Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjenner du «hu Nelly»?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vet du hvem «hu Nelly» er?
Ja, så klart 15 12,20%
Nei. Nelly hvem? 108 87,80%
Deltakere: 123. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-22, 18:12   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

(Men ikke med s før ch. Da endrer premisset seg, på begge språk. Jeg snakket om ordet «licht», ikke et ord med s i.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:14   #42
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Åja, jeg tenker nesten motsatt. Men jeg trodde uansett du mente at lyden var lik den nederlandske, og det er den jo ikke.

Nei, absolutt ikke. Umulig ikke å høre den på nederlandsk synes jeg, men når jeg sier Sonnenlicht litt fort på tysk, KAN jeg skjønne at noen ikke hører cht på slutten og derfor tror at de sier "Sonneli" og derfra begynner å forkorte til Nelly. Noen annen forklaring klarer jeg ikke å finne, for ordet Sonneli finnes virkelig ikke på tysk (eller dvs. man vet aldri med alle dialektene).

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:16   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Da er vi enige.

Men jeg tenker at den ikke er så lett å overhøre på noen av språkene. Men det rareste med den Sonneli-teorien synes jeg er at trykket jo er på første stavelse i Sonnenlicht, mens jeg vil tro de fleste vil ha trykk på andre stavelse i Sonnelli, og særlig hvis det senere skal bli til Nelly. Så det hele høres veldig rart ut for meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:26   #44
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Ja, veldig rart uansett men interessant å spekulere i hvordan i all verden dette kunne oppstå.

Og det med sch var bare en slurvefeil fra min side. Det blir jo noe helt annet.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:31   #45
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

‘a Nelly er en legende i vår familie. Men da som ei ku med svært stooor personlighet. Tror aldri Nelly vil bli glemt. Men den andre Nelly har jeg ikke hørt om nei.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:56   #46
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Aldri hørt om, selv ikke med mann og svigerfamilie fra Stavanger.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 19:07   #47
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Nei, jeg kjenner ikke a' Nelly og har ikke hørt uttrykket før. Jeg har heller ingen vestlendinger eller sørlendinger i slekta mi og ganske få sådanne i omgangskretsen. Artig å lese spekulasjonene om opprinnelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 20:24   #48
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Nord-Rogaland melder at hu Nelly er et kjent begrep.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 20:42   #49
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Aldri hørt om.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 21:37   #50
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Såklart. 😀

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 21:50   #51
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Nope

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 22:59   #52
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Spurte samboeren min og han viste med en gang hva jeg snakka om. Faren sa det vist ganske ofte. "Sjå, nå e hu Nelly der igjen" når sola skinte på himmelen. Men jeg har ikke hørt det, eller muligens skjønte jeg ikke hva han mente mente.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 23:02   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Nei, for jeg har ikke inntrykk av at det er et Stavanger-uttrykk. Men undersøkelsen kan tyde på at det er noe (nord-?)rogalandsk.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 23:41   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Da er vi enige.

Men jeg tenker at den ikke er så lett å overhøre på noen av språkene. Men det rareste med den Sonneli-teorien synes jeg er at trykket jo er på første stavelse i Sonnenlicht, mens jeg vil tro de fleste vil ha trykk på andre stavelse i Sonnelli, og særlig hvis det senere skal bli til Nelly. Så det hele høres veldig rart ut for meg.

Sveitsertysk har denne -li endingen når noe er lite (evt kjært). Med trykk på første stavelse. Kanskje hushjelpene var fra Sveits? Eller at de har det samme i andre tyske dialekter?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 11-09-22 kl 23:52.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 23:45   #55
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Sveitsertysk har denne -li endingen når noe er lite/kjært. Med trykk på første stavelse.

Som italiensk?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 23:55   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Jeg kan ikke italiensk ... men i tilfellet Sonneli vil de har samme trykk som i sonnelicht. På første stavelsen. Eller som du på norsk vil legge trykket på .. tja, f.eks tyttebær, Supermann, rosenborg, teddybjørn ...

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-09-22 kl 01:04.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 06:55   #57
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, for jeg har ikke inntrykk av at det er et Stavanger-uttrykk. Men undersøkelsen kan tyde på at det er noe (nord-?)rogalandsk.

Jeg har nå hørt det maaange ganger her i stv.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 07:21   #58
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg måtte google, og ser ut som om det er sørlandet/sør-vestlandet ting?

Jeg må høre med Samboeren, han er fra Egersund.

Da vet han sikkert hva det er, jeg er fra Egersund, og har hørt mye om hu Nelly.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 08:37   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Aldri hørt om forresten. Bodd i Nord-Norge, på Østlandet og i Trøndelag. Foreldre fra hhv Østlandet og Nordvestlandet, mann fra Nordvestlandet.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 09:50   #60
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenner du «hu Nelly»?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Aldri hørt om forresten. Bodd i Nord-Norge, på Østlandet og i Trøndelag. Foreldre fra hhv Østlandet og Nordvestlandet, mann fra Nordvestlandet.

Dekker sånn ca hele den delen av landet som ikke er Nelly-land da du

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no