Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-08, 11:48   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Jeg er blitt satt på "diett" resten av svangerskapet, for å forsøke å unngå at jeg får like mye vann i kroppen som jeg fikk i forrige svangerskap. Jeg har fått tilbud om samtale med ernæringsfysiolog dersom det skulle være nødvendig, men jeg tror jeg skal klare dette på egen hånd.

Kort fortalt er poenget at jeg må kutte ned på (raske) karbohydrater (og selvfølgelig sukker), spise mer proteiner og kutte det meste av salt. Jeg må dessuten få i meg ganske mye vann.

Jeg kan egentlig veldig lite om denne typen kosthold, men jeg har skjønt såpass at jeg må kutte ut ris, pasta og poteter til middag og bare spise grønnsaker, kjøtt og fisk. Er det OK med grovt knekkebrød/havregrøt til frokost, eller innebærer dette mye karbohydrater? Kan jeg fortsette med salat (med egg, cottage cheese og reker) i lunsjen, bare jeg kutter ut å bruke pasta i salaten og spise brød ved siden av? Dere som lever på lavkarbo, hvordan ser en vanlig dag ut matmessig?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 11:53   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Her er fine siden; http://www.lavkarbo.no/
Masse oppskrifter og tips til hva man kan spise og slikt på forumet.

Og ang. brød og knekkebrød kommer det selvsagt ann på typen, samt hvor "nazi-karbs-teller" du skal være. Speltbrød/knekkebrød er fint, gjerne med bønner, linser, frø, nøtter ol. i. (Helsekosten, og United Bakeries har faktisk et veldig godt speltbrød.)

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 12:25   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Anbefaler deg å ta en titt i lavkarbo-mattrådene her inne, og evt. oppskriftstrådene:

Hva har du spist i dag?

Den store lavkarbo-mattråden

Lavkarbo-oppskriftstråd

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 12:33   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Hvordan er det med kvalmen nå? For bare vær obs på at kvalmen kan bli verre med lavkarbokost, det gjorde den hos meg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 12:35   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Gjør den? Høres rart ut? Kan det være fettet da? For jeg ser jo ingen logisk grunn til at kvalme skulle bli verre om man ikke spiser poteter, pasta, ris og brød? Er disse matvarene kvalmedempende?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 12:46   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Gjør den? Høres rart ut? Kan det være fettet da? For jeg ser jo ingen logisk grunn til at kvalme skulle bli verre om man ikke spiser poteter, pasta, ris og brød? Er disse matvarene kvalmedempende?

Jeg vet det høres helt villt ut, men det eneste som fikk meg igjennom svangerskapene var fullkarbokosthold. Du kan tro kroppen min var ganske screwed etterpå. Proteiner var verst, faktisk, fett gikk ganske bra.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:09   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hvordan er det med kvalmen nå? For bare vær obs på at kvalmen kan bli verre med lavkarbokost, det gjorde den hos meg.

Den har faktisk vært verre de siste dagene. Jeg har skyldt på at jeg er syk, men det er ikke utenkelig at det har noe med kostholdsomleggingen å gjøre. Men hva gjør jeg da? Jeg orker ikke å blåse opp som en ballong på samme måten som forrige gang, men jeg vet jammen ikke om jeg orker å gå rundt å være kvalm hele tiden hvis jeg vet at det finnes en kur mot den verste kvalmen. Urk, altså, dette er litt valget mellom pest og kolera... Kanskje jeg skal forsøke meg på fullstendig sukkerkutt og ekstremt grovt kosthold i første omgang. Så kan jeg se om det både holder kvalmen i sjakk og ødemene på avstand.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:21   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Det er vel egentlig ikke noe logisk overhodet med kvalme? Jeg er f.eks. ikke kvalm når jeg er sulten - ergo har jeg matlyst - men jeg blir kvalm igjen etter måltidet helt uavhengig av måltidssammensetningen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:23   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Ja den kvalmen er jo egentlig helt syk. Fatter forresten heller ikke hva som er poenget med brekninger under svangerskapet, altså at man sliter med å ta piller, pusse tennene osv fordi brekningsrefleksen er så helsikes mye sterkere. HVA er logisk med det? Duste-natur!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 13:40   #10
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Jeg er ganske kvalm når jeg er på lavkarbo, men det tror jeg er blodsukkeret, uten at jeg skal si det for sikkert. Men bælmer jeg f.eks en halvliter cola, så går kvalmen over.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 14:18   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Havregrøt tror jeg inneholder mye raske karber. Det finnes sånne rugknkekkebrød med masse fiber som er kjempegode. Jeg spiser sånne, med masse pålegg på: Skinke, ost, crabsticks ( ). I lunsjen pleier jeg å spise salat (omtrent som du beskriver), samt en skive sånt mørkt rugbrød, med egg og ansjos på, roastbiff, reker, leverpostei. Jeg passer på å ha litt fett til alle måltider, for eksempel olje og eddik på salaten.

Til middag har jeg bare byttet ut ris o.l. med grønnsaker.

Hvis jeg bare kunne kuttet ut å meske meg med godis, vafler og boller hver gang det blir servert, så hadde jeg vært i mål, tenker jeg.

(Jeg er ingen ekspert, altså. Jeg har bare satt sammen noe som jeg liker, som passer i hverdagen og jeg syns virker fornuftig. Så det er lov å si at jeg har anbefalt noe som er helt på jordet her. Jeg er forresten veldig i stuss på juice - ok eller ikke?)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 14:25   #12
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Kokeboken til Fedon Lindberg gir jo et greit utgangspunkt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 14:25   #13
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Havregrøt er faktisk veldig bra hvis du ikke skal ha for mye raske karber. Spis gjerne egg først, sånn at blodsukkerstigningen blir minimal. Ha godt med kanel på grøten, kanel er bra for insulinresistens, men helst ikke sukker. Bruk heller rosiner. Den salaten du snakker om med egg og reker høres helt fantastisk ut, og jeg synes du skal spise den uten brød til.

  Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 16:01   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Så kjipt at kvalmen blir verre av lavkarbo, du får nok prøve deg frem for å finne balansen. For meg var det forresten proteiner som var vanskeligst, spesielt rødt kjøtt. Jeg holdt meg helt unna storfekjøtt og til dels svinekjøtt da jeg var gravid, men kylling og annet tilsvarende hvitt kjøtt gikk greit i ikke altfor store mengder. Kanskje du fungerer på samme måten?

Mat sånn som Polyanna beskriver burde nok gå fint, de der rugsprøknekkebrødene er veldig gode synes jeg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 17:49   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er forresten veldig i stuss på juice - ok eller ikke?)

Spørs jo hvor "nazi" man er på karbs. igjen det. Juice er jo masse karbs., jeg drikker litt likevel, for jeg trenger ikke være i ketose.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 20:23   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Egg. Det ble jeg kvalm av, kom jeg på!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 15:08   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til kosthold med lite karbohydrater

Her var det mange supre tips. Tusen takk!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no