Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 15:35   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Ikke ekkel i betydningen slibrig eller noe slikt, men rett og slett med dette innholdet:

Sitat:

--- Your order was successfully submitted ---


Your order is pending, your card has not yet been charged.....
we will process your order within 24hrs,
once it has passed a series of fraud checks.


Please visit the confirmation link xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Thank you for shopping with us!

Det står jo overhodet ikke hvem jeg skal ha shoppet fra og jeg kjenner ikke igjen avsender adressen. Den er forøvrig diverse bokstaver @wanadoo.fr Jeg forsøkte å skrive inn følgende adresse www.wanadoo.fr og ble omdirigert hit: http://www.orange.fr/ Noe som er akkurat like ukjent.

Jeg har selvfølgelig ikke klikket på lenken i mailen (der jeg har skrevet kun xxxxxx), men hva i all verden kan dette være for noe?

Er det rent svindelforsøk? Har noen fått tatt i kortopplysningene mine og handlet? Hvorfor kommer det da en mail til meg (på den private mailadressen min) om det?

Noen som vet? Eller i det minste har noen ideer her?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 15:48   #2
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Er nok bare spam-mail. Har fått mange slike mailer, hvor jeg har kjøpt meg penisforlenger og mye annet. Bare slett den du. Tror ikke det er noe "farlig".
Ikke svar på mailen, eller klikk på linken. For det er nok det dem vil.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:06   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Bare spam, slett det fort som fy. Jeg har filter på mailen så jeg slipper de fleste sånne mailer, men får noen innimellom som jeg selvsagt bare sletter med en gang.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:09   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Jeg tipper at den mailen er en metode for å sjekke om mailadressen din er aktiv. De som sender ut spam vil jo helst sende til mailadresser som er i bruk, så de sender ut sånne mailer i stort opplag og så når man klikker på linken så får de bekreftet hvilke mailadresser som er aktive.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:14   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Har fått slike men de går rett i spamboksen min da spamfilteret luker de ut for meg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 16:50   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

wanadoo og orange er to internettleverandører, akkurat som Telenor.

Jeg tror bare det er spam.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 00:04   #7
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Har mottatt en litt ekkel mail

Bare og slette ja.
Wanadoo er frankrikes svar på Netcom, som ble kjøpt opp av Orange for en stund siden. Dette er et klassisk scam-forsøk, og ikke noe og være redd for.

Husk at når du handler på internett med kredittkort så er det veldig sikkert, du kan alltid gå tilbake til kredittkortselskapet dersom du har fått uautoriserte trekk på kortet og klage på ethvert trekk. Du bør altså aldri svare på slik mail, men DERSOM du skulle få trekk du ikke vedkjenner deg så ta det alltid med kredittkortselskapet (Det vil altså ikke gjelde her siden dette er et tydelig svindelforsøk). Dette gir deg en ekstre barriere mot svindel, idet kredittkortselskapene er like interesserte som oss i og stoppe svindelere og de sletter uautoriserte trekk dersom du har en plausibel forklaring.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no