Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 12:43   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.398
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Dette er litt gammelt nytt, men det er viktig, så derfor vil jeg prøve å gjøre noe med det. Les artikkelen her: Alt for mye farlig palmeolje

Er du med på en boikott? For din egen og familiens helse og kanskje kan effekten også bli at noen matprodusenter slutter å bruke palmeolje?

  • Kjøp aldri mat som inneholder palmeolje.
  • Unngå i det lengste mat der det i varedeklarasjonen står kun vegetabilsk olje og ikke noen mer forklaring på hva det er (da er det ofte palmeolje).
Etter helgen skal jeg høre med mannen (som kan mer om dette en meg) om han vil skrive sammen et brev som man eventuelt kan bruke til å sende til diverse store matprodusenter som bruker palmeolje. Hva syns dere om det? Andre idéer for å få dem til å slutte?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 13:00   #2
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Altså, hva er det som er farlig med palmeolje? At den er mettet? Nettopp det gjør at den tåler varmebehandling bedre en andre oljer som brukes i feridgmat. Og ikke danner transfett slik de umettede oljene gjør under varmebahandling. I følge min ernæringsfysiolog (som er "ekspert" på fett) er palmeolje å foretrekke i ferdigmat, framfor varmebehandlet umettet olje. Det er transfett det er om å gjøre å unngå, slik jeg har lært det.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 13:31   #3
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Altså, hva er det som er farlig med palmeolje? At den er mettet? Nettopp det gjør at den tåler varmebehandling bedre en andre oljer som brukes i feridgmat. Og ikke danner transfett slik de umettede oljene gjør under varmebahandling. I følge min ernæringsfysiolog (som er "ekspert" på fett) er palmeolje å foretrekke i ferdigmat, framfor varmebehandlet umettet olje. Det er transfett det er om å gjøre å unngå, slik jeg har lært det.

I artikkelen som er henvist til i hovedinnlegget står dette:
Palmeolje er med på å øke risikoen for sykdom fordi det hever blodkolesterolet. Retterstøl mener derfor at bruken av palmeolje i mat bør reduseres til et minimum



Den er er heller ikke miljøvennlig. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=772
Oljepalmen vokser naturlig i Vest-Afrika, men den dyrkes på også i stor skala i Sørøst-Asia, særlig i Malaysia og Indonesia. De tropiske skogene der brennes ofte ned for å gi plass til oljepalme-plantasjer. På den måten fortrenger plantasjene alt naturlig liv der de anlegges

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 15:25   #4
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Altså, hva er det som er farlig med palmeolje? At den er mettet? Nettopp det gjør at den tåler varmebehandling bedre en andre oljer som brukes i feridgmat. Og ikke danner transfett slik de umettede oljene gjør under varmebahandling. I følge min ernæringsfysiolog (som er "ekspert" på fett) er palmeolje å foretrekke i ferdigmat, framfor varmebehandlet umettet olje. Det er transfett det er om å gjøre å unngå, slik jeg har lært det.

Enig i at man skal unngå transfett, men det dannes IKKE ved vanlig varmebehandling (f.eks.) av umettede fettsyrer. Det som skjer da er oksidering eller harskning av fettsyrene. Transfettsyrer dannes ved industriell herding - eller hydrogenering, samt i kuas mage. Hvis venninnen din har sagt noe annet, kan du be henne finne fram lærebøkene fra ernæringsstudiet.

Man bør unngå transfett og for mye mettet fett (som det er i palmeolje), da begge deler er pro-atherogene (dvs fører til åreforkalkning/fortettelse av blodårene).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 16:10   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.398
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Takk for flott info!

Noen som er med?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:00   #6
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

I artikkelen som er henvist til i hovedinnlegget står dette:
Palmeolje er med på å øke risikoen for sykdom fordi det hever blodkolesterolet.

Ja, men det sier ikke så mye. Det er mange meninger om hva som påvirker kolesterolet hvordan.

Dette er hva kilden min sier om transfett.

Sitat:

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt...

Transfett er negativt for kreft og hjerte-kar sykdom, uten at jeg klarer å forklare hvorfor.



Nå er dette sitatet flere år gammelt da. Og dette sier en av mine andre kilder om pamleolje:

Sitat:

Rød palmeolje er den matoljen som har høyest innhold av antioksidanter. Innholdet av karotener er mer enn 10 ganger høyere enn i gulrot. I tillegg er dette oljen med høyest innhold av vitamin E, og inneholder hele 4 ulike tokoferoler samt 4 ulike tokotrienoler. Innholdet av mettet fett er ca 50% og oljen har konsistens som margarin ved romtemperatur. Den er ideell til steking, siden det høye antioksidantnivået hindrer oksidasjon og dannelse av skadelige stoffer under steking. Rykepunktet er på 218 grader, så det er best å ikke steke maten for hardt.



