor man VET hva man får? Begge er søte hunder, altså - men de koster like mye som en renraset hund - og man har ingen garanti for hvordan for eksempel pelsen blir på slike.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 17:41   #22
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har bichon havanais - vi er veldig fornøyd med hundevalget! Spør i vei hvis du lurer på noe spesielt. HUn er snill og omgjengelig og morsom, utrolig lettlært( ergo kan man lære hunden mange unyttige partytriks )og hun mangler fullstendig utferdstrang, slik at hun alltid følger med på hvo vi er - for der vil hun også helst være.

Vi har to vennefamilier som begge går for poo-varianter nå, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk faller for den hypen. Hvorfor ikke velge en rase hvor man VET hva man får? Begge er søte hunder, altså - men de koster like mye som en renraset hund - og man har ingen garanti for hvordan for eksempel pelsen blir på slike.

Om du har tips om oppdretter, tar jeg gjerne i mot på PM!

(Og jeg skjønner godt poo-hypen - de er jo knusesøte! Men jeg er ikke dummere enne at jeg hører på råd fra erfarne hundeeiere.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 17:48   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Om du har tips om oppdretter, tar jeg gjerne i mot på PM!

(Og jeg skjønner godt poo-hypen - de er jo knusesøte! Men jeg er ikke dummere enne at jeg hører på råd fra erfarne hundeeiere.)

Men altså - alle valper er jo knusesøte!
Jeg har ikke noe imot blandingshunder. Men jeg har noe i mot hunder som blir solgt som noe annet enn de er - en poo-blanding har ofte ikke helsesjekkede foreldre, og at de er mer allergivennlige enn andre hunder, er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man vil ha en hund som gir mindre sjanse for allergi enn andre, må man velge en rase hvor man VET hvordan pelsen blir - ikke ta sjasnen på at Poo-blandingen kanskje blir det. Og jeg synes det er svært uredelig av poo-folka at de hevder at hundene er så allergivennlige - de vet jo også at renrasede allergivennlige hunder er allergisikrere enn en blanding som har foreldre med begge typer pels.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 17:56   #24
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men altså - alle valper er jo knusesøte!
Jeg har ikke noe imot blandingshunder. Men jeg har noe i mot hunder som blir solgt som noe annet enn de er - en poo-blanding har ofte ikke helsesjekkede foreldre, og at de er mer allergivennlige enn andre hunder, er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man vil ha en hund som gir mindre sjanse for allergi enn andre, må man velge en rase hvor man VET hvordan pelsen blir - ikke ta sjasnen på at Poo-blandingen kanskje blir det. Og jeg synes det er svært uredelig av poo-folka at de hevder at hundene er så allergivennlige - de vet jo også at renrasede allergivennlige hunder er allergisikrere enn en blanding som har foreldre med begge typer pels.

Ja, jeg vet jo praktisk talt ingenting om dette - jeg lot meg endelig overtale til hund først i går, liksom.

Uredelig oppdrett er åpenbart en dårlig ting. Nå har vi noen bekjente som har fått en cavapoo fra en oppdretter som ser ut til å drive veldig seriøst, med dokumentert helse på avlshunder etc. Driver alle poo-oppdrettere useriøst?

Men nå tror jeg uansett at vi lander på en Bichon Havanais. Jeg har imidlertid ikke helt hellet med meg med å finne noen med kull/planlagte kull som ikke allerede er lovet bort for lenge siden. Hvor lang må man regne med at prosessen er, med ventelister og denslags?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 18:43   #25
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.291
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nja, vil vel egentlig ikke si det. Toller var den første hunden jeg hadde på egenhånd - var jo oppvokst med hund da, men det er noe annet.
Den er nok litt mer krevende enn Wheaten terrier da med tanke på mosjon/stimuli.

En wheaten terrier skal også ha en god del stimuli, og de kan i tillegg bli ganske store. Min erfaring med rasen er at de kan være hissige mot andre hunder, og svært egenrådige. Ikke en nybegynnerhund, vil jeg si.

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Heller mer og mer mot Bichon Havanais kjenner jeg!

Den er nok et mye bedre valg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:09   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Ja, jeg vet jo praktisk talt ingenting om dette - jeg lot meg endelig overtale til hund først i går, liksom.

