Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kunst og håndverk og barn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-14, 13:45   #61
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg mener også at det er teknikker i tegning som kan læres bort til selv ganske små barn. Som f.eks. hvordan man tegner et ansikt (hvor øynene og nesa vanligvis er plassert i forhold til panne og ører), enkle triks for perspektivtegning, at himmelen går helt ned til horisonten og at man godt kan tegne horisonten nesten øverst på arket. Det betyr ikke at man blir i stand til å tegne et realistisk portrett, men man tilegner seg noen virkemidler man kan bruke kreativt i flere sammenhenger.

Jeg er ikke K&H-lærer, bare så det er sagt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:45   #62
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Så du mener at man ikke kan bli bedre til noe ved å lære teknikker? Jeg vet at jeg kastet lengre da jeg lærte meg en bedre kasteteknikk, fikk til perfekte roser på cupcakes da noen lærte meg teknikken og har hatt stor nytte av å lære teknikker på mange felt. Jeg blir ingen verdensmester, men jeg blir bedre. Hvorfor skulle tegning være annerledes enn andre ting?

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at man ikke blir bedre til noe ved å lære teknikker eller å øve.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:46   #63
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Oooh! Ti tusen innlegg!! (En matematisk-estetisk milepæl!)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:47   #64
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Dette er vel samme diskusjonen som gikk i media om Kunsthøgskolen dengang Odd Nerdrum underviste der. Trengte egentlig studentene å lære å tegne en hånd? Var det ikke viktigst a de fikk utvikle sitt eget kunstuttrykk?

Jeg har veldig sympati for tanken om at vekten bør legges på "velge". Hvis du ikke er i stand til å tegne en hånd har du heller ikke det som valgmulighet. Derfor er også ferdigheter og teknikker - som kan læres - viktig for å kunne skape sitt eget kunstuttrykk. Det går litt sånn - hånd i hånd.. CHINGGGGG!!

Ellers er det mye man som forelder kan gjøre. Jeg er på langt nær flink nok til å oppmuntre barnets interesser i knivbruk selv om hun liker å spikke, male med hurtigtørkende akrylmaling ved spisestua i eik eller... Heldigvis har hun gamle damer som har lært henne å strikke (delvis min fortjeneste, som har satt henne på tanken om å spørre om de kan lære henne det, samt kjøpt inn pinner ( og garn), meldt henne på barnekurs på Husfliden (der gjør de litt forskjellig hver gang av ulike håndarbeidsteknikker) og endelig fått plass på kulturskolen i tegning og maling fordi flere hadde sluttet til jul.. Puh!

Så nå får vi se om ikke K & H-scoren blir bra. Kroppsøving derimot.. Nåja. Coopertesten får vi deale med når den kommer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:47   #65
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Oooh! Ti tusen innlegg!! (En matematisk-estetisk milepæl!)

Nå kan du aldri noensinne skrive innlegg igjen. /

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:50   #66
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, ikke nøyaktig, og jeg uttalte meg vel mest om uttalelsene fra en eller annen lærer i K&H her som sa "å tegne er å se" og at øving gjorde underverker.

Her er det om øving. Og å skjønne at å tegne er å se er en teknikk. Det er mange som har tegnet hus i emnet arkitektur som får seg overraskelser når de skjønner det. Positive overraskelser.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:52   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Men selvsagt. Alle får det ikke til. På samme måtte som alle ikke får til matte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:56   #68
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Bare det å sammenligne måloppnåelse i mattefag og kunstfag får det til å vrenge seg i meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 13:57   #69
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg synes jo kulturformidling er viktig, og jeg synes det er alt for lite samkjøring av kunst, musikk, litteratur og annen historie på skolen, det blir jo gøy først når man begynner å se sammenhenger i epoker og folkeslag. Den delen av faget er veldig grei for min del, og jeg vil tro at det går fint for ungene også.

