Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-18, 08:13   #21
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.799
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

En bergenser melder seg. (Eller, egentlig stril da..) jeg sier ertersuppe

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 09:12   #22
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Begge deler er like rett, ser jeg. Jeg sier ertesuppe (sunnmøring).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 09:15   #23
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Her er det ganske vanlig å si ertresuppe, eller "ertrasuppa" for å være korrekt.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 09:37   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.791
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Jeg sier ertersuppe. Mye på trass, fordi jeg er vokst opp med det og synes det er koselig. Jeg vet jo at det egentlig ikke heter det, jeg har alltid tenkt på det som dialekt. Jeg kommer til å fortsette med det.

På samme måte insisterer jeg på å si risengrøt. Det er ikke dialekt, tror jeg, det er jo mange i Norge som sier det, men det må da unektelig være feil. Hva er «risen», liksom? Jeg skriver risgrøt eller risengrynsgrøt, men sier risengrøt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:17   #25
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.422
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Det heter ertersuppe fordi en ert, flere erter. Men så er det mange dialekter som ikke kan uttale r'en midt i ord hvis den ikke komner foran en t eller k, har jeg hørt. Så jeg tror det er derfor dere mener det heter ertesuppe, som ikke gir mening i det hele tatt.
Ferdig snakka.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:20   #26
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Jeg har alltid syntes at ertersuppe er et veldig rart ord. :østlending: Og har alltid sammenlignet det med tomatersuppe som høres helt rart ut og som ingen vel sier. Kanskje kan det også sammenlignes med salaterblanding og osterblanding (hvis man forutsetter at det er flere typer salat og ost i blandingene)?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:25   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Erter er normal fleirtalsform av ert. Blomkål og brokkoli får ikkje ending i fleirtal, heller ikkje kjøtt. Så dei eksempla blir irrelevante.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det heter ertersuppe fordi en ert, flere erter. Men så er det mange dialekter som ikke kan uttale r'en midt i ord hvis den ikke komner foran en t eller k, har jeg hørt. Så jeg tror det er derfor dere mener det heter ertesuppe, som ikke gir mening i det hele tatt.
Ferdig snakka.

Tomatersuppe, da?

Greier helt fint å si r foran s.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:30   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Jeg har aldri hørt om erteRsuppe før denne tråden.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:38   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tomatersuppe, da?

Greier helt fint å si r foran s.

Jeg har aldri hørt om tomatesuppe heller. Så med den sammenligninga burde du jo si ertsuppe.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-07-18 kl 10:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:39   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Det er vel heller en dialektgreie enn noe som kan forklares med flertallsform av ingrediensene? Både i sørstatene og noen briter gjør det samme, stapper inn en slags bindings-r i og mellom ord.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:40   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har aldri hørt om tomatesuppe heller. Så med den sammenligninga burde du jo si ertsuppe.

nei, jeg tror vel ikke dette handler om flertall- eller entall, men dialekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:40   #32
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.799
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tomatersuppe, da?

Greier helt fint å si r foran s.

Men man kan jo fint si "spise en tomat". Sier du "spise en erte", da?
Så da hadde det blitt mer riktig å si ertsuppe?

Nei.. ertersuppe er riktig!

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:42   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men man kan jo fint si "spise en tomat". Sier du "spise en erte", da?
Så da hadde det blitt mer riktig å si ertsuppe?

Nei.. ertersuppe er riktig!

Hey, det er dere som la opp til ulogikk i hvorfor dere sier ertersuppe, ikke jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:45   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Tomatsuppe: suppe laget av tomat.
Ertersuppe: suppe laget av erter.

Ertesuppe: suppe laget av ... erte?

Det er jo logisk at det heter ertersuppe. Også har r-en ramla ut i en del dialekter. På samme måte som mange sier posskasse (det har riktignok ikke havna i ordboka enda da ). Det er ikke fordi de ikke greier å si t mellom s og k, men det har bare blitt slik.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-07-18 kl 10:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:52   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Tomatsuppe: suppe laget av tomat.
Ertersuppe: suppe laget av erter.

Ertesuppe: suppe laget av ... erte?

Det er jo logisk at det heter ertersuppe. Også har r-en ramla ut i en del dialekter. På samme måte som mange sier poskasse (det har riktignok ikke havna i ordboka enda da ). Ikke fordi de ikke greier å si t mellom s og k, men det har bare blitt slik.

Suppe laget av (en) tomat høres litt kjipt ut, spør du meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:57   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det har jeg aldri hørt før at noen sier.

Det skal ikke være noen R midt inni, i hvert fall ikke skriftlig.

Har aldri snakket om grammatikk, jeg snakker om dialekt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:58   #37
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Suppe laget av (en) tomat høres litt kjipt ut, spør du meg.

Det var derfor jeg ikke satte inn artikkel foran tomat.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:58   #38
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Vi bruker jo gjerne entallsformen av tomat når vi lager mat med den. Tomatsaus, tomatsalat osv. Men det er sjelden vi bruker entallsformen av ert når vi lager mat med den. Det heter ikke ertstuing eller ertpuré, liksom. Derfor blir det riktig med ertersuppe, erterstuing, erterpuré osv. Det er helt klart de som har mistet r'en på veien som tar feil.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 10:58   #39
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Googler. Mente du: ertesuppe?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-18, 11:02   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ErteRsuppe - dialekt eller talefeil?

Finnes det egentlig noen sammensatte ord der man bruker flertallsform satt sammen med entallsform?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no