Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-22, 22:51   #21
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Selv sang jeg Det lyser i stille grender og Vi tenner våre lykter i glansdagan.
Jeg tror de kan sette pris på moderne advents-barne-TV sanger også, jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 22:54   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Det viser seg nå at hun allerede kan «Himlen i min famn», etter forslag fra sin far. Selv har jeg aldri hørt den før, naturligvis. Hun kommer både opp og ned, høres det ut til. («Hva er julemotivet i denne, da, spurte noldus-mor. «Skjønner du ikke det - det er Jesusbarnet! ) Innlevelsen pleier det ellers ikke å skorte på i disse fremføringene,

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-22, 23:35   #23
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Takk for både livsvisdom og tips! Det er sikkert ikke alle eldre som er like gammelmodige som meg, nei, som helst hører gamle sanger om igjen. Jeg har også blitt minnet på at det er en del julemusikk jeg overhodet ikke liker selv , men det er jo ikke jeg som skal synge. Nordnorsk julesalme sang hun i fjor, husker jeg nå. O helga natt har vi også vært inne på. Det hadde vært spennende å se om den er innen rekkevidde. (Det siste hun opptrådte med, var for øvrig «On My Own» fra Les Miserables - den går vel både litt høyt og litt lavt og var en utfordring, men ikke så juleaktig, gitt.)

Digresjon:
Det som først og fremst er krevende med «On My Own» (og en gjenganger i musikalsjangeren) er jo at sangerne belter det ut i brystklang og har stor (noen helt vill) rekkevidde der. Det ligger ikke så høyt i register for en klassisk sanger men det starter i altregister og øker på i det som for de fleste kvinner er hodeklang. Klassisk skolerte (som jeg en gang for lenge lenge siden var/øvde på å bli) trener på å øke register i hodeklang og på holde jevne overganger mellom bryst- og hodeklang. Jeg har naturlig kraftig brystklang og fikk ikke gjøre sånne musikalstykker som «On My Own» fordi det visstnok ødela for utviklingen i hodeklang og ga meg «knekk» i overgangen. Jeg brukte godparten av et år på å øve oktavglissandoer mellom bryst og -hodeklang for å få jevne overganger . Man kan selvsagt gjøre sånne stykker i hodeklang, men det er liksom «greia» i musikalsjangeren at de gir jernet uten å gå over i hodeklang. Sånn som i gospel.

Utover det: hva med River av Joni Mitchell? Ser for meg at den passer en ung jentestemme godt og den er jo nydelig.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 08:23   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Interessant, Vianne Rocher! Her var det mye nytt for meg. Jeg hørte på noen versjoner av denne sangen før dattera skulle fremføre den, blant annet den norske utgaven med Marion Ravn. Det slo meg at denne må være vanskelig å synge, nettopp på grunn av de store overgangene i toneleie og "stemning". Jeg ble liksom ikke så imponert over å høre stjernene som jeg pleier å bli. Den innledende delen før de starter med "On my own" hadde jeg ikke hørt før, faktisk - den var ikke med i korpsarrangementet i 1990.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 08:48   #25
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Utover det: hva med River av Joni Mitchell? Ser for meg at den passer en ung jentestemme godt og den er jo nydelig.

+1 på River fra meg - veldig fin!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 09:08   #26
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

O Helga Natt er fin, men egner seg ikke for en ung sopran - den trenger langt mer tyngde om den skal bli fin på den klassiske måten, eller den må gjøres på Nils Beck måten som i SKAM.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 20:08   #27
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Jeg elsker "Wintersong" med Sarah McLachlan. Hun har en tydelig versjon av "River". Og tittelsporet er helt utrolig vakkert og trist og vemodig.


(Kilde: youtube.com)



Ingeborg Bratland har laget en norsk versjon.

(Kilde: youtube.com)

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 01:17   #28
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julesanger som egner seg for en ung sopran?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det kommer vel an på registeret til den som skal synge, og ikke minst hvilken toneart man starter i? Selv syns jeg det viktigste med å synge "Himlen i min favn", er å synge den med innlevelse. Men det er kanskje enklere å ha innlevelse for noen som har vært i den situasjonen som beskrives i sangen.

Det har du helt rett i. Den må synges med hjertet.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no