Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Bunader

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 11:27   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Bunader

På listen min over ting som må gjøres i dag, står det klargjøring av bunader.
Jeg er "dritdårlig" på stryking av tøy.

Har stort sett passet på at mamma er på besøk noen dager før 17.mai, men det går ikke i år igjen, ikke alltid det passer.
Jeg har tre venninner som er knallgode på stryking, og lurer på om jeg skal invitere en av dem på besøk i kveld. De har stillt opp hvert sitt år når ikke mamma har vært her.
Må prøve å huske hvem sin tur det er.

Får vel begynne selv, men to damebunader og en jentebunad er litt av et styr.

Wish me luck.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:32   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunader

Eg har sendt mi til storesøstera.

Lykke til!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:33   #3
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Bunader

Jeg leverer på rens, og får den ferdig strøket tilbake.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:36   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunader

Er det så vanskelig å stryke en bunadskjorte? Jeg skal gjøre det selv for første gang i mitt liv, det kan jo bli interessant.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:49   #5
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunader

Lykke til.
Har ikke bunad men lurer på hvordan det blir den dagen jeg får. Det enkleste er kanskje å levere på rens ja.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:50   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunader

Lykke til, ja. Bunadskjorter er noe herk å stryke.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:51   #7
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Er det så vanskelig å stryke en bunadskjorte? Jeg skal gjøre det selv for første gang i mitt liv, det kan jo bli interessant.

Lykke til!
Neida, hvis du kan stryke, så går det sikkert bra.
Jeg kan ikke. Jeg hadde hatt strykejernet i syv år og venninnen min (som kom og skulle stryke skjortene) spør om jeg har dampstrykejern? Æh, nei tror ikke det, svarte jeg. Men det er det jeg har.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:55   #8
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunader

Jeg stryker sjelden men går greit å stryke bunad skjortene egentlig
Både jeg, mannen, storebror og storesøster har skjorter som skal strykes

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:37   #9
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Lykke til!
Neida, hvis du kan stryke, så går det sikkert bra.

Her i huset strykes omtrent ingenting, så jeg skal ikke skryte på meg å være noen strykeekspert nei. Men jeg satser på at det går bra, hvor vanskelig kan det egentlig være?

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:52   #10
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunader

Det går så det griner. har 2 store og 2 små skjorter som skal strykes.

Det værste er bunadskjorter i lin men det var det heldigvis slutt på for 2 år siden...

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:54   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Det går så det griner. har 2 store og 2 små skjorter som skal strykes.

Det værste er bunadskjorter i lin men det var det heldigvis slutt på for 2 år siden...

Forkledet til storesøs er sydd på lin.Det er vansklig å stryke, selv for mamma. Jeg må belage meg på timevis med stryking på det forkledet. Nå har jeg skjorter og forklær på 30 gr. i maskinen og så får jeg prøve å stryke det tørt.:svett:

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:00   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunader

Jeg er gravid og måtte bruke et par timer på å sy ut min her forleden.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:32   #13
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Strykingen tok svigermor

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:33   #14
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Jeg henger opp skjortene dryppende våt i dusjen det gjør strykingen mye lettere.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:39   #15
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunader

Strykefantasten melder seg! Stryking er det morsomste av alt husarbeid, det blir prioritert foran gulvvask, oppvask, det meste. Men nei, jeg stryker ikke underbukser og sokker altså (t-skjorter, bodyer, bukser, gensere, skjorter, sengetøy derimot...)

Dersom skjorten eller forkleet er i lin er det viktig å begynne å tenke på strykingen litt før du setter i kontakten. Det beste er å begynne noen timer før, fukt plagget forsiktig med en sprayflaske eller å dryppe litt vann fra hendene. Plagget skal være gjennomfuktig, men langt fra vått - akkurat slik at det tørker mens du stryker. Legg det så i en plastpose og inn i kjøleskapet i noen timer, da er det ikke verre enn å stryke andre plagg.

Skjorter i bomull som har fått krøller siden sist bruk, kan også med fordel fuktes. Da går det i en fei å glatte dem ut.

Husk at de færreste bunadsskjorter skal ha brett på armen slik som på vanlige skjorter. Jeg pleier å begynne med å brette ermet etter sømmen, stryke nesten opp til kanten, ta andre siden, brette ut ermet slik at man får tatt midt på (det som altså vil havne på oversiden av armen), og så stryke over det som måtte ha komme av bretter under strykingen til slutt.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:45   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunader

Jeg leverer min til mamma. Hun sørger for å levere den renseriet hvert tredje år sånn ca. Årene i mellom fikser hun den for meg. Snille mamma.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:55   #17
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunader

Jeg får moren min på besøk i morgen!

  Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:58   #18
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Strykefantasten melder seg! Stryking er det morsomste av alt husarbeid, det blir prioritert foran gulvvask, oppvask, det meste. Men nei, jeg stryker ikke underbukser og sokker altså (t-skjorter, bodyer, bukser, gensere, skjorter, sengetøy derimot...)

Dersom skjorten eller forkleet er i lin er det viktig å begynne å tenke på strykingen litt før du setter i kontakten. Det beste er å begynne noen timer før, fukt plagget forsiktig med en sprayflaske eller å dryppe litt vann fra hendene. Plagget skal være gjennomfuktig, men langt fra vått - akkurat slik at det tørker mens du stryker. Legg det så i en plastpose og inn i kjøleskapet i noen timer, da er det ikke verre enn å stryke andre plagg.

Skjorter i bomull som har fått krøller siden sist bruk, kan også med fordel fuktes. Da går det i en fei å glatte dem ut.

Husk at de færreste bunadsskjorter skal ha brett på armen slik som på vanlige skjorter. Jeg pleier å begynne med å brette ermet etter sømmen, stryke nesten opp til kanten, ta andre siden, brette ut ermet slik at man får tatt midt på (det som altså vil havne på oversiden av armen), og så stryke over det som måtte ha komme av bretter under strykingen til slutt.

Wow.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:09   #19
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunader

Vi drar til mamma og pappa for å feire 17. mai, og der befinner også bunadene våre seg. Vi bare kommer og tar på oss bunadene! Med andre ord: mamma ordner. Både min og Snuppa sin.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:11   #20
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunader

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Vi drar til mamma og pappa for å feire 17. mai, og der befinner også bunadene våre seg. Vi bare kommer og tar på oss bunadene! Med andre ord: mamma ordner. Både min og Snuppa sin.

Det er det vår eldste datter håper på også. Men nett der, er jeg ikke noen supermamma.

Guu, jeg savner svigermor.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no