Uredelig oppdrett er åpenbart en dårlig ting. Nå har vi noen bekjente som har fått en cavapoo fra en oppdretter som ser ut til å drive veldig seriøst, med dokumentert helse på avlshunder etc. Driver alle poo-oppdrettere useriøst?

Men nå tror jeg uansett at vi lander på en Bichon Havanais. Jeg har imidlertid ikke helt hellet med meg med å finne noen med kull/planlagte kull som ikke allerede er lovet bort for lenge siden. Hvor lang må man regne med at prosessen er, med ventelister og denslags?

Jeg synes det er useriøst med blandingsoppdrett, uansett. Og cabalier er jo en rase som har mye og svært alvorlige helseproblemer, og jeg synes det er en merkelig prioritering å bruke en frisk cavalier til blandingsoppdrett, men jeg er sikkert bombastisk.
Lurt å henvende seg til Havanais-raseklubben for å komme i kontakt med oppdrettere, og så kan du jo be om opptak i Fb-gruppen bichon Havanais i Norge. Jeg kan prikke deg mailadressen til
Min oppdretter, hun er egentlig ikke aktiv lenger, men har et kull innimellom og kjenner jo mange i miljøet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 19:31   #27
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Tusen takk for tips og innspill både her og i innboksen!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 21:56   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Vi har en hannstaff, og det er vår første hund. Staffer regnes vel strengt talt ikke som nybegynnerhunder de heller.

Hva som passer for folk har vel veldig mye med innstillingen man har som hva slags rase det er. Vi hadde nok ikke valgt staff hvis det ikke var for at det er svigerinnen min og broren min som er oppdrettere. Nå er han snart to år, og jeg synes det har gått veldig bra enn så lenge. Vi hadde han gjennom tre kurs det første halve året vi hadde han, og det lærte vi veldig mye av. Jeg tenker at jeg tar han med på et nytt kurs nå til våren, når han har passert to år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:09   #29
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Jeg er ikke erfaren med noe annet enn at jeg er vokst opp med mellomstor puddel som jeg elsker alt med.

Men jeg har prøvd å gjøre litt research på dette med cobberdog og labradoodle. Den australske cobberdog skal ikke være det samme som en labradoodle slik jeg har skjønt det. De skal være tett på å bli en rase slik at man skal vite hva man får. En labradoodle blander man en fin puddel med en fin labrador, eller noen generasjoner ned, og så får man som skrevet over en litt vilkårlig hund. Kronprinsparet har en labradoodle mener jeg. To venner av meg har også, og de er svært fornøyde. Hundene ser helt like ut.


Men det jeg leste om var altså ikke det samme. Jeg har funnet en link her som skriver noe av det samme. Jeg sitter på telefon. Så litt vanskelig. http://www.australian-cobberdog-club.com/ . . . Spørsmålet er om det man får i Norge er denne "ekte" Cobberdog noe sted, eller ei? Det har jeg ikke funnet helt ut av. Jeg har gjort litt research fordi jeg liker puddel og mannen labrador.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 12-12-16 kl 22:24.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:13   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Men den Australske saken kommer vel fra en puddel og en labrador den og?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:15   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Og kronprinsparet har vel bare en doodleblanding? Akkurat som to venninner av meg. Den ene ble mest puddel og den andre mest labrador.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:21   #32
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Men jeg ser jo at det stemmer at den første oppdretteren angrer. Bare ca 30 prosent av hundene han avlet frem var allergivennlige. Og Ingen sjekker dette før de selges.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:23   #33
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Og kronprinsparet har vel bare en doodleblanding? Akkurat som to venninner av meg. Den ene ble mest puddel og den andre mest labrador.

Ja, jeg mente å skrive at de har en doodleblanding, dumt om det kom uklart frem.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:26   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.782
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men jeg ser jo at det stemmer at den første oppdretteren angrer. Bare ca 30 prosent av hundene han avlet frem var allergivennlige. Og Ingen sjekker dette før de selges.

