Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Moralsk spørsmål: Er det greit å ikke snakke sant hvis det gavner noe/noen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-18, 01:55   #21
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk spørsmål: Er det greit å ikke snakke sant hvis det gavner noe/noen?

Jeg tenker at en kan si det meste så lenge en er bevisst på hvordan en sier det. Ledere som vegrer seg veldig for ærlighet mister jeg respekt for. En må ha mot for å være en dugelig leder (og menneske), men en må samtidig være klok og ydmyk nok til å ta vare på mottakeren på skikkelig vis.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-18, 14:04   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Moralsk spørsmål: Er det greit å ikke snakke sant hvis det gavner noe/noen?

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg synes selv at det er trygt med sannhet.

Ja, der sa du det! Å være ærlig er så utrolig trygt. Jeg ønsker ikke å lyge, rett og slett fordi jeg ville vært skrekkslangen for å bli tatt i løgn.

Samtidig må jeg si at det eksemplet som rine kom med, er et eksempel hvor jeg tenker at det å "bøye sannheten" kanskje kan være nyttig. Hvis man ikke fungerer som kontaktlærer og man selv ikke ser det, så tror jeg det vil være fint å framheve andre sider. Hvis man i tillegg er ganske sikker på at det å være direkte vil føre til sykemelding og kanskje også at personen faller ut av arbeidslivet, så mener jeg det er viktig å få flyttet personen.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-18, 14:57   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk spørsmål: Er det greit å ikke snakke sant hvis det gavner noe/noen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det gjøres jo fordi det i praksis er umulig å si opp noen i det offentlige. I løpet av mine 20 år i arbeidslivet har jeg møtt en håndfull mennesker som virkelig ikke har noe på en skole å gjøre, men det går jo søren meg i en evig runddans med av og på som kontaktlærer, studiepermisjoner, av og på med andre oppgaver (kontor og bibliotek) og selvsagt sykmeldinger når noen ymter frampå at det kanskje kan være greit å endre stil/ta jobben ørlittegranne mer seriøst. Min erfaring er at det ofte er snakk om folk uten selvinnsikt, og at det at noen forteller deg "sannheten", selv på en fin måte, bare har marginal og kortsiktig effekt.

Jeg vet. Til tider er det ekstremt frustrerende.
Men selv om de ikke er på nivå til å bli sagt opp, er det mange som burde fått en mer direkte tilbakemelding.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no