Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å, så gøy det er å lage mat!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 20:10   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Å, så gøy det er å lage mat!

Matlaging kan vel betegnes som en hobby? Jeg kan stå lenge på kjøkkenet og lage mat, bake kaker eller gjærbakstog bare kose meg. Ei venninne av meg sa "hvor henter du energien fra?" en gang da jeg stod og laget empanadas. Men sannheten er at jeg får energi av å lage mat.

Skal jeg ha fri en dag, der mannen tar ungen og jeg skal få kose meg, ja så velger jeg glatt å kokkelere, gjerne på timevis. Mamma påstår at når jeg nærmer meg førti vil jeg være så lei at jeg ikke gidder lage mat mer, og velger enkleste løsning, slik som hun gjorde. Da svarer jeg bare at jeg får kose meg med matlaging så lenge jeg synes det er moro.

Men hvorfor er det så gøy å lage mat? Jeg har i grunnen lurt litt på dette, der er jo noe man gjør mange ganger til dagen, hver dag. Mulig det har noe med all mestringsfølelsen det drar med seg, det er så gøy å lage noe som smaker veldig godt. Jeg hadde masse middagsgjester i går, og serverte ovnsbakt ørret, med grønnsaker, urterømme og sandefjordsmør. Dette mener jeg er enkelt å lage, men gjett om det var gøy da jeg ble sauset inn med goord om maten! Jeg blir stolt av slikt jeg

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:19   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Ja!
Jeg har det på samme måten.
Det er fantastisk å lage mat, komponere nye retter, teste ut, prøvesmake, servere noe ekstra godt man har laget selv.
Og dessuten synes mannen min at jeg er en smule rar som regelrett storkoser meg i dagligvarebutikker, der jeg kan gå langsomt, langsomt mellom hyllene, studere de forskjellige varene, kanskje oppdage noe nytt og la meg inspirere.

Kos deg med kokkeleringen du.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:19   #3
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Å lage mat er jo å skape noe. De fleste mennesker har både behov for og glede av å skape noe. Og i tillegg til skapergleden, så kommer jo gleden av å glede andre ved at de får noe godt å spise.
Det er kanskje derfor du liker det så godt?

Jeg er som deg - jeg elsker å lage mat, og jeg lager mye mat. Jeg eksprimenterer med nye retter, desserter og bakverk. Jeg er nok min store families master i å invitere på middag, og jeg elsker det.


Sist redigert av Fruktflua : 18-02-08 kl 20:42.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:28   #4
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Det er gøy å kunne invitere på middag, jeg tror jeg elsker det jeg også.

Tenker også litt som deg, Enhjørning; kan gå og bare kikke i dagligvarebutikkene. Jeg fikk en mail med masse slike "bli kjent med meg" spørsmål, hvor et av de var noe sånn som "hvor ville du brukt 20 000 kroner", og da måtte jeg svare dagligvarebutikken da

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 15:02   #5
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Jeg elsker også å være på kjøkkenet! Det er så moro . Og kan godt titte lenge i matvarebutikker. Og når jeg er på ferie i utlandet, må jeg alltid innom matvarebutikker der, for å se om det er noe moro å kjøpe...

Hjemme hos oss er det som oftest jeg som lager middagen, mest fordi jeg har en interesse for det. Og det er også kjent blant venner, at hjemme hos meg, får de god mat.

Det eneste jeg sikler på nå er større kjøkkenbord, (må vel gjerne ha et hus også da..) sånn at jeg har god plass til alle vennene som skal komme å kose seg med god mat og vin........

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 15:10   #6
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Jeg og mannen koser oss sammen på kjøkkenet og eksperimenterer med nye retter, men det blir mest i helgene. Har nettopp oppdaget at det i tillegg finnes en liten "husmor" i meg og har skjønt at man kan lage mye godt i en travel hverdag også. Mange retter lages kvelden i forveien etter at barna er i seng, dermed trenger jeg ikke stresse etter jobb/barnehage.

Har også oppdaget hvor gøy det er å bake brød av alle ting.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 15:17   #7
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Du kan godt smitte over litt matlagingsglede på meg.
Er skikkleig matlei for tiden og synes det er et ork å finne ut hva vi skal ha til middag.
Synes igrunn det er kjekt å lage mat, men med 3 unger som ikke liker ditt og datt så blir jeg litt lei inni mellom (lager mat som de ikke liker også altså, men det er bare så kjedelig å høre "æsj, hva er det" osv hele tiden).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 20:55   #8
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Du kan godt smitte over litt matlagingsglede på meg.
Er skikkleig matlei for tiden og synes det er et ork å finne ut hva vi skal ha til middag.
Synes igrunn det er kjekt å lage mat, men med 3 unger som ikke liker ditt og datt så blir jeg litt lei inni mellom (lager mat som de ikke liker også altså, men det er bare så kjedelig å høre "æsj, hva er det" osv hele tiden).

Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er noe særlig å lage mat som blir møtt med æsj. Da er jo litt av vitsen med å lage mat borte, eller hva? For min del så ble gleden over å lage hverdagsmiddag hevet noen hakk etter at vi innførte ukemenyer her i huset. Da blir det ikke noe stress, om jeg lager maten kvelden i forveien, som Mandino skriver. Handler man i tillegg en gang i uken så har man alt man trenger tilgjengelig i huset til de forskjellige rettene. Håper du får matlagingsgleden din tibake!

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 21:29   #9
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Jeg er forskrekkelig misunnelig. Synes ikke det finnes noe verre enn å lage mat. Baking er gøy, men man kan jo ikke spise kaker og boller til middag.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 19:57   #10
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Ja, det er vel ingen ulempe å være glad i å lage mat. At noen har et likegyldig forhold til matlaging kan jeg forstå, men jeg klarer rett og slett ikke forstå hvordan det kan være ren lidelse. Som noen synes... Heldigvis er vi forskjellige. Greit å være den personen som stiller med god mat

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 20:01   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Både jeg og mamma elsker å lage mat. Mamma disker opp med alt i fra komler til tapas, og nyter å tilbringe hele dager på kjøkkenet sammen med komfyren og stereoanlegget.

Regn med at hun ble storfornøyd da jeg giftet meg med en kokk.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 20:07   #12
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Å, så gøy det er å lage mat!

Jeg synes også det er kjempegøy å lage mat, men det er så altfor sjeldent jeg lager mat til andre enn meg og jentungen, og da blir det veldig lite spennende..

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no