Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-12, 19:16   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Det syns ikke jeg. Jeg har lenge ment at han er uansvarlig, selv de gangene det har gått bra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 21:11   #102
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det syns ikke jeg. Jeg har lenge ment at han er uansvarlig, selv de gangene det har gått bra.

Ja og det er jo greit. Jeg sliter mer med å forstå alle dem som skriver at de hadde respekt for ham før, men ikke nå. Hvorfor det? Er ikke "greia" hans at han reiser dit han har vil, uten nødvendigvis å følge reglene?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 21:39   #103
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Jeg har blandete meninger om Andhøy. Men på en eller annen måte så beundrer jeg det at han ikke er så A4. Det er ikke alltid at når en har plantet begge beina på bakken at det går fremover.....

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:13   #104
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg synes denne artikkelen oppsummerer ganske bra http://morgenbladet.no/ideer/2012/he...kk_i_antarktis

Jeg er enig med deg. Det er ikke nødvendigvis riktig slik han gjør det, men det er forståelig.

Jeg vil fremheve disse to avsnittene
"Nå har Andhøy på ny satt kursen mot Antarktis for om mulig å finne ut hva som skjedde med Berserk: Forlot båten ankerplassen frivillig? Var det ankerfestet som røk? Ble den tvunget til å forlate ankerplassen – i tilfellet av hvem? Iset båten ned og kantret? Eller ble mannskapet utsatt for andre hendelser som gjorde at båten gikk ned? Spørsmålene er mange, og det er forståelig at Andhøy søker å finne svar. Ikke minst er det lett å skjønne at det ligger en del terapi for Andhøy i det å komme tilbake til farvannene der vennene hans sist ble sett. Jarle vil søke å finne «Berserks» siste hvilested og kaste krans på stedet der vennene hans forsvant. Det er ikke vanskelig å forstå".

og

"Nå gikk det galt – skikkelig galt – og da er det ikke kritikk han trenger. En ung mann har gjennomlevet sitt livs mareritt som ekspedisjonsleder. Han har mistet båt og mannskap – tre nære venner – nå trenger han støtte. Jarle har valgt å dra ned for å søke svar på hva som skjedde. Jeg håper han finner svarene han søker og at han kan få fred".


Jeg har fortsatt respekt for det Andøy gjør. Og skulle ønske han møtte større støtte og forståelse enn han gjør. Og jeg håper han overlever.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:54   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Men hva er det han gjør som driver verden videre og som gjør at han skal hylles som helt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:59   #106
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hva er det han gjør som driver verden videre og som gjør at han skal hylles som helt?

Ingenting, slik jeg ser det. Han gjør noe andre har gjort før ham, han har mulighet til å innhente kunnskap som tidligere eventyrere ikke hadde.

OK, folk klatrer til Mount Everest, det tenker jeg at kanskje kan sammenlignes litt med Antarktis, bare det at befolkningen i nærheten av Mount Everest ikke har klart å bevare sitt hellige fjell slik de ønsket. Nå har verdenssamfunnet gått sammen (Antarktistraktaten) for å bevare/ha kontroll med/kunne bruke Antarktis som et forskningslaboratorium, hva er det som gjør at Andhøy, eller noen andre, for den saks skyld skal kunne heve seg over reglene.

Hva om det hadde vært en person som ikke var fra Norge, hva hadde vi tenkt da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:02   #107
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva om det hadde vært en person som ikke var fra Norge, hva hadde vi tenkt da?

Eller en person som ikke var slik en (visstnok) kjekk (som i smukk) og likandes kar?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:06   #108
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ingenting, slik jeg ser det. Han gjør noe andre har gjort før ham, han har mulighet til å innhente kunnskap som tidligere eventyrere ikke hadde.

Hadde han enda gjort det så, men det har jeg ikke inntrykk av at han gjør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:19   #109
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hadde han enda gjort det så, men det har jeg ikke inntrykk av at han gjør.

Ikke jeg heller.

Hva i all videste verden er liksom vitsen med å ha på seg redningsvest f.eks.?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:21   #110
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hva er det han gjør som driver verden videre og som gjør at han skal hylles som helt?

Ingenting tenker jeg. Like lite som folk som bestiger Mount Everest eller hopper basehopp eller andre ting som setter liv og helse i fare er helter som driver verden videre.

Men mange beundrer ham kanskje fordi han tør å gjøre som han vil og være seg sjøl? Det er jo noe fasinerende med folk som gjør det andre ikke tør å drømme om en gang. Når man selv sitter fast i alle "må" og "bør" er det frigjørende å se noen som bare durer i vei.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:27   #111
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Ja, å heve seg over alle regler og bare tenke på seg selv er virkelig en prestasjon. Vi A4-menneskene som lar oss styre av samvittighet og greier burde jammen skjerpe oss.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 00:32   #112
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, å heve seg over alle regler og bare tenke på seg selv er virkelig en prestasjon. Vi A4-menneskene som lar oss styre av samvittighet og greier burde jammen skjerpe oss.



Jeg har null respekt for folk som setter andre menneskers liv og helse på spill på sånne hasardiøse ekspedisjoner. Jeg synes det er like tullete med folk som klatrer i everest og sånne ting og.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:30   #113
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om Jarle Andhøys siste ekspedisjon?

Sitat:

"Nå gikk det galt – skikkelig galt – og da er det ikke kritikk han trenger. En ung mann har gjennomlevet sitt livs mareritt som ekspedisjonsleder. Han har mistet båt og mannskap – tre nære venner – nå trenger han støtte. Jarle har valgt å dra ned for å søke svar på hva som skjedde. Jeg håper han finner svarene han søker og at han kan få fred".

Dette syns jeg er et meningsløst utsagn. "han gjorde noe idiotisk så derfor er de synd på ham og ingen skal kritisere ham selv når han gjentar idiotien en gang til" ?!?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no