Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Maling av fliser og kommode

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 11:11   #1
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Maling av fliser og kommode

Jeg skal male flisene på kjøkkenet (kaffekoppene skal bort!), og lurer på hvordan jeg gjør det? Vasker med salmiakk først, deretter grunning med oljebasert eller vannbasert grunning? Jeg må sikkert ha to strøk over det, med vanlig oljemaling? Og hvilken rull skal jeg bruke?
:grønningmedtitommeltotter:

Jeg skal også male en gammel lakkert kommode. jeg pusse den ned først?

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:12   #2
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Jeg skal male flisene på kjøkkenet (kaffekoppene skal bort!), og lurer på hvordan jeg gjør det? Vasker med salmiakk først, deretter grunning med oljebasert eller vannbasert grunning? Jeg må sikkert ha to strøk over det, med vanlig oljemaling? Og hvilken rull skal jeg bruke?
:grønningmedtitommeltotter:

Jeg skal også male en gammel lakkert kommode. jeg pusse den ned først?

Vet ikke med flisene, men kommoden må du pusse ned først.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:15   #3
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Vet ikke med flisene, men kommoden må du pusse ned først.

Søren. Håpet at noen skulle svare at det bare var tull å gjøre.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:16   #4
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg lurer på om jeg skal være så dristig at jeg maler den grønn.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:37   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg har malt flisene over benkenog komfyren på kjøkkenet.
De var knallgule og hadde blank overflate.

Vasket de med salmiakk først for å fjerne fett.
Deretter to lag heftgrunn, oljebasert.
Så to lag oljemaling, brukte Lady.


Det er virkelig fint, og holder seg overraskende bra.
Det er to år siden dette ble gjort, og flisene har blitt vasket mange ganger med Jif og stålull.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 10:50   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Det er ikke sikkert at salmiakk er det beste å vaske flisene med først. Sjekk på maleforetning.

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg har malt flisene over benkenog komfyren på kjøkkenet.
De var knallgule og hadde blank overflate.

Vasket de med salmiakk først for å fjerne fett.
Deretter to lag heftgrunn, oljebasert.
Så to lag oljemaling, brukte Lady.


Det er virkelig fint, og holder seg overraskende bra.
Det er to år siden dette ble gjort, og flisene har blitt vasket mange ganger med Jif og stålull.

Hadde du på fugemasse etter at du malte dem? Jeg husker at du malte og at det ble fint og har hele tiden siden tenkt på å gjøre det... og nå blir det gjort snart (akkurat den malejobben setter jeg bort til noen andre). Jeg er bare usikker på om jeg trenger å ordne med fugemasse etter at jeg har malt dem egghvit. Kan jeg ikke bare "late som" at fugemassen også er hvit?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 10:58   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg malte fliser for noen år siden og valgte å male fugene også. Det ble for mye pes å male rundt fugene eller fuge på nytt.

Forøvrig gjorde jeg det samme som Angelique, bortsett fra at jeg malte i hurten og sturten med pensel, og på nært hold ser man penselstrøkene. Det er også mønster med struktur på noen av flisene, og strukturen vises selvfølgelig. Men på lang avstand ser det fint ut, så det holder til jeg får råd til å bytte ut flisene.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 11:19   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er ikke sikkert at salmiakk er det beste å vaske flisene med først. Sjekk på maleforetning.



Hadde du på fugemasse etter at du malte dem? Jeg husker at du malte og at det ble fint og har hele tiden siden tenkt på å gjøre det... og nå blir det gjort snart (akkurat den malejobben setter jeg bort til noen andre). Jeg er bare usikker på om jeg trenger å ordne med fugemasse etter at jeg har malt dem egghvit. Kan jeg ikke bare "late som" at fugemassen også er hvit?

Regner med at Maxbo vet hva de anbefaler, det var der jeg fikk anbefalt fremgangsmåten med salmiakkvask. Selvsagt blandet ut i vann-

Fugene var hvite, men ble malt hvitt som resten *lat* . Ble veldig fint det.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:50   #9
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

De skapene og møblene jeg har malt har IKKE blitt pusset først.
Jeg har tatt på heftgrunn og så malt de (med oljemaling)
Det har holdt bra på de møblene jeg har gjort det på og det er snakk om seng og skap som står på barnerom.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:57   #10
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å pusse kommoden så mye nei :lat:. Puss veldig lett over (hvis du gidder), vask med salmiakk og grunn i vei.
Mitt viktigste tips: ikke bruk maling fra Flügger!

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 22:59   #11
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å pusse kommoden så mye nei :lat:. Puss veldig lett over (hvis du gidder), vask med salmiakk og grunn i vei.
Mitt viktigste tips: ikke bruk maling fra Flügger!

Hvis du ikke pusser en lakkert kommode før den males, kan det bli skjoldete og med tid og stunder (muligenes etter bare noen dager) vil malingen flasse.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 23:04   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg malte en lakkert seng for litt over 3 år siden.
Jeg brukte heftgrunn og oljemaling og den er ikke sjoldete og ikke har malingen flasset heller.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 23:06   #13
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Hvis du ikke pusser en lakkert kommode før den males, kan det bli skjoldete og med tid og stunder (muligenes etter bare noen dager) vil malingen flasse.

Hvis man grunner? Jeg skal ikke være veldig påståelig nå altså, men mente at det ikke var nødvendig å pusse før grunning hvis ikke gammel maling/lakk er løs.
:ikke malemesterinne:

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 11:14   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg er lat, veldig lat , og når jeg maler saker og ting, pusser jeg aldri først.
Jeg vasker av fett og bruker heftgrunn.
Holder meget bra.
Har blitt gjort på møbler og annet som har vært utsat for mye bruk.

Iflg malingsavdelingen hos Maxbo skal det holde å bruke heftgrunn.

Jeg har som oftest lagt på to lag heftgrunn.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:34   #15
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Flisene ser ut til å bli fine! Vasket med salmiakk, grunnet og malte to strøk med oljemaling. Deilig å bli kvitt den hersens kaffekoppdekoren som var der.

Jeg tror jeg skal grunne kommoden i kveld, og satser på at resultatet blir bra uten pussing.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 19:10   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maling av fliser og kommode

Jeg begynte på en kommode (eller en slags skjenk) i går og skal få tatt flisene snarest. Ble enda mer forventningsfull nå.

Maler du flisene hvite?

Angelique: Beklager feilinformering! Det var en venninne av meg som sa at salmiakk ikke er det beste fordi det inneholder noe fett. Men da vet jeg det .

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no