Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Revaske en dunjakke som har blitt til en "klump"?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 13:26   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Spørsmål

Revaske en dunjakke som har blitt til en "klump"?

En mamma på skolen har vasket sønnen sin dunjakke og hun har ikke tørketrommel så hun skulle ta med jakken til en venninne og tørke den i trommel der. Men dette skjedde visst ikke samme dag og heller ikke den neste så nå har dunen klumpet seg.
Jakken er kjempefin så jeg sa i går at jeg kunne prøve å vaske jakken på nytt og tørke den i trommelen her...

Har ikke sett jakken enda men vet at hun har tatt den med på skolen i dag.
Noen som vet om det går å bløte opp dunen igjen? AHr ikke sett den så jeg vet ikke hvor harde klumpene er men tenkte litt på at jeg kanskje kan bløtlegge jakken i badekaret og klemme opp evt. dunklumper ( går det, tro? )og så vaske den på ullvask og så rett i tørketrommel som jeg har gjort så mange ganger med dunkåpen min.... Går det an å bløte opp dunen igjen??!!

Noen som har vært borti noe sånt?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:33   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Jeg vil tro at det går fint å vaske den om igjen for så å putte den i trommelen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:22   #3
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Gjorde det med dunpute og det gikk veldig fint.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:29   #4
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Gjør det, og putt inni noen tennisballer for å banke duna godt utover igjen, funka fint her!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:00   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Svigermor gjorde det samme med sin dunkåpe. Jeg vasket den sammen med et par (rene) joggesko, og joggeskoene fulgte med inn i tørketrommelen, begge deler ble så fine etterpå atte

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:35   #6
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Svigermor gjorde det samme med sin dunkåpe. Jeg vasket den sammen med et par (rene) joggesko, og joggeskoene fulgte med inn i tørketrommelen, begge deler ble så fine etterpå atte

Skulle til å foreslå det samme, pleier og å bruke sko sammen med dun...

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:47   #7
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Ble det bra?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:11   #8
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Det går helt fint å vaske den opp igjen for så å tørke den i trommel.
Riste den godt etter vask, så klumpene løses opp.

Putt gjerne en tennisball eller noe lignende inni for å "banke" dunet på rett plass.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:11   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Tusen takk for alle svar.
Jeg har vasket dunjakken i dag og det gikk fint. Men dunen lå fortsatt i små klumper overalt så jeg lot trommelen gå i 20min av gangen så prøvde jeg å løsne dunklumpene litt. Dunen løsnet mer og mer etterhvert som den tørket og nå er jakken skikkelig fløffi og fin igjen. Hadde 4 tennisballer inni tørketrommelen.. Tok litt tid men det er en skikkelig jakke og synd om den skulle bli kastet uten å prøve en gang til... Det er en Ticket to heaven jakke med deilig pels på kragen.
Mamman hadde gitt opp jakken og nå har de reist til Polen i juleferien så da blir de nok glade når de ser jakken etter jul..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:11   #10
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Går så fint atte. Trenger ikke vaske den på nytt, bare dypp den i vann (eller kjør den på skylleprogram) og så i maskinen med max sentrifugering. Og trommel med noe hard gummi i.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:58   #11
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Så bra at det ordnet seg! Og så snill du er som hjelper dem!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:08   #12
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Så bra at det ordnet seg! Og så snill du er som hjelper dem!

Det samme tenkte jeg

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 15:14   #13
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Tusen takk for alle svar.
Jeg har vasket dunjakken i dag og det gikk fint. Men dunen lå fortsatt i små klumper overalt så jeg lot trommelen gå i 20min av gangen så prøvde jeg å løsne dunklumpene litt. Dunen løsnet mer og mer etterhvert som den tørket og nå er jakken skikkelig fløffi og fin igjen. Hadde 4 tennisballer inni tørketrommelen.. Tok litt tid men det er en skikkelig jakke og synd om den skulle bli kastet uten å prøve en gang til... Det er en Ticket to heaven jakke med deilig pels på kragen.
Mamman hadde gitt opp jakken og nå har de reist til Polen i juleferien så da blir de nok glade når de ser jakken etter jul..

Så flott... Dun tar alltid lang tid å tørke...

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 22:00   #14
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Gjør det, og putt inni noen tennisballer for å banke duna godt utover igjen, funka fint her!

Dette redder det meste!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 23:04   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Jeg holder på å tørke en dundyne på den måten nå. (Omgangssyken ja...).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:18   #16
Merete
Superaktiv
 
Merete sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Innlegg: 310
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Tar opp igjen denne tråden jeg, da jeg skal vaske bergans dunjakka mi.. Men jeg har ikke tørketrommel hva gjør jeg da?

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:21   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blitt til en "klump"?

Låner tørketrommel, men husk at det tar en hel dag å tørke.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:22   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av Merete, her.

Tar opp igjen denne tråden jeg, da jeg skal vaske bergans dunjakka mi.. Men jeg har ikke tørketrommel hva gjør jeg da?

Da må du enten levere den på renseri eller vaske den hos noen som har tørketrommel.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:38   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blit til en "klump"?

Opprinnelig lagt inn av Merete, her.

Tar opp igjen denne tråden jeg, da jeg skal vaske bergans dunjakka mi.. Men jeg har ikke tørketrommel hva gjør jeg da?

Da må du finne en tørketrommel før du vasker. Renserier kan rengjøre dundyner og -puter. Jeg antar at de like gjerne tar i mot jakker også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 10:56   #20
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Revaske en dunjakke som har blitt til en "klump"?

Man må ha tilgang på tørketrommel for å vaske dunjakke ja. Og det tar lang tid å få den tørr og fin igjen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no