Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Helle Helle

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-15, 22:42   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helle Helle

Har lest en helt spesiell bok nå av den danske forfatteren Helle Helle. "Ned til hundene".

Har dere lest den? Vil gjerne høre hva dere andre synes!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 07:24   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helle Helle

Jeg har lest den. Den sitter veldig godt i minnet, selv om jeg egentlig syntes det var en ganske kjedelig roman. Tenker ofte på personene. Har også lest "Forestillingen om et ukomplisert liv med en mann". Veldig bra, gjorde inntrykk.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 08:30   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helle Helle

Jeg syntes den var en klassisk nordisk roman hvor ingenting skjer, ingen snakker med hverandre, og alle synes å ville forbli i deprimert stillestående resten av livet.

Med andre ord: Ingen fan.

Men om du likte denne, liker du sikkert også Presten av Hanne Ørstavik.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 08:34   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helle Helle

Eg har ikkje lese denne, men Hus og hjem og Rødby-Puttgarten er begge bøker eg har likt godt.

(Luftslottet, plasserer du Helle Helle med Hanne Ørstavik? Eg synest Helle sine karakterar har ei heilt anna djubde og at det psykologiske spelet er så mykje sterkare enn hos Ørstavik at dei ikkje kan samanliknast. Ørstavik er ikkje nær å nå opp til Helle!)

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 08:39   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helle Helle

Jeg har ikke lest mer enn denne ene av Helle Helle, så du har sikkert rett, nokon.

Både denne boka og Ørstaviks bøker gir meg lyst til å begynne med selvskading i ren frustrasjon, og jeg syns de beskriver samme type isolasjon og menneskelige utilstrekkelighet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 09:49   #6
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helle Helle

Jeg husker ikke Ned til hundene akkurat nå, det er lenge siden jeg leste den. Det jeg synes er fascinerende med Helle Helle er den minimalistiske skrivemåten der det trivielle blir så viktig, mens det viktige knapt nevnes. Jeg lar meg ikke provosere at det tilsynelatende skjer lite og snakkes lite. Jeg liker det egentlig.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 10:08   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helle Helle

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har ikke lest mer enn denne ene av Helle Helle, så du har sikkert rett, nokon.

Både denne boka og Ørstaviks bøker gir meg lyst til å begynne med selvskading i ren frustrasjon, og jeg syns de beskriver samme type isolasjon og menneskelige utilstrekkelighet.

Eg synest Helle Helle beskriv ein type utilstrekkelighet i relasjonar som ikkje fungerer som gir gjenklang i noko eg kan kjenne meg igjen i. Ho skildrer liksom ein kvardag som eg kjenner meg igjen i. Hanne Ørstavik er bare sutrete og negativ i bøkene sine.

For the record: Eg har lese Kjærlighet og Uke 43, Hus og hjem og Rødby-Puttgarten, så det kan jo godt hende at samanlikninga di av Ned til hundene og Presten er heilt legitim og - eg har ikkje lese desse to.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-15, 10:09   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helle Helle

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg husker ikke Ned til hundene akkurat nå, det er lenge siden jeg leste den. Det jeg synes er fascinerende med Helle Helle er den minimalistiske skrivemåten der det trivielle blir så viktig, mens det viktige knapt nevnes. Jeg lar meg ikke provosere at det tilsynelatende skjer lite og snakkes lite. Jeg liker det egentlig.

Godt sagt! Og så får ho det til å funke, i motsetning til veldig mange av dei som prøver på det same.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no