Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hva skal vi si den betyr her inne?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva skal den bety?
Har tolket den som ironisk og vil den skal være det. 121 38,29%
Har tolket den som ironisk, men synes den skal være snill 4 1,27%
Har tolket den som snill og synes den skal være det. 47 14,87%
Har tolket den som snill, men synes den skal være ironisk. 1 0,32%
Synes det får være måte på å henge seg opp i bagateller! 14 4,43%
Har tolket den som "ovenfra og ned"-snill, påtatt snill, eller liksom snill 93 29,43%
Alt etter sammenhengen 36 11,39%
Deltakere: 316. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 18:58   #61
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Det forstår jeg.

Men da er jo egentlig hele denne diskusjonen litt unødvendig?

Ja, det var liksom det jeg forsøkte å formidle i det første innlegget mitt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 18:59   #62
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Har noen sagt det? Det høres veldig arrogant ut.

Her er det flere eksempler.
http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=5277

Desembermamma: Jeg forstår hva du mener, jeg bare påpekte at da er det jo ikke egenlig noen "riktig" måte å bruke den på, på samme måte som et hyggelig smil IRL.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:08   #63
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Jeg stemte ironisk, men det kunne like gjerne vært sarkastisk eller belærende. Snill har den aldri vært og det kommer den aldri til å være.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:19   #64
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg stemte ironisk, men det kunne like gjerne vært sarkastisk eller belærende. Snill har den aldri vært og det kommer den aldri til å være.

Men du ser da om noen som ikke kjenner til disse reglene, bruker den som snill/ smil med hodet på skakke? Tidligere diskusjoner har fått fram at mange ser på den som en søtere smiley.

For eksempel:

For noen nydelige barn du har!

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:27   #65
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

For eksempel:

For noen nydelige barn du har!

Jeg syns utsagnet var snilt nok uten en understrekende smiliey.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:33   #66
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Når jeg begynte å bruke snartgravid.com i sin tid syntes jeg den bare var snill og god. Nå synes jeg den håner meg.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:42   #67
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Jeg får kregder av den smiledingsen der. For meg er den kjempeironisk, og jeg får hetta når noen bruker den mot meg. Særlig HP.

  Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:50   #68
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg får kregder av den smiledingsen der. For meg er den kjempeironisk, og jeg får hetta når noen bruker den mot meg. Særlig HP.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:50   #69
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

For eksempel:

For noen nydelige barn du har!

Det er den bruken av smileyen jeg ikke skjønner. Hvorfor skal man utbasunere hvor snill man er som forteller noen at ungene deres er nydelige liksom? Og er man snill fordi ungene egentlig ikke var så nydelige, eller er man snill på den måten at man er mest opptatt av seg selv og sin egen snillhet i handlingen fremfor gleden det skaper hos mottaker av komplimentet?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:51   #70
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Her er det flere eksempler.
http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=5277

Desembermamma: Jeg forstår hva du mener, jeg bare påpekte at da er det jo ikke egenlig noen "riktig" måte å bruke den på, på samme måte som et hyggelig smil IRL.

Har lest denne diskujonen, og fikk ikke helt med meg at:

Opprinnelig lagt inn av Kaz

noen uttalte at det var så komisk med alle diss "nye" som ikke forsto at den ikke betyr snill.

Får prøve å lese den igjen når jeg er litt mer våken.

Opprinnelig lagt inn av HP

Jeg syns utsagnet var snilt nok uten en understrekende smiliey.

Egentlig helt enig med deg, men ta en tur inn i barselklubbene på NM og sjekk ut noen skrytetråder med bilder... Og inne på NM har :snill :-smileyen vært diskutert ørten ganger.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:52   #71
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

*fyrer av et tyttebær mot uforskammet HP*

  Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:53   #72
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er den bruken av smileyen jeg ikke skjønner. Hvorfor skal man utbasunere hvor snill man er som forteller noen at ungene deres er nydelige liksom? Og er man snill fordi ungene egentlig ikke var så nydelige, eller er man snill på den måten at man er mest opptatt av seg selv og sin egen snillhet i handlingen fremfor gleden det skaper hos mottaker av komplimentet?

Ikke hvor snill man er...

Opprinnelig lagt inn av Jill

(...) bruker den som snill/ smil med hodet på skakke? Tidligere diskusjoner har fått fram at mange ser på den som en søtere smiley.


Mange syns den er søtere enn . Som å smile litt søtt med hodet på skakke. <-Illustrasjon

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:53   #73
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

*fyrer av et tyttebær mot uforskammet HP*

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:55   #74
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er den bruken av smileyen jeg ikke skjønner. Hvorfor skal man utbasunere hvor snill man er som forteller noen at ungene deres er nydelige liksom? Og er man snill fordi ungene egentlig ikke var så nydelige, eller er man snill på den måten at man er mest opptatt av seg selv og sin egen snillhet i handlingen fremfor gleden det skaper hos mottaker av komplimentet?

Jeg synes det er litt usnilt å stille spørsmålstegn ved folks motiver i denne sammenhengen. I eksemplet er smilyen høyst sannsynlig brukt som 'pynt' i setningen, akkurat som hjertene. De hadde jo strengt tatt ikke trengt å være der heller...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:57   #75
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg synes det er litt usnilt å stille spørsmålstegn ved folks motiver i denne sammenhengen.

Det er jo det som er kjernen i hele diskusjonen da. Hvordan man tolker motivet bak smileyen.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:59   #76
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er jo det som er kjernen i hele diskusjonen da. Hvordan man tolker motivet bak smileyen.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:01   #77
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er jo det som er kjernen i hele diskusjonen da. Hvordan man tolker motivet bak smileyen.

Nettopp!! Hvorfor tolke motivet til å være selvsentrert når man sier at noen har nydelige barn? I den sammenhengen sier det seg selv at den som kommer med utsagnet bruker smilyen som snill på riktig, for å 'visualisere' smilet som kommer når man ser et koselig bilde.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:04   #78
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Jeg synes den burde vært avskaffet, på lik linje med tyfus og kolera.

  Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:06   #79
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Nettopp!! Hvorfor tolke motivet til å være selvsentrert når man sier at noen har nydelige barn? I den sammenhengen sier det seg selv at den som kommer med utsagnet bruker smilyen som snill på riktig, for å 'visualisere' smilet som kommer når man ser et koselig bilde.

Det er en tolkning av denne smilien (forhåpentlig vis en riktig tolkning). Der finnes nok mange fler. Nå vet jeg at det på NM også har vært endel diskusjoner om hva man skal si når bildene/barnet egnetlig ikke var så pent. "Så koselig" kommentarer er jo også ypperlig til å samle grønne takke-prikker.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:06   #80
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi si den betyr her inne?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Nettopp!! Hvorfor tolke motivet til å være selvsentrert når man sier at noen har nydelige barn? I den sammenhengen sier det seg selv at den som kommer med utsagnet bruker smilyen som snill på riktig, for å 'visualisere' smilet som kommer når man ser et koselig bilde.

Det er jo fordi mesteparten av det jeg har sett av smileyen har vært som ironisk eller ovenfra og ned smil. Men jeg personlig er ikke verre på det enn at jeg skjønner at noen bruker den for å være akkurat snill. Jeg skjønner bare ikke hvorfor de skal utbasunere at de er snill som sier det de sier. Etter som jeg har forstått svaret ditt, så er et svar på det at det bare brukes som pynt? (Jeg skjønner ikke det heller jeg, for jeg bruker smileyer for å kommunisere noe.) Og et annet svar at noen tolker den som et søtt smilefjes.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ironi, klassiker, nedlatende, sarkasme, smiley


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no