Nemlig. Og labrador er jo i tillegg som allergikere ofte resgerer ekstra mye på, fordi de har pels med endel talgproduksjon, slik at de som ikke får puddelpelsen, kan
Bli hunder folk reagere ekstra på isteden for. Og det er trist å måtte gi fra seg en hund fordi man er allergisk mot den.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 22:48   #35
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.806
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Den australske kommer fra blandingen puddel og labrador og han som laget den miksen først har senere uttalt at han angrer.t
Det jeg synes er litt merkelig med de som driver oppdrett av den miksen ,er at de alle hevder de er seriøse og har en del tvilsom markedsføring ang hundene, men de hevder at det snart er en godkjent rase. Det er som jeg vet ihvertfall to kennel som driver stort med dette og de hevder begge to at de er de enste i Norge som snart har godkjente hunder. Altså de sammarbeider ikke og erkjenner ikke hverandre som kennel. De tar også mye høyere pris enn en puddel eller labrador koster. Og er laaaagt fra å få rasen annerkjent i NKK
Men det her var helt på siden av det trådstarter har spurt om.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:06   #36
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er ikke erfaren med noe annet enn at jeg er vokst opp med mellomstor puddel som jeg elsker alt med.

Men jeg har prøvd å gjøre litt research på dette med cobberdog og labradoodle. Den australske cobberdog skal ikke være det samme som en labradoodle slik jeg har skjønt det. De skal være tett på å bli en rase slik at man skal vite hva man får. En labradoodle blander man en fin puddel med en fin labrador, eller noen generasjoner ned, og så får man som skrevet over en litt vilkårlig hund. Kronprinsparet har en labradoodle mener jeg. To venner av meg har også, og de er svært fornøyde. Hundene ser helt like ut.


Men det jeg leste om var altså ikke det samme. Jeg har funnet en link her som skriver noe av det samme. Jeg sitter på telefon. Så litt vanskelig. http://www.australian-cobberdog-club.com/ . . . Spørsmålet er om det man får i Norge er denne "ekte" Cobberdog noe sted, eller ei? Det har jeg ikke funnet helt ut av. Jeg har gjort litt research fordi jeg liker puddel og mannen labrador.



Det med at labradoodle/goldendoodle/cobberdog/altmuligpoo skal bli "egen" rase har blitt sagt heilt sidan starten, og det er altså begynt å bli ganske mange år sidan. Sannsynligheten for at dei nokongong vil bli ein godkjent rase i for eksempel NKK er temmelig lik null, det er blandingshundar. Men dei kan bli registrert i Nox-registeret og sikkert ein del andre stader som registrerer blandingshundar.

Cobberdog er labdradoodle, men dei har forsøkt å gjere det "på nytt" og har gitt det eit nytt navn fordi det kom fram at den "første typen" ikkje var så allergivennlig og perfekt som først sagt. Det kan godt vere dei avlar med ein bestemt plan i hovudet, men det kan godt vere at den planen i hovudsak er å tene mest mogleg pengar. I Norge har me f.eks. Drøbak Hundehotell som eg trur er dei som trykker ut mest labradoodle/cobberdog for tida, det er rein hundefabrikk som produserar kvalpar. Dei har -mange- kull i året, og det var dei som i si tid gav kvalp til kronprinsparet. Det har dei tent veldig mykje peng på.


Engasjert i tema, ja.


Når det er sagt så diggar eg blandingshundar. Og eg elskar omplasseringshundar med høgst ukjent opphav. Men unødvendig avling på (ikkje-helsesjekka) blandingar og å påstå at blandingane er så mykje betre enn dei (helsesjekka) reinrasa hundane er så teit. Det er nok hundar, og det er nok hunderasar.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:45   #37
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.291
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Og kronprinsparet har vel bare en doodleblanding? Akkurat som to venninner av meg. Den ene ble mest puddel og den andre mest labrador.

Av venninnene dine ble den ene mest puddel, og den andre mest labrador?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:51   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Av venninnene dine ble den ene mest puddel, og den andre mest labrador?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:52   #39
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Lille gullet vårt er en Cockerpoo.
Han er 4 år og helt herlig. Akkurat passe stor, akkurat passe liten og har ett fantastisk lynne. Hunden vår røyter ikke, men det er det andre av samme blanding som gjør.

jeg er allergisk, men reagerer ikke på han, niesen min er allergisk og reagerer på han så det er ikke noe garanti om man vil ha en allergivennelig sak.

Vi sto mellom en Havanas og Doodelen vi har, angrer ikke.
Skulle vi hatt en hund til hadde vi gått for en Whippet eller portugiser.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-16, 23:58   #40
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Av venninnene dine ble den ene mest puddel, og den andre mest labrador?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no