Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dansk teater om ABBs manifest

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 18:20   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Dansk teater om ABBs manifest

I Danmark planlegger en omstridt teatergruppe å lage teater av terroren 22.juli.


Sitat:


Til trods for heftig debat slår CaféTeatret i København fast, at man til sommer vil kunne købe billet til en teaterforestilling, hvor Anders Behring Breiviks manifest bliver opført som monolog.
Et projekt, der både er blevet kaldt modigt og en demokratisk forpligtelse, men også stødende, fordi sorgen efter tragedien i Norge stadig er frisk hos de pårørende.



Sitat:

Dramatiker og leder af teatret Christian Lollike: »Vi ønsker absolut ikke at skabe et talerør for Anders Breivik. Tværtimod. Forestillingen er en subjektiv, kritisk kunstnerisk behandling, der har til hensigt at udstille det tankesæt, Anders Breivik langtfra er ene om«.



Sitat:

Generalsekretær for Norske Dramatikeres Forbund Pål Giørtz:
»Lollike har tydeligvis ikke forstået, hvilket nationalt traume disse terrorhandlinger har været for Norge. Behring Breivik vil opleve opsætningen i Danmark som en stor sejr og som en bekræftelse på, at det er lykkedes at bruge drabene som virkemidler«.



Hva synes dere her på FP? Er dette usmakelig eller en nødvendig demokratisk forpliktelse?





http://politiken.dk/kultur/scenekuns...a-kunstnerisk/

http://politiken.dk/debat/ECE1513374...er-usmageligt/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...r-6745037.html

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:48   #2
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Hva synes dere her på FP? Er dette usmakelig eller en nødvendig demokratisk forpliktelse?

Jeg vil hverken karakterisere dette som usmakelig eller som en nødvendig demokratisk forpliktelse, men som noe man kan forvente vil skje i etterkant av en sak som er viet svært stor oppmerksomhet. Jeg er usikker på om jeg selv kunne oppsøkt en slik oppsetning.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:29   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Jeg synes det er helt usmakelig, jeg. Blir provosert over at noen vil tjene penger, lage underholdning og få PR ved å formidle dette manifestet. Ikke klarer jeg å skjønne at dette er noe vi må forvente, og ikke ser jeg hvordan dette skal være med på å minke høyreekstremisme.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:41   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes det er helt usmakelig, jeg. Blir provosert over at noen vil tjene penger, lage underholdning og få PR ved å formidle dette manifestet.

Historien bak teaterstykker kan være både grusom, tragisk og umenneskelig, men jeg synes ikke man nødvendigvis skal la være å lage teater av det av den grunn.

Men jeg registrerer at vi er uenige.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:06   #5
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Historien bak teaterstykker kan være både grusom, tragisk og umenneskelig, men jeg synes ikke man nødvendigvis skal la være å lage teater av det av den grunn.

Men jeg registrerer at vi er uenige.

Historiske hendelser kan absolutt gi spennende teater. Men her handler d et om en syk mann som bruker alle midler for å spre manifestet sitt og ved å bite på agnet under alibiet "demokratisk forpliktelse" gir man ABB akkurat det han vil ha?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:20   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

... og ved å bite på agnet under alibiet "demokratisk forpliktelse" gir man ABB akkurat det han vil ha?

Jeg synes som sagt ikke det er en (demokratisk) forpliktelse å lage teater av hverken manifestet eller andre horrible hendelser og meninger, men jeg synes det blir for enkelt å si at man ved å sette opp stykket automatisk gir ABB det han vil ha. Det gjenstår jo å se hvordan et eventuelt stykke settes opp, og forhåpentligvis og sannsynligvis blir oppsettet noe helt annet enn hva ABB skulle ønske seg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:21   #7
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg synes som sagt ikke det er en (demokratisk) forpliktelse å lage teater av hverken manifestet eller andre horrible hendelser og meninger, men jeg synes det blir for enkelt å si at man ved å sette opp stykket automatisk gir ABB det han vil ha. Det gjenstår jo å se hvordan et eventuelt stykke settes opp, og forhåpentligvis og sannsynligvis blir oppsettet noe helt annet enn hva ABB skulle ønske seg.


Antagelig blir det akkurat det han ønsker seg, ettersom det er snakk om en monolog av manifestet:

Sitat:

23. august 2012, præcis et år, en måned og en dag efter Anders Behring Breivik dræbte 77 mennesker i Oslo og på Utøya, stiller den danske skuespiller Olaf Højgaard sig op på CaféTeatrets scene i det indre København.
Han skal portrættere en massemorder, en terrorist. I rollen som Breivik skal han i en monolog udtale de ord, den selvproklamerede korsridder nedskrev i et 1.500 sider langt manifest - det såkaldte 'Manifest 2083'.

http://politiken.dk/kultur/scenekuns...t-skrotte-det/

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:32   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Antagelig blir det akkurat det han ønsker seg, ettersom det er snakk om en monolog av manifestet:

Jeg er altså ikke enig i at det være sånn, det er mulig å poengtere mye i stykkets rammer og måten det fremføres på. Og jeg kan da virkelig ikke tro at teateret ønsker å fremføre ABBs budskap på ABBs premisser, uansett hvilke motiver de måtte ha for å sette opp stykket, men så er jeg kanskje naiv?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:20   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.103
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dansk teater om ABBs manifest

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes det er helt usmakelig, jeg. Blir provosert over at noen vil tjene penger, lage underholdning og få PR ved å formidle dette manifestet. Ikke klarer jeg å skjønne at dette er noe vi må forvente, og ikke ser jeg hvordan dette skal være med på å minke høyreekstremisme.

Man lager ikke teater i Norden for å tjene penger, altså. Så her er det en ide, en tanke, et uttrykk noen ønsker å formidle, gjennom scenekunst. Det er ok, syns jeg, så får tiden vise om det blir godt teater av det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no