Om palmeolje skal boikottes så vil jeg ha fakts på hvorfor. Ikke bare synsing.
Jeg synes ikke det er bra at man brenner ned tropeskog for å dyrke oljen. Så det er et poeng.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:22   #7
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har forsøkt å unngå palmeolje i lang tid. Ikke alltid jeg klarer å være konsekvent, men jeg forsøker.

For meg er det miljøargumentet som veier tyngst.

Signerer, jeg prøver (og har prøvd lenge) så godt jeg kan å ikke kjøpe mat med palmeolje. Men det er klart det glipper innimellom.

Helseargumentet veier veldig tungt for meg. Miljøargumentet har jeg ikke vært klar over. Er andre oljer produsert mer miljøvennlig?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:30   #8
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Andre oljer produseres mer miljøvennlig
Palmeoljeproduksjon bidrar til avskogning og utarming av jord. Det gir kortsiktig god avkastning, men på sikt blir det øde land igjen og verdifull skog og jord forsvinner.

Noe som også er tvilsomt med palmeoljen er at den brukes for å drøye produkter. Et eksempel er ost hvor palmeolje har blitt tilsatt fordi det er en billig ingrediens å bruke i stedet for å bruke ren ost. Helt unødvendig å bruke det, men pris betyr alt.
I svært mange produkter brukes palmeolje der det kunne vært brukt andre råvarer i stedet.

Ok, takk for svar. Enda en god grunn til å unngå svineriet da.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:32   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Signerer, jeg prøver (og har prøvd lenge) så godt jeg kan å ikke kjøpe mat med palmeolje. Men det er klart det glipper innimellom.

Helseargumentet veier veldig tungt for meg. Miljøargumentet har jeg ikke vært klar over. Er andre oljer produsert mer miljøvennlig?

Jeg også har prøvd en stund.

Miljø: Tror rapsolje kommer fra f.eks. rapsåkre i Norge? Sikkert dønn uøkologisk. Tror olivenolje kommer fra en vakker skråning i Hellas!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:34   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe som også er tvilsomt med palmeoljen er at den brukes for å drøye produkter. Et eksempel er ost hvor palmeolje har blitt tilsatt fordi det er en billig ingrediens å bruke i stedet for å bruke ren ost. Helt unødvendig å bruke det, men pris betyr alt.
I svært mange produkter brukes palmeolje der det kunne vært brukt andre råvarer i stedet.

Dette med drøying av osten er en styggedom, det var en eller annen ferdigpose med revet ost som viste seg å nesten ikke inneholde ost. Den var bare billig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 18:46   #11
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg har iallefall ikke kjøpt pizza på Dolly Dimpels etter at de ga blanke i hvordan produktene de kjøpte inn påvirker miljøet.

Hvilke produkter er det palmeolje i?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 20:11   #12
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er utrolig mange produkter som har palmeolje Irma. Alt fra snacs, ...

Heldigvis finnes Sørlandschips som er laget med peanøttolje. Om man bare MÅ ha, mener jeg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 21:05   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg er gjerne med på an palmeoljeboikott - av miljøhensyn. Det hadde vært kjekt med en oversikt over hva det er palmeolje i - finnes det noe slikt noe sted?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 21:07   #14
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Her fant jeg info om verdens største palmeoljeprodusent: http://www.regnskog.no/html/482.htm

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 21:07   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg er også med -av helsemessige OG miljømessige hensyn.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 21:10   #16
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg er med! Palmeolje er noe usunt søl som de putter i maten bare for å tjene mer penger. Provoserende!

Rapsolje er jo det mest hensiktsmessige her til lands, raps kan dyrkes her og er rik på flerumettede fettsyrer. Olivenolje er vel og bra, men litt oppskrytt synes jeg.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 21:14   #17
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg er også med -av helsemessige OG miljømessige hensyn.

Samme her. Har forsøkt å unngå palmeolje lenge, og tror jeg lykkes ganske bra.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 21:22   #18
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg hadde ett glass med palmeolje i bagasjen min en gang. Det gjør jeg aldri igjen, for å si det slik... :avsporer:

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 21:45   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg er med. Miljøet går foran det meste. Banna bein.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 22:01   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?

Jeg kjenner at får en blandet følelse av engasjement og latskap. Jeg har droppet Dolly fordi jeg vet om palmeoljen i oster deres. Kan dere ikke komme med noen eksempler? Det står vel ikke akkurat palmeolje i varedeklarasjonen?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no