Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Takbelysning på soverom

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-13, 12:52   #1
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Takbelysning på soverom

Vi er like ved å kunne flytte inn i nytt hus, men trenger belysning på 4 soverom. Jeg er veldig i tvil om hva jeg vil ha, skinne eller ikke skinne? Rislampe kanskje? Hva er egentlig finest og hva gir mest fordelaktig belysning..? :lost in space: Vi har litt dårlig tid, så det beste hadde vært å gå for noe IKEA-opplegg, men der er det jo en jungel.

Tips, råd, inspirasjon, anyone?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:05   #2
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Jeg ville valgt taklampe, evnt spotter foran garderobe, men da innebygde. Hvilken taktampe kommer jo ann på stil ellers i rommet.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:23   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Jeg ville også valgt taklampe! Spotter, og da skinner, synes jeg ikke gir verken pent eller varmt lys. Noen innebygde foran speil/garderobe, muligens, men å ha et flott mersterverk av en lampe over senga er og blir penest, i mine øyne.



Eller noe enklere:






Alle fra Christiania belysning.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:31   #4
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Interiørarkitekten og "lysmannen" som hun samarbeider med mener plafonder (?) gir det beste lyset. Men de er da virkelig ikke fine?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20032415/
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60176039/

Det aner meg at de mener vi skal kjøpe noe langt dyrere og lekrere enn dette altså, dette er hva jeg har klart å finne på IKEA. De var fine de du hadde bilder av dere, Skremmern, og enig i at skinne ikke gir så godt lys.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:31   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Takbelysning på soverom

Vi har noe så blodharry som takvifte med lys på soverommet - den var her da vi kjøpte, og jeg sa sporenstreks at den var det første som skulle ut. Vel - det blir veldig varmt her om sommeren, så vifta er her fortsatt, jeg elsker den. pen, nei - men nyttig, ja.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:42   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Interiørarkitekten og "lysmannen" som hun samarbeider med mener plafonder (?) gir det beste lyset. Men de er da virkelig ikke fine?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20032415/
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60176039/

Det aner meg at de mener vi skal kjøpe noe langt dyrere og lekrere enn dette altså, dette er hva jeg har klart å finne på IKEA. De var fine de du hadde bilder av dere, Skremmern, og enig i at skinne ikke gir så godt lys.

Sånne er grisestygge. Offentlig toalett-aktige.

Jeg er ikke enig i at man trenger det beste lyset på et soverom. Jeg foretrekker at det er litt dempet og mørkere på soverommet enn andre steder i huset, så en lyskilde i taket og leselys over senga er nok.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:44   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi har noe så blodharry som takvifte med lys på soverommet - den var her da vi kjøpte, og jeg sa sporenstreks at den var det første som skulle ut. Vel - det blir veldig varmt her om sommeren, så vifta er her fortsatt, jeg elsker den. pen, nei - men nyttig, ja.

Her også. Har kun turt å skrive det her inne en gang..
Vi har vifte med lys under i alle soverom. Det er digg på sommeren så de blir. Selv om jeg får veldig lyst på sånn lekker stueaktig taklampe når det vises her inne da.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:44   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Disse fra Ikea liker jeg:







__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 14:02   #9
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi har noe så blodharry som takvifte med lys på soverommet - den var her da vi kjøpte, og jeg sa sporenstreks at den var det første som skulle ut. Vel - det blir veldig varmt her om sommeren, så vifta er her fortsatt, jeg elsker den. pen, nei - men nyttig, ja.

Jeg troooor at nå som vi faktisk kan velge at vi ikke skal ha vifte i taket. Jeg ser at det kan være digg på de varmeste dagene, så absolutt, men det kan ikke være så mange dagene i sommer-Norge?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sånne er grisestygge. Offentlig toalett-aktige.

Jeg er ikke enig i at man trenger det beste lyset på et soverom. Jeg foretrekker at det er litt dempet og mørkere på soverommet enn andre steder i huset, så en lyskilde i taket og leselys over senga er nok.

