Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Du er hva du spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-07, 08:30   #1
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Du er hva du spiser

Uff så på dette på svensk tv i går. Det var som å se mye av matbordet våres.

Hvorfor skal det være så vanskelig å virkelig se hva man putter under nesen? Syns det til tider er vanskelig å opprettholde et godt kosthold. Ikke har jeg timer å stå på kjøkkenet å lage i stand mat.

Det jeg også tenkte litt på, hvordan skal man vite om alt? Hva som er sunt og usunt? I går fikk de ikke spise den laksen de alltid hadde spist. Når jeg fikk høre hvorfor, ja da fortsod jeg, men hvordan skal man vite på forhånd? Altså, jeg sette meg ikke inn i alt? Gjør dere?

Økologisk har vi ønske om å bruke mye av, men med de prisene som fortsatt er, så har vi rett og slett ikke matbudsjett til det.

Har dere noen bøker å annbefale om hva som er et godt kosthold? Vet jo mye, men godt å ha konkrete oppskrifter å føge.

Nå skal fryseren renskes og nye ting skal inne. Hjelp gjerne til med å skrive opp hva som bør ligge der.

Denne familien skal fra nå av legge om hele kostholdet!

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 08:34   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Jeg synes bøkene til Fredrik Paulun og Fedon Lindberg er fine.
De skriver mye om kosthold og ernæring, og i tillegg inneholder bøkene oppskrifter som er greie å lage og smaker godt.

Lykke til.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 08:36   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Søk på Mims ukeplaner, der får du mange gode tips og oppskrifter.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 08:49   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Jeg vet hvor vanskelig det der er, og jeg ønsker deg lykke til. Det gjelder å gjøre SMÅ endringer om gangen tror jeg. Bytte ut kneipp med det groveste brødet dere klarer å spise, bytte ut margarin med smør (det anbefaler faktisk ernæringsfysiologen i svenske Du er hva du spiser også, så jeg), bytte ut hvit pasta og ris med fullkornsvariantene, spise mer linser og belgfrukter i stedet for poteter, tenke proteiner når det gjelder både pålegg og middag osv. Etterhvert går det av seg selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:06   #5
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Du er hva du spiser

I tillegg til det Iset sier tror ejg der ekan begynne med å si f.eks max 2 farsemidager (kjøttdeig osv. ) i uka. Hvis dere ikke spiser det noe særlig, kan dere redusere til en. Veldig mange retter kan reint kjøtt fint erstattes. Jeg bruker kyllingfilet til spaghetti og tomatsaus. Ta det ett steg av gangen, og lykke til

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:21   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

De har billig torskefilet og laksefilet på Lidl (19,90,-). :økonomisk:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:22   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Hva kom frem i programmet og hva var galt med laksen? *nysgjerrig*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:27   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva kom frem i programmet og hva var galt med laksen? *nysgjerrig*

Lurer jeg og på.Planlegger lakemiddag i dag... :sprake:

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:31   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Laks er obligatorisk 1. juledagsmiddag hos svigers hvert år. Åh nå fikk jeg lyst på laks. Med rømmesalat og smeltet smør. :krible:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:31   #10
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Eg likar tankane til Grete Roede, ispedd tankane til Mim. Som Iset seie, en lære seg det etterkvart og så sitte det i handlefingrane etterkvart.

Lykke til!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:33   #11
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Og så blir eg nesten frista til å spørre kva som ligge i kostholdet ditt, Misteri?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:42   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva kom frem i programmet og hva var galt med laksen? *nysgjerrig*

Den Canadiske og Norske laksen er alet opp i tanker, der de blir proppet full av medisiner(mot lus osv)

Hun annbefalte villaksen.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:46   #13
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Og så blir eg nesten frista til å spørre kva som ligge i kostholdet ditt, Misteri?

Hoveproblemet vårt er halvfabrikat. Pasta, lasagne, taco osv. Det blir mye sukker i løpet av uken også, ikke bevist, men det sniker seg inn. Nugatti, frokostblandinger, ja alt for å få det til å gå litt fortere.

Derimot hva vi er flinke til, er grønnsaker, salater og frukt. Vi må få mere rene produkter i hus. Kyllingfilet spiser vi ofte, men ikke ofte nok. Rene fiskeprodukter istedenfor gratenger, kaker o.l Prøve meg på å lage hjemmelagede produkter istedenfor.

Godteri er vi litt kroniske på, i alle fall meg. Youghurtnøtter, skjokolade osv. Potetgull er ikke det verste problemet.

