Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 13:18   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Nå har jeg virkelig gjort det. Jeg har fått juleblomstene i hus allerede. Det kan jo aldri gå bra.
Jeg pleier å kjøpe juleblomster (julestjerner, amaryllis og sånn liten grønn bautaformet dings) på lille julaften - da holder jeg dem i live akkurat til jula roer seg.

Men nå altså - en hel uke før. Hvordan skal jeg gjøre det her for å ikke myrde dem før jul?

Jeg skal ha en eføy også i hver av gruppene dette greiene skal samles i. Er det smart å lage gruppene helt ferdig nå, kanskje? Eller skal de stå som de står? Varmt? Kaldt? Få vann? Tørke litt? Jeg har testet ut fredsliljegreia med å vente til de ligger utover bordet og roper på vann - det ser ikke ut til å funke på julestjerner.

  Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:19   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Det hører med til historien at jeg tenkte jeg skulle klekke amaryllisene selv i år, så de kjøpte jeg for et par uker siden. Dermed står de selvsagt i nydelig blomst nå, og er jo bare å glemme i jula.

  Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:19   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Aner ikke, jeg har mest avskårne blomster, men grønn, bautasformet dings?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:21   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Ja, sånn grønn plante med form som en bautastein fra Asterix. Ligner på thuja, men er ikke det.

  Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 15:03   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

I alle dager. Jeg kan ikke si at jeg vet hva det er, men den er sikkert fin.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 17:38   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

min utfordring er å holde liv i dem I jula...

Altså, siden vi er bortreist fra 23. desember til 2. januar eller noe sånn, regner jeg ikke med at de to amaryllisene vi fikk overlever... jeg kjøper av den grunn ikke juleblomster, men vi fikk to... som sto som miniknopper, nå har de vokst litt, de rekker muligens blomstre sånn nesten før vi drar... og ikke leve når vi er tilbake...

men hver enkelt blomst pleier jo ha en "bruksanvisning" alternativt kan du google dem.
Jeg husker amaryllis i farta siden vi har dem, men de hadde du visst allerede fått i blomst litt vel tidlig?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 17:41   #7
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Julestjernene bør holdes middels varmt og uten trekk da kulde er det de liker minst.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 18:02   #8
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Sett de så kaldt og mørkt som mulig (men ikke frost) og la de komme fram igjen på torsdag? Om de står i romtemp så tåler de jaffal mindre, og blomstrer fra seg fortere. Jeg har tenkt å sette mine kaldt og satse på at det funker. (i det hele tatt er det ironisk at jeg bistår deg med blomstertips. jeg kjøper alltid avskårne blomster fordi de jo _skal_ dø. fnis. )

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 21:45   #9
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Sett de så kaldt og mørkt som mulig (men ikke frost) og la de komme fram igjen på torsdag? Om de står i romtemp så tåler de jaffal mindre, og blomstrer fra seg fortere. Jeg har tenkt å sette mine kaldt og satse på at det funker. (i det hele tatt er det ironisk at jeg bistår deg med blomstertips. jeg kjøper alltid avskårne blomster fordi de jo _skal_ dø. fnis. )

Amaryllisen ja, ikke julestjernene.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:12   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

min utfordring er å holde liv i dem I jula...

Altså, siden vi er bortreist fra 23. desember til 2. januar eller noe sånn, regner jeg ikke med at de to amaryllisene vi fikk overlever... jeg kjøper av den grunn ikke juleblomster, men vi fikk to... som sto som miniknopper, nå har de vokst litt, de rekker muligens blomstre sånn nesten før vi drar... og ikke leve når vi er tilbake...

men hver enkelt blomst pleier jo ha en "bruksanvisning" alternativt kan du google dem.
Jeg husker amaryllis i farta siden vi har dem, men de hadde du visst allerede fått i blomst litt vel tidlig?

I januar har du ikke lyst aa ha juleblomster i hus lenger likevel. Da er det ut med julen og inn med tulipaner eller noe saant. Ikkeno' problem, m.a.o.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 09:19   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Amaryllisen ja, ikke julestjernene.

Hva gjør jeg med julestjernene da? Foreløpig står de urørte med plasten på midt på kjøkkenbordet. Men de må vel ha noe vann eller et eller annet?
Skal jorda være våt eller tørke ut?

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 09:21   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Sett de så kaldt og mørkt som mulig (men ikke frost) og la de komme fram igjen på torsdag? Om de står i romtemp så tåler de jaffal mindre, og blomstrer fra seg fortere. Jeg har tenkt å sette mine kaldt og satse på at det funker. (i det hele tatt er det ironisk at jeg bistår deg med blomstertips. jeg kjøper alltid avskårne blomster fordi de jo _skal_ dø. fnis. )

Jeg satte amaryllisene oppå fryseren. Helt mørkt, veldig kaldt.
Neste gang jeg gikk i fryseren sto svina i full blomst.

Men jeg har kjøpt en ny en, og den begynner såvidt å åpne blomsten på første i morgen omtrent - den blir fin til jul.

(allium - hvis det ikke er blomster her på nyttårsaften, så ikke si at jeg ikke har prøvd...)

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 10:39   #13
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva gjør jeg med julestjernene da? Foreløpig står de urørte med plasten på midt på kjøkkenbordet. Men de må vel ha noe vann eller et eller annet?
Skal jorda være våt eller tørke ut?

Julestjernene vil være jevnt fuktige. Ikke tørke ut, ikke overvannes.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 11:02   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Ikke tørke og ikke overvanne. Dette skal bli gøy.

Jeg tror jeg skal plante dem ned i gruppene jeg - da er det litt lecakuler under dem, det høres ut som en plante som liker drenering. :ingeniør:

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 11:42   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Sett en julestjerne i gruppe, og jeg klarer også å drepe den. Det hender jeg får sånne grupper av moren min som jeg skal holde i live mens de er på ferie, og det går som regel alltid galt.

Ellers er butikkene åpne i romjulen også. Hvis min amaryllis blomstrer før jul (må opp på gjesterommet og sjekke), kjøper jeg bare en ny. :ødsel:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 12:36   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

jeg har ikke noe stoooort ønske om juleblomster i januar jeg heller, bare småkjipt at jeg neppe får se dem blomstre...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 13:52   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

Av alle merkelige greier så sto julestjernene faktisk helt til nå.
Det vil si - den ene er sørenmeg virkelig flott fremdeles, og siden den er hvit så får den leve litt til i eksperimentets ånd.

Den som sto på varmekablene i hallen som vi glemte å vanne døde etter normal syklus - et par dager. Men resten altså - utrolig fine. Hadde sikkert noe med at det var etiske julestjerner.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:46   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skal holde blomster i live til jul - hjelp

etisk er bra.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no