Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker til tolvåring?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-13, 23:43   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke bøker til tolvåring?

Ingen jul uten bøker under treet. Poden er 11, snart 12, god leser. Liker fantacy/science fiction både på norsk og engelsk, men det må være litt enklere språk på engelsk, han greier harry potter helt fint på engelsk, men der tror jeg sånn omtrent grensa går for hvor komplisert språket kan være.

Noen tips til gode bøker? Nå leser han septimus etellerannet, det er ganske enkle barnebøker som slukes i løpet av et par dager. Åpenbart riktig type bøker, de fenger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 06:45   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Hobbiten og Ringenes herre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 07:38   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Har han lest Gone? Det har vært det mest fengende her i huset i det siste.

Og hva med Terry Pratchet på engelsk? Jeg har sett et tips om en bok som kan funke, husker ikke tittelen, men det er sikkert noen som kan foreslå noe.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 07:42   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Gone liker min snart tolv år gamle gutt også. Har han lest Percy Jackson-bøkene? De leste min på engelsk i fjor eller forfjor, jeg tror ikke de er vanskeligere å lese enn Harry Potter. Hadde tippet litt lettere, men usikker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 08:13   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Hva med Hunger Games? Eller blir det for jentete kanskje? Datteren min likte dem veldig godt, og Matched-serien, og Percy Jackson. De to første har kvinne/jente i hovedrollen. Nå leser hun Odinsbarn (basert på det norrøne universet) - også med jente i hovedrollen. Bortsett fra Percy Jackon vet jeg ikke helt hva unge gutter leser ser jeg. Datteren min likte ikke Gone noe særlig.

(Og helt på siden av alt - så leste jeg en ungdomsbok-klassiker i helga. Rune Belsviks "Alle dei fine jentene". Det er ikke science fiction eller fantasy - men det var omtrent som å være tretten år igjen. Handler om en gutt - og hans forelskelse(r) (og første seksuelle opplevelse).)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 08:17   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

I tillegg til Tolkien, Percy Jackson og Gone: Poden har likt fantasy-bøkene til Sigbjørn Mostue. For tiden er han oppslukt i Zamonia-serien til Walter Moers; jeg vet ikke om andre enn Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv er oversatt til norsk, men den vet jeg i alle fall at er det, og jeg vet om flere som har likt den veldig godt. Ellers har jeg kjøpt hele Lemony Snicket-serien A Series of Unfortunate Events til ham, han har foreløbig bare lest den første, men den er morsom og dyster og spennende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 08:20   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Den siste boken han leste på norsk var forresten Kirkegårdsboken av Neil Gaiman (som vi hadde lesesirkel på for en stund siden ), og jeg tenkte å prøve ham på Coraline snart.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 12:19   #8
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.244
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

10åringen vår er helt oppslukt i Vindeltorn av Tone Almhjell.
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungd...aar/Vindeltorn
Fantasybok som har fått veldig gode tilbakemeldinger.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 22:41   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Takk for tips! Ringenes herre og hobbiten er lest. Terry pratchet har jeg ikke tenkt på at så unge kan synes er ok, men de kan kanskje det? Vindeltorn kan være bra, hunger games kan han like tror jeg, og gone. Flere gode tips her!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 22:44   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.486
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

10åringen vår er helt oppslukt i Vindeltorn av Tone Almhjell.
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungd...aar/Vindeltorn
Fantasybok som har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Den skal min niese på 10 få til jul. Hun er en lesehest.

www.ark.no har forresten 30% på barnebøker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 08:03   #11
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Tunneller-serien

Sitat:

Will Burrows er fjorten år gammel og bor sammen med familien sin i London. Han har lite til felles med de andre familiemedlemmene, bortsett fra faren som han deler sin interesse for graving med.
Da faren plutselig blir borte gjennom en ukjent tunnell, bestemmer Will seg for å etterforske forsvinningen sammen med vennen Chester. Snart befinner de seg dypt under jorden og oppdager en mørk og skummel hemmelighet.

Magasinet HENNE 1. desember 2007: "Neste års snakkiser: Harry Potters arvtaker. "Tunnels" av Roderick Gordon og Brian Williams handler om Will, som oppdager en tunnel inn til en underverjordisk eventyrverden. Forfatterne trykte 2500 eksemplarer av boka på eget forlag før den ble oppdaget av Harry Potters "gudfar", forlagsredaktør Barry Cunningham. Nå skal "Tunnels" utgis på 15 språk, to oppfølgere er underveis og Hollywood er på sporet."

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 08:27   #12
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Spurte jentungen om hva guttene i klassen hennes leste i norsktimen (de leser litt hver dag), og det ante hun ikke, det er bare en gutt som interesserer henne i den klassen - og han hadde lest "Den sommeren pappa ble homo" av Endre Lund Eriksen. Den virket bra i følge henne, og når jeg googlet må jeg si meg enig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 08:37   #13
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

10åringen vår er helt oppslukt i Vindeltorn av Tone Almhjell.
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungd...aar/Vindeltorn
Fantasybok som har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Skulle foreslå denne; jeg har nylig lest den engelske utgaven selv og syntes den var skikkelig bra. (Er dog en liten smule inhabil siden forfatteren var en av nerdegjengen min på videregående.)

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:11   #14
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.244
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Skulle foreslå denne; jeg har nylig lest den engelske utgaven selv og syntes den var skikkelig bra. (Er dog en liten smule inhabil siden forfatteren var en av nerdegjengen min på videregående.)

Hehe, litt inhabil her i huset og. Hun gikk i klassen til mannen på barneskolen. Guttungen er helt oppslukt da, og han er ikke inhabil.;-)


Sist redigert av dharma : 27-11-13 kl 09:17.
dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:27   #15
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Flott det; Tone fortjener stor suksess og backing til å skrive en haug med bøker.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:30   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.057
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Tror vi må prøve denne til storebror.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 27-11-13 kl 09:32. Årsak: Fant ut selv det jeg egentlig lurte på
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:31   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

10åringen vår er helt oppslukt i Vindeltorn av Tone Almhjell.
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungd...aar/Vindeltorn
Fantasybok som har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Takk for tips, denne må vi også prøve på, tror jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:33   #18
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.244
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kan jeg spørre om denne egner seg til en snart 12-åring som har lest veldig mye? Er den "barnslig"? Jeg leter etter noe til henne som er på norsk i originalspråket.

Tror ikke den er barnslig. Mannen mener den er litt for avansert til at guttungen kan lese den selv. (Det er mannen som leser for han.) Han blir straks ti. Han har lest en pingles dagbok bøkene fra før, ikke noe mer avansert.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:36   #19
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

(Er dog en liten smule inhabil siden forfatteren var en av nerdegjengen min på videregående.)

Kan ellers som en kuriositet nevne at en av de andre fra den gjengen driver det forlaget som gir ut den norske utgaven av A Song of Ice and Fire. Resten av oss driver stort sett med programmering el.l. (bortsett fra én som ble politi, en annen som ble lege, og en tredje som ble yrkeskriminell.) Digresjon over.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:41   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.057
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker til tolvåring?

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

Tror ikke den er barnslig. Mannen mener den er litt for avansert til at guttungen kan lese den selv. (Det er mannen som leser for han.) Han blir straks ti. Han har lest en pingles dagbok bøkene fra før, ikke noe mer avansert.

Takk for svar! Jeg tok bort spørsmålet mitt fordi jeg jo fant ut at det var en slags oversatt versjon, så da var det ikke så relevant - men uansett interessant å høre mer om boka ift storebror. Får spørre om han vil ha den.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no