Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-18, 09:34   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Jeg sitter og leser en artikkel om prorektor ved NMBU som vil "skrote karakterene". Veldig "spisset innlegg", har også fungert som en brannfakkel. Selv er jeg veldig usikker på nytteverdien i denne type debatter. Jeg opplever at det lett blir en "hvem skriker høyest" og at alt av reelle poenger forsvinner i debatten.

Jeg bruker det litt selv, det er spesielt på ting med ytterpunkter og store gråsoner mellom at det kan være greit å "tvinge" folk til å være tydelig i debatter. Kan være OK å vite hvor folk egentlig er.

Hva tenker du? Er det bra med denne type debatt? (Linket ikke til artikkelen - finnes en hel horv)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 10:45   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Det kommer an på hva målet er. Hvis målet er adrenalin og underholdning kan det jo ha noe for seg. Hvis målet er å oppnå noen form for enighet eller komme videre i noe synes jeg det oftest er veldig dumt. Jeg merker jo selv at hvis noen spisser argumentene veldig blir jeg på et vis tvunget over i motsatt grøft. Hvis jeg ikke er interessert i å forholde meg til grøftene vil jeg oftest forbli stille. Og hvis grøftene i tillegg er uspiselige kan det gjøre det vanskeligere å komme med synspunkter som er mer moderate, fordi det da lett linkes opp mot ekstremutgavene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 11:54   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Jeg syns det er utrolig irriterende og ødelegger enhver debatt.


Men selger klikk, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 11:59   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på hva målet er. Hvis målet er adrenalin og underholdning kan det jo ha noe for seg.

Ja, det blir utrolig underholdende (innimellom lurer man jo på om man faktisk kan lese fordi man er usikker på om det man leser er sant.)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er utrolig irriterende og ødelegger enhver debatt.

Ja, det skaper et veldig spesielt klima. Føler litt at jeg havner i en sentrifuge når jeg er i en slik diskusjon. Vanvittig tempo, men vi kommer ingen vei, alt går bare rundt og rundt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 12:41   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Ka, og det er derfor eg ofte seier til elevane mine at vi skal samtale og lytte, i staden for å få rett (og dette er jo spesielt viktig i religionsfaget). Å lytte til andres synspunkt er undervurdert. Og derfor eg er lite glad i spisse debatter, der ein berre går rundt og nesten med vilje unngår å definere begrep f eks.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 13:39   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Noen ganger tenker jeg det kan tydeliggjøre noen poenger i komplekse problemstillinger, f.eks. for å få fram hva som er prinsipielt framfor alt det andre rundt. Da kan det gjøre at man får med flere på diskutere noen grunnleggende ting.

Men (for) ofte kan det føre til skyttergravsdebatter i mer følelsesbetonte saker. Da synes jeg det ødelegger det konstruktive, fordi i en del saker er det gråtonene som er det viktigste.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 19:10   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Jeg syns vi alle kunne hatt godt av å finne fram igjen Habermas: "Verständigung wohnt als Telos der menschlichen Sprachen inne".

Hvis man tar som utgangspunkt at formålet med kommunikasjon er å komme nærmere en felles forståelse, eller til og med enighet, så er det lite lurt å bruke argumentasjon som øker konfliktnivået.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 19:15   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Jeg tenker at hvis man ikke forstår de retoriske virkemidlene som benyttes når man spisser innlegg er man for dum til å debattere i utgangspunktet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 20:23   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

(Jeg tulla. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 20:49   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker at hvis man ikke forstår de retoriske virkemidlene som benyttes når man spisser innlegg er man for dum til å debattere i utgangspunktet.




Jeg tulla ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 20:52   #11
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Noen ganger kan det være deilig. Spesielt om det er finspisset til fingertuppene og treffer spikeren rett på hodet (og mener akkurat det jeg mener). Som oftest er det bare irriterende.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 20:57   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Jeg holder mye kurs på ulike arenaer, der kan spissede innlegg være en god start for å få igang en debatt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 23:13   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

(Jeg tulla. )

Jeg lurte fælt, men konkluderte med parodi på spissformulering.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 11:04   #14
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenker du at "spissete innlegg" er god debattform?

Men seriøst, hvis man ikke klarer å skille mellom spissformuleringer og mer seriøse innlegg, er man jo, om ikke dum, så sliter man i alle fall litt. Dersom man klarer å identifisere spissformuleringer/hersketeknikker og hva_har_du, og parkere dem som nettopp det, kommer man lenger i en debatt enn om man ikke klarer det. En debatt som bare består av spissfomuleringer er selvsagt en dårlig og lite fruktbar debatt, men av og til kan slike formuleringer være på sin plass. Mener jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no