Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Tilstandsvurdering av eldre bolig

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-23, 12:59   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Tilstandsvurdering av eldre bolig

Det er snakk om eldre bolig fra rundt 1960 (tilhører familen). Her er gjort fint lite vedlikehold av boligen, bortsett fra noe oppussing innvending. Huset er lagt med eternittplater. Hva slags tak det har er jeg litt usikker på, men tror ikke dette noen gang er skiftet. Det er heller aldri blitt drenert rundt boligen.

Jeg vurderer muligheten for å ta over denne boligen, som er halvpart av en tomannsbolig. Den er i ok stand pr nå, men vet at jeg må beregne en god del oppussing innvendig og at det er masse som bør gjøres utvendig samt at det kan finnes mange skjulte mangler.

Dermed ser jeg for meg at jeg bør få en skikkelig tilstandsvurdering av boligen som kan gi oversikt over hvor falleferdig den faktisk er, eller om dette i løpet av noen år er fullt mulig å sette i stand.

Eternittplatene ser jeg for meg må fjernes, her vil kostnaden evnt måtte deles på av eier av den andre halvparten også. Dette vet jeg må gjøres av profesjonelle og vil koste en del. Trolig må tak også byttes med tiden og få drenert rundt boligen. I tillegg bør nok vannrør og kloakk også gjøres noe med.

Meglere foretar jo en verdivurdering, men har de også folk som kan gi en grundig tilstandsrapport? Vil dette i seg selv koste veldig mye å få utført? Er det andre typer firma jeg kontakter for en slik vurdering?

Jeg trenger rett og slett å vite om boligen vil la seg sette i stand og et overslag over hvor mye dette ca vil koste. Det vil være snakk om å gjøre dette over noen år. Skulle jeg ta over vil jeg i utgangspunktet være gjeldsfri og ha anledning til å ta opp lån for utbedring av boligen på ca 1-1,5 mill og ha en egenkapital fra salg av nåværende bolig på ca 500.000,-.

Alle tanker og råd rundt dette mottas med takk.

Er det andre ting jeg bør tenke på mtp å ta over en slik bolig?


Sist redigert av Luvi : 25-02-23 kl 13:05.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 13:02   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Du vil ha en ordentlig takstmann til å skrive en rapport.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 13:29   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Takst koster ca 20 000.

Der står hva som må/bør gjøres og overslag på hva det koster.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 15:55   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Som jeg fryktet. Det er mye penger har jeg ikke slik som ting er nå. Alt i alt så er det trolig verdt å få det gjort for å få en romsligere økonomi på sikt, men om en slik rapport viser seg at det blir økonomisk forfall å ta over så er det igjen bortkastede penger.

Vel, får undersøke litt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 18:50   #5
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Om den skal selges på det åpne markedet må en slik rapport uansett skaffes.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 18:57   #6
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Om den skal selges på det åpne markedet må en slik rapport uansett skaffes.

Det blir ikke mitt problem.

Men igjen, da må jo de som pr i dag står som eiere av boligen besørge dette. Hmm…

På det åpne marked, sier du. Men da er det vel rapport via meglerfirma som gjelder? Mulig det bare er jeg som er litt fjern her nå.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 19:06   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Du vil ha en ordentlig takstmann til å skrive en rapport.

Ja.

Min kollega fikk tilstandsrapport fra takstmann og betalte 2-3000, en uke siden.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-23, 19:07   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Det kom nye regler 1.1.2022. Det trenger ikke å koste 20 000 kr, men det må foreligge en ordentlig takstrapport, det holder ikke med megler.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 09:14   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Det er ikke meglere som lager takstrapporter. Det gjør en takstmann, og det er ikke megler som velger hvilken takstmann som skal brukes. Selger kan velge selv.
Eller du som kjøper kan leie inn en hvis du ønsker (uavhengig av hva selger gjør).

Jeg ville ikke kontaktet megler hvis jeg var deg. Meglerens oppgave er å selge en bolig for mest mulig penger, det tjener både hen og huseieren på. Megleren er ikke din rådgiver, må du huske på.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 09:26   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Ta kontakt med en takstmann og be om pristilbud. Min erfaring er at takst utført av autorisert takstmann slett ikke koster 20.000. Nå skriver min erfaring seg fra å bistå selger bosatt utenlands med salg av et bolighus for et par år siden, men takstrapporten den gang kostet rundt 5.000 kr. Det var et grundig og omfattende dokument som beskrev husets tilstand og vedlikeholdsbehov.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 10:20   #11
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.558
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Da vi hadde takst på den forrige boligen vår, i 2016, kostet dette 5000 kroner.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 10:27   #12
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Takk, alle sammen.

Jeg skal undersøke litt og be om noen uforpliktende tilbud.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-23, 11:37   #13
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilstandsvurdering av eldre bolig

Vi solgte leiligheta til stefaren min etter at de nye reglene trådte i kraft 1.1.22, og betalte under 5000 for taksten. Brukte takstmann som megler skaffa, og dette var ei relativt ny leilighet i blokk, så mulig det blir dyrere hvis han må bruke mer tid og/eller man skaffer taktmann sjøl.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no