Sukkerbrus drikker vi ikke, men kaffe er jeg ram på. Går hvertfall en liter om dagen.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:24   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Et tips er å bruke en søndag og lage masse hjemmelaget mat som du hiver i fryseren. Fiskegrateng er ypperlig, da hiver du den i masse aluminiumsformer og fryser ned, så er det bare å ta ut en form og slenge i ovnen en dag du ikke gidder å lage noe spesielt.
Lasagne likeså.

Jeg har vært lat i dette svangerskapet, orker ikke tanken på å slave foran komfyren, så det som har vært vår redning har vært ildfaste former med mat som kan slenges i ovnen. Jeg lager feks. gratinerte kyllingformer med grønnsaker, saus og ost osv. Blomkålgrateng er også veldig raskt og enkelt og der kan du slenge oppi frossen blomkål (som du feks. har kokt i 1-2 minutter først og så fryst ned i buketter), skinke, sopp, løk, brokkoli, hvitløk og annet du liker, og så bare slenge over en rask saus av melk eller fløte kokt opp med 1-2 pakker kremost med smak (hvitløk er snadder) og så litt ost på toppen.

Lager du lasagne fra Toro kan du tilsette ekstra grønnsaker og bruke fullkornsplater og vips er den sunnere enn den ville vært ellers. Sånne små endringer er verdifulle.

Forresten, nå er det like raskt og lage en lasagne fra bunnen av om du lager opp en stor porsjon god kjøttsaus og fryser ned i porsjoner.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 10:33   #15
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Den Canadiske og Norske laksen er alet opp i tanker, der de blir proppet full av medisiner(mot lus osv)

Hun annbefalte villaksen.

Hm. Er ikke den norske oppdrettslaksen er født i tanker inne, men flyttes ut som smolt og vokser opp i mærer i havet? Det var da slik det foregikk da jeg for hundre år siden jobbet i bransjen. Det var i alle fall ganske så strenge regler på medisinering av oppdrettsfisk og ikke minst på hvor lang tid det måtte gå fra medisineringen var avsluttet og til man kunne slakte fisken. Kan ikke se for meg at reglene er blitt slakkere.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 11:27   #16
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Hm. Er ikke den norske oppdrettslaksen er født i tanker inne, men flyttes ut som smolt og vokser opp i mærer i havet? Det var da slik det foregikk da jeg for hundre år siden jobbet i bransjen. Det var i alle fall ganske så strenge regler på medisinering av oppdrettsfisk og ikke minst på hvor lang tid det måtte gå fra medisineringen var avsluttet og til man kunne slakte fisken. Kan ikke se for meg at reglene er blitt slakkere.

Ikke har jeg peiling.

Det var nå så hun sa, hun på du er hva du spiser i går på svensk TV3

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 20:58   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Spis i hovedsak ren mat. Altså ren fisk og rent kjøtt fremfor farseprodukter. Litt grovere brød, litt mer frukt og grønt. Om du kan, så dropp ferdigproduktene, der er det mye guff.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 21:00   #18
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Spis i hovedsak ren mat. Altså ren fisk og rent kjøtt fremfor farseprodukter. Litt grovere brød, litt mer frukt og grønt. Om du kan, så dropp ferdigproduktene, der er det mye guff.


Enig. Greie linjer å planlegge matlagingen rundt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 18:02   #19
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Nugatti, frokostblandinger, ja alt for å få det til å gå litt fortere.

Godteri er vi litt kroniske på, i alle fall meg. Youghurtnøtter, skjokolade osv. Potetgull er ikke det verste problemet.

Går det fortare å smøre ei skive med nugatti, enn ei skive med ost og paprika?

Og godteriet er sjølsagt noko som må vekk.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 18:34   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Du er hva du spiser

Denne snuoperasjonen tok vi for en tid tilbake. Jeg levde i den tro om at jeg hadde det for travelt til sunne middager og middager fra bunnen. Det var ikke tida det sto på, men vanen.

Som Iset sier er det lurt å starte med å bytte brødet til det groveste, pasta og ris til fullkornsvarianter og å bli kronisk leser av næringinnholdet i mat når du handler. Det tar tid i starten, men jammen er det verdt det.

En annen smart ting er å dele uka opp i lørdag og hverdager. Om man lever sunt i ukene er det ikke noe problem med boller på lørdagen (gjerne grov variant) og ett glass brus.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no