Sant, jeg synes også de er dritstøgge. Men jeg tror kanskje ikke lysmannen mente at det skulle være så mye lys, snarere jevnt lys. At eks. spotter sentrerer lyset veldig akkurat der lyset treffer, mens en (dritstygg?) plafond sprer lyset bedre. jeg tror kanskje vi må opp en part-tre-ørten prirklasser for å få en plafond som ikke ser ut som den hadde gjort seg bedre på et offentlig toalett på Oslo S (der er det forresten kanskje blått lys da.. ).

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 15:49   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Mannen har vært på vift alene og sendte meg disse bildene:





/

Det er klart at etter 16 år kan man jo fremdeles ta fullstendig feil av konas smak.

Var det ikke en tråd her med tema damer som overkjørte menn i interiørverdenen?? Ikke motsatt?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 16:24   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sånne er grisestygge. Offentlig toalett-aktige.

Jeg er ikke enig i at man trenger det beste lyset på et soverom. Jeg foretrekker at det er litt dempet og mørkere på soverommet enn andre steder i huset, så en lyskilde i taket og leselys over senga er nok.

Vi har sånne i yttergangen. Den som heter Calypso, gir faktisk fint lys og er av glass. Etter å ha lett overalt i lang tid etter pene plafonder som ikke kostet tusenvis, endte vi opp med den minst stygge vi fant.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 16:27   #12
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Vi har ikke taklamper på soverommet vårt, bare to lamper på hver side av senga, trenger man mer lys, egentlig?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 20:38   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Disse fra Ikea liker jeg:







Den øverste der har eksponert pære som du får veldig midt i fleisen om du skal ha den over øyehøyde.

Plafonder gir fint lys, men er ofte stygge, ja. Men de forsvinner på en måte, blir en del av taket.

Noen viste meg et par ikke helt halvgærne i tråden min om lys på kjøkkenet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 20:50   #14
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Ser om jeg finner tråden din jeg Polyanna. Belysning er jammen vanskelig.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 21:17   #15
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den øverste der har eksponert pære som du får veldig midt i fleisen om du skal ha den over øyehøyde.

Ja, den øverste der er kanskje mest egnet over spisebord e.l.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 21:32   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Vi har hvite plafonder fra en aller annen lysleverandør. Vi synes de gir godt og mykt lys, og at de ikke stikker seg særlig ut i taket. Å kun skulle ha lys ved sengen - hvordan skulle vi da sett ned i kommodeskuffer og inni skap? Hadde ikke funket hos oss.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 22:08   #17
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi har hvite plafonder fra en aller annen lysleverandør. Vi synes de gir godt og mykt lys, og at de ikke stikker seg særlig ut i taket. Å kun skulle ha lys ved sengen - hvordan skulle vi da sett ned i kommodeskuffer og inni skap? Hadde ikke funket hos oss.

Vi har ikke klær på soverommet, kanskje derfor jeg ikke har savnet mer lys.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 22:12   #18
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Vi har skjellampe i taket og små lamper på nattbordene.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 22:34   #19
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Takbelysning på soverom

Rundtlysende armaturer gir godt arbeidslys - men å ha lik mengde lys på alle flater gjør dem ganske "flate" og lite spennende. Spotlights gir stor kontrast / spill mellom lys og skygge. De kan gjøre et rom veldig innbydende - men gir ikke nødvendigvis det beste arbeidslyset. I et soverom ville jeg puttet lys der det trengs - og ikke for mye ellers (med mindre rommet brukes til ting som krever lys). Fint å få lys inn i skap og kommoder når en skal kle seg om morgenen. Plassering av lyskilde er da viktig for å unngå å skygge for seg selv. Bredstrålende spotlight ikke så langt utfor kanten på skapet funker fint (se hvordan lys plasseres i en klesbutikk). Vegglamper for leselys kan også brukes til å sende strølys på veggen bak senga - det ser pent ut (om veggen er pen). Tenk på at en som oftest ligger ned på et soverom - ikke plasser lyskilder sånn at du blir blendet. Oppoverrettet lys vil også få rommet til å virke luftigere - noe som er deilig i et soverom.
Pendelkuler syns jeg (som oftest) ikke passer inn i et soverom. Flatt arbeidslys på senga og skygge for seg selv når en skal kikke i klesskapet? Nope.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no