Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Optimist, pessimist eller realist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-18, 14:28   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.494
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Optimist, pessimist eller realist?

Fordelen med sommerferieavvikling er muligheten til å snakke med kollegaer som man ikke ellers treffer på, fordi at lunsjpauser etc pluselig samler alle som kan krype ut fra kontorene sine på tvers av enheter....

Uansett, i dag ble jeg sittende med noen som mente at verden (menneskene går jeg ut fra) kan deles inn i optimister, pessimister og realister. Lang utredning om dette fulgte, soim jeg ikke fikk med meg alt av, men jeg ble sittende og tenke etterpå.

Søkte på nett litt og fant noen linker (vet ikke om det er særlig "vitenskapelige" men moro lell..)

https://www.pearsonelt.com/content/d...udent-book.pdf



Jeg tenker at det må finnes gråsonekategorier - jeg er en realistisk pessimist tror jeg. Jeg fikser seilene og så sutrer jeg om vinden.

Hva er du? Og er vi flinke nok til å justere oss selv? Ta oss selv i nakken og si "nok er nok" dersom vi havner for langt ute på en av sidene - det er vel ikke bedre å være ekstremoptimist enn å være ekstrempessimist? Eller er det? Kan man være for mye realist?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 14:36   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Lett blanding her. Starter gjerne som pessimist, går over til realist og ender opp som optimist.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 14:39   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Tenkte umiddelbart at jeg er en pessimistisk realist.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 14:44   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er definitivt ikke en optimist. Mest av alt er jeg nok en realist. Jeg vil tro jeg oppfattes som pessimist når noe endres, men det skyldes mest at jeg har tenkt på og planlagt det meste langt fram i tid, og når noe endres så bruker jeg litt tid før jeg får justert om planene til å passe med endringene.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 14:48   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.360
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er optimist med innslag av realisme. Jeg hater sutring, men innser at det kan virke litt provoserende med påtrengende glede og optimisme også. Det meste ordner seg faktisk, til slutt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 14:56   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er veldig optimistisk anlagt, men kompenserer med å være utpreget pragmatisk og dessuten glad i sarkasme, så vi får håpe jeg ikke er altfor irriterende.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 15:00   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er en realistisk optimist som alltid er forberedt på at ting kan gå til helvete.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 15:14   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.583
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg husker faktisk da jeg erkjente at jeg ikke er en optimist som jeg tidligere har innbilt meg, men rett og slett en litt realistisk pessimist. Er dog flink til å planlegge/organisere så jeg innbiller meg at jeg dermed unngår det meste av det som ville gått til helvete

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 15:15   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er realistisk med innslag av optimisme, blir sjeldent stresset eller synes at ting er krise og har lært opp ungene i krisetakling 101:

*om det verste skjer er det noen som dør av det?
—Nei: ingen krise
—Ja: Er det mange som dør?
——Nei: ingen krise
——Ja: ok, så er det krise. Men dette er tross alt sjeldent.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 15:21   #10
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.799
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Realistisk optimist.
Alt ordner seg, men man må nok ta noen grep for å få det til.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 15:22   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er en optimistisk realist, men har vent meg til å ha en "worst case scenario"-backupplan liggende klar i tilfelle rottefelle. For shit happens.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 16:02   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er en utpreget optimist, men justerer meg selv med realisme og pragmatisme og mengder av humor. Jeg blir aldri stresset, men jeg merker at det er noe(-n) som tapper meg for energi. Folk som mener de må komme med worst case scenario (fordi de er redd for at jeg i min optimisme er så tett i pappen at jeg ikke har tenkt på det. Det har jeg selvsagt, men jeg svartmaler ikke) eller dem som skal klage, komme med negative innspill eller fokusere på det som er vanskelig, at ting var bedre før eller at dette dette har vært prøvd før (under helt andre forutsetninger) og ikke gikk bra eller at dette ikke kommer til å gå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 16:08   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.270
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

"Alt var bedre før"-folk er en helt egen kategori.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 16:31   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.215
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er en pragmatisk optimist. Men liker å ta sorgene på forskudd. Ellers kan det jo hende jeg går glipp av dem.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 16:34   #15
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er nok en realist. Ganske nøytral, men heller stort sett mot at ting ordner seg. Det kommer egentlig litt på situasjonen. En kollega av meg er utpreget optimist, men ikke alltid veldig realistisk. Da blir det ofte meg som forsiktig realitetsorienterer.

Frk_Fryd er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 16:48   #16
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.081
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er nok først pessimist, før realisten slår inn og optimismen overtar. Realisten sørger alltid for å hode både pessimisten og optimisten litt i ørene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 17:15   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.971
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Tenkte umiddelbart at jeg er en pessimistisk realist.

Jeg også.

Og for meg er dette ikke det samme som en realistisk pessimist, bare for å presisere.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 17:23   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er realistisk med innslag av optimisme, blir sjeldent stresset eller synes at ting er krise og har lært opp ungene i krisetakling 101:

*om det verste skjer er det noen som dør av det?
—Nei: ingen krise
—Ja: Er det mange som dør?
——Nei: ingen krise
——Ja: ok, så er det krise. Men dette er tross alt sjeldent.

Haha!

Eg, lærar i ungdomsskulen, gjentar kvar einaste dag: - Er det noko du døyr av?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 17:30   #19
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.908
Blogginnlegg: 245
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Jeg er nok en optimistisk realist! Tror det ender godt, men planlegger bare sånn i tilfelle.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 18:26   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Optimist, pessimist eller realist?

Det beste er jo å være pessimist. Enten har du rett (hura!), eller så tar du feil (bedre hurra!).

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no