Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 23:05   #21
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Gi beskjed om at han skal ringe heim frå flyplassane han mellomlander på, men ikkje få panikk om han ikkje gjer det - ikkje sikkert det er telefonkiosk der han er, hjan mangler myntar, kredittkort funka ikkje etc.

Sjekk om det finst oversikt over landingar/avganger som de kan følge med på, er flyet inn forsinka så rekk han ikkje ringe før neste fly - greitt å vite. No news is good news, om han ikkje har gitt lyd frå seg ein time etter faktisk avgang så er han nok på flyet :-)

Ha ein plan for kva han skal gjere dersom slektningane i Guatemala av ein eller annan grunn ikkje er der. Kva om han og flyet er forsinka, evt om han vart sendt med eit anna fly i standen? Kan han ringe nokon lokalt? Kan dei gi han beskjedar på/til flyplassen? Er det stor sjanse for at dei er forsinka? Skal han ta seg vidare på eiga hand (nei....) eller vente uansett (ja...)? Vente på flyplassen, innafor eller utanfor eit eller anna? Ta inn på flyplasshotell? Dette er kanskje den biten eg ville tenkt mest gjennom, for det er nok her han vil måtte klare seg mest på eiga hand om noko uventa skjer. Han er sliten når han kjem så langt, så det kan fort vere fristande å tenke "det går sikkert bra å ta taxi til familien aleine" - så ein plan som framstår som eit behageleg alternativ til det kan vere lurt.

Pass på at han veit at flyselskapet har ansvar for han ved forseinkingar - mat og hotell etc. Eg sto i "snøstorm" i Paris som 17-åring og ringte ein to år eldre brevvenn for overnatting fordi eg ikkje ante noko om at SAS faktisk skulle ha skaffa meg eit hotellrom for natta. (Det gjekk bra det, altså, foreldre var veldig hyggelege og han sov i stua mens eg fekk rommet hans. Neste morgon køyrde dei meg til flyplassen.)

Elles er det ikkje veldig mykje som kan gå galt så lenge han er ute i god tid og veit AT han skal vere det og kva "god tid" betyr. At det går flytog kvart 20. minutt i Oslo betyr ikkje at det gjer det alle andre stader, og knutepunkt-flyplassar er gjerne enormt mykje større enn Gardermoen.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:29   #22
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Det der kommer til å gå kjempefint! Veldig bra at han bare har ett flybytte og at han slipper å dra via USA (de forb... køene er et mareritt). Min rekord i antall bytter på den turen er Oslo - London - Barcelona (med overnatting)- Madrid - Miami - Guatemala city, anbefales ikke veldig. Jeg har måttet sjekke inn på nytt, dvs få nytt boardingkort (bagasjen blir jo sendt), men vanligvis skal det ikke være nødvendig. Det sier de fra om på Heathrow, og siden han snakker spansk går det jo fint i Madrid også. Sist jeg var i Guate (2008) hadde de bygd om flyplassen litt så en kan stå inne og vente på å bli hentet i motsetning til før, da en sto litt sånn ensom og forlatt utenfor, og jeg mener at det var både minibank, kiosk og telefonautomat der i tilfelle de er forsinket når de skal hente ham. Det blir garantert en kjempetur, og det er så vanvittig stas å mestre sånne ting på den alderen! Jeg er litt misunnelig, kjenner jeg.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:31   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Det var jeg som la opp reiseruta hans, og jeg valgte meg vilje bort flybytte i USA. Jeg syntes det var ekstremt forvirrende og stressende da jeg gjorde det sist.

Jeg har for øvrig reist med Aeroflot Oslo-Moskva-Irland-Cuba-Mexico City-Guatemala City, og det anbefales heller ikke.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:32   #24
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg er litt misunnelig, kjenner jeg.

Litt?!?!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:08   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det var jeg som la opp reiseruta hans, og jeg valgte meg vilje bort flybytte i USA. Jeg syntes det var ekstremt forvirrende og stressende da jeg gjorde det sist.

Jeg har for øvrig reist med Aeroflot Oslo-Moskva-Irland-Cuba-Mexico City-Guatemala City, og det anbefales heller ikke.

Å heisan, den var sprek! Ja, USA-flybytte er ekstremt styrete, en må stå i kø for å få 90-dagers visum enda en skal være der i kanskje tre timer, og ofte må en ta ut bagasjen også. Bare vrøvl. Lur reiserute du valgte!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:08   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Litt?!?!

Ok, jeg løy. Jeg er vanvittig misunnelig! Særlig siden jeg har noen der borte jeg tror kunne trenge en del hjelp akkurat nå. Håper han får en strålende tur!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:26   #27
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Pass, penger, evt. medisiner, og reiseforsikringskort - alt dette i håndbagasjen (penger altså, i tillegg til kort). Og en betryggelse om at ALT annet kan kjøpes for penger, så han ikke får hetta om noe skjer underveis.

Jeg er en litt svimete reiser, selv om jeg stort sett vet hvor jeg skal ( ). Jeg har stor nytte av at jeg alltid har med meg utskrevet reiserute, med tydelige tidspunkt. Jeg har altfor ofte satset på at jeg bare kan sjekke på iphonen også er den ikke ladet opp, eller det er ikke dekning, eller whatever. Og lader til mobiltelefon, samt telefonnummer (hele, inklusive landskode "ut" og "inn" til dere og dit han skal), også i håndbagasjen.

Han klarer seg sikkert fint

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:30   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

Ja, jeg har skrevet ut reiseruten, tatt kopi av passet og skal lage en liste med telefonnumre. Selv sier han bare "jada, mamma" og ser ikke ut til å ha et snev av reisefeber.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:46   #29
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sekstenåring som reiser alene - hva bør vi huske?

tror dette går strålende jeg, dere er jo ikke akkurat lite reisevante

Eneste er vel en gjennomgang av hva som kan skje i Madrid hvis omatte dersomatte, og at flyselskapet har ansvaret. Og sånt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no