Det er den praktiske delen jeg sliter litt med å skjønne. (Det med at å tegne er å se er jo helt riktig, men det er ikke alltid læreren er enig i at man ser ting riktig. Ja, jeg hadde tegning valgfag. ) Hva forventes det at en sjetteklassing skal beherske av praktiske ferdigheter? Jeg tror nemlig det er der det skorter. De har hatt et skolebytte og har fått vesentlig bedre oppfølging, og da blir det plutselig synlig hva de ikke kan også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:05   #70
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg ble liksom så "baffled" fordi jeg har vært så enormt begeistret over K&H-faget barna har vært eksponert for. Både det de har kommet hjem med av "produkter", det de har lært om Munch og Kittelsen og hva-har-du, materialene de har fått utforsket, hvordan de har fått gitt uttrykk for egne tolkninger av kunst, hvordan de ser på kunst når vi er sammen, at eldstemann kan sy!!, at minstemann gikk fra å nekte å tegne en strek ("stygg!") til å tegne en avansert akvarell av en stork på et år... De har alle tre hatt en sånn nydelig utvikling i forhold til eget ståsted og interesser og jeg har vært så GLAD for det. Og tanken på å holde det opp mot en detaljert måloppneålsesliste som man kan score det på - det fikk det til å dø litt inni meg, kjenner jeg.

(Jeg har det ærlig talt litt sånn med de andre fagene også, nå som de er så små. Men det er kanskje lett å være det så lenge de er "over minstekravet" på alt, sånn at jeg kan konsentrere meg om å være begeistret over fordypningen og de ulike greiene de virkelig lærer MASSE om.)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:07   #71
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ble liksom så "baffled" fordi jeg har vært så enormt begeistret over K&H-faget barna har vært eksponert for. Både det de har kommet hjem med av "produkter", det de har lært om Munch og Kittelsen og hva-har-du, materialene de har fått utforsket, hvordan de har fått gitt uttrykk for egne tolkninger av kunst, hvordan de ser på kunst når vi er sammen, at eldstemann kan sy!!, at minstemann gikk fra å nekte å tegne en strek ("stygg!") til å tegne en avansert akvarell av en stork på et år... De har alle tre hatt en sånn nydelig utvikling i forhold til eget ståsted og interesser og jeg har vært så GLAD for det. Og tanken på å holde det opp mot en detaljert måloppneålsesliste som man kan score det på - det fikk det til å dø litt inni meg, kjenner jeg.

(Jeg har det ærlig talt litt sånn med de andre fagene også, nå som de er så små. Men det er kanskje lett å være det så lenge de er "over minstekravet" på alt, sånn at jeg kan konsentrere meg om å være begeistret over fordypningen og de ulike greiene de virkelig lærer MASSE om.)

Ja, det er jo derfor vi er mot karakterer på barneskolen, er det ikke? Dette gjelder jo for alle fag.

Åneiii! Ikke lenger 10.000.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:12   #72
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ble liksom så "baffled" fordi jeg har vært så enormt begeistret over K&H-faget barna har vært eksponert for. Både det de har kommet hjem med av "produkter", det de har lært om Munch og Kittelsen og hva-har-du, materialene de har fått utforsket, hvordan de har fått gitt uttrykk for egne tolkninger av kunst, hvordan de ser på kunst når vi er sammen, at eldstemann kan sy!!, at minstemann gikk fra å nekte å tegne en strek ("stygg!") til å tegne en avansert akvarell av en stork på et år... De har alle tre hatt en sånn nydelig utvikling i forhold til eget ståsted og interesser og jeg har vært så GLAD for det. Og tanken på å holde det opp mot en detaljert måloppneålsesliste som man kan score det på - det fikk det til å dø litt inni meg, kjenner jeg.

(Jeg har det ærlig talt litt sånn med de andre fagene også, nå som de er så små. Men det er kanskje lett å være det så lenge de er "over minstekravet" på alt, sånn at jeg kan konsentrere meg om å være begeistret over fordypningen og de ulike greiene de virkelig lærer MASSE om.)

Jeg er på et vis enig, samtidig fikk jeg hjem en halvårsrapport nå som det står respekt av. Barna fikk god og grundig evaluering i alle fag og det var skrevet på en pen måte. Men klart, det er som å få hjem et karakterkort, bare mer detaljert.

Jeg har egentlig ikke så store problemer med at det er målbeskrivelser også i kunstfag, men det er en utfordring å få tak på hva det faget går ut på i og med at det ikke er lekser og at det åpenbart har endret seg ganske mye siden jeg selv gikk på skolen. Jeg tenker at dette også kan læres for de fleste, men da må man vite hva man skal øve på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:17   #73
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Åneiii! Ikke lenger 10.000.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 14:18   #74
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er jo derfor vi er mot karakterer på barneskolen, er det ikke? Dette gjelder jo for alle fag.

Åneiii! Ikke lenger 10.000.

Lurte på når du skulle sprekke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no