Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Birøkt(-erkurs)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-15, 09:07   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Birøkt(-erkurs)

Jeg går på birøkterkurs! Utrolig spennende å lære om disse små insektene og samfunnet de lever i. Noen andre som driver med bier? Det er utrolig mye å lære, og opplegget de har i laget her er kjempefint. Det finnes felles bikuber i laget som vi skal stelle gjennom sommeren og være med på absolutt alt som skjer gjennom en årssyklus. Etter kurset tror jeg vi kan ta med kuben "vår" hjem eller til et egnet sted om vi vil. Blir kjent med artige mennesker og får en "tilbake-til-naturen"-stund hver uke. Det eneste jeg gruer meg til er mitt første bistikk, jeg har aldri fått et før.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 09:35   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Dette er den nyeste "hipster-greia", har jeg forstått det som. Det skal visst vært veldig kult å drive med bikuber på takterrasser og diverse. Jeg synes det er en strålende aktivitet, men ikke noe for meg. Jeg kommer ikke til å sette meg på bakbeina om noen ønsker å sette opp et par kuber på vår gigantiske felles takterrasse (litt mer muggen om det settes opp i bakgården der alle ungene leker).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 09:53   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er den nyeste "hipster-greia", har jeg forstått det som. Det skal visst vært veldig kult å drive med bikuber på takterrasser og diverse. Jeg synes det er en strålende aktivitet, men ikke noe for meg. Jeg kommer ikke til å sette meg på bakbeina om noen ønsker å sette opp et par kuber på vår gigantiske felles takterrasse (litt mer muggen om det settes opp i bakgården der alle ungene leker).

Ja, det er visst det. Man har jo Bybi i Oslo, f.eks. For min del tenker jeg på det som en mulighet for fremtiden, en annen livsstil. Kanskje noe for pensjonsalderen, eller som en hobby hvor jeg kan bidra i noen annens bigård. Jeg tror neppe at jeg kommer til å ha bikube i bakgården selv om den ene naboen min er veldig positiv og (tror jeg) håper at jeg gjør det.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 09:55   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Jeg har kjempelyst på en bikube. Både for honning og pollinering sin skyld. Syns mange burde begynt.
Men mann og barn er livredd bier, så vet ikke hvor lurt det er.
Et alternativ er å ha den et stykke unna hjemme,men det hadde vært gøy å kunne observere de litt.
Hvor ofte må man se til dem?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:03   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Det kunne ikke ramle meg inn å begynne med noe sånnt. :livredd alt som sier bzzz og kan stikke:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:08   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Så gøy! Bybi har jo holdt på noen år i Oslo, og jeg syns det er veldig bra. Jeg syns ikke man skal avskrive det som en "hipster-greie", det er jo svært bra for miljøet med bier! Det er også tatt tester av honningen til biene i byen, og det viser seg at de ikke inneholder mer forurensning enn honning fra landet. Biene renser det ut!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:10   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Det er vel ikke noe motsetningsforhold mellom at det er en hipster-greie og at det er bra for miljøet? Jeg synes det er veldig bra at det har blitt en ting det er kult å gjøre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:11   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg har kjempelyst på en bikube. Både for honning og pollinering sin skyld. Syns mange burde begynt.
Men mann og barn er livredd bier, så vet ikke hvor lurt det er.
Et alternativ er å ha den et stykke unna hjemme,men det hadde vært gøy å kunne observere de litt.
Hvor ofte må man se til dem?

Jeg vet ikke helt enda. Jeg tror at man ikke MÅ så mye, men hvis man skal få ut maks honning tror jeg at om sommeren er det kanskje 1 gang i uka så ikke det blir fullt. Kan rapportere mer når jeg har litt erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så gøy! Bybi har jo holdt på noen år i Oslo, og jeg syns det er veldig bra. Jeg syns ikke man skal avskrive det som en "hipster-greie", det er jo svært bra for miljøet med bier! Det er også tatt tester av honningen til biene i byen, og det viser seg at de ikke inneholder mer forurensning enn honning fra landet. Biene renser det ut!

De sier på kurset at biene ikke tar nektar fra forurensede ting, så kanskje de ikke rense det ut men at de heller hopper over den forurensede blomsten. Ellers havner visst en del av dårlige stoffer i bivoksen, mer enn i honningen har jeg forstått.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:11   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Jeg ser på oppsving i drift av bikubet som miljørettet. At det ikke er en hipster- eller ren motegreie.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:19   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

De sier på kurset at biene ikke tar nektar fra forurensede ting, så kanskje de ikke rense det ut men at de heller hopper over den forurensede blomsten. Ellers havner visst en del av dårlige stoffer i bivoksen, mer enn i honningen har jeg forstått.

Interessant! Jeg vet at bybi fikk honningen testet for et par år siden, men hva jeg fikk referert videre av hvordan rensingen/utvelgingen av biene kan jeg ha misoppfattet. Men det kan jo bety at plantene renser mye selv, slik at pollenet deres ikke er forurenset.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:29   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

De sier på kurset at biene ikke tar nektar fra forurensede ting, så kanskje de ikke rense det ut men at de heller hopper over den forurensede blomsten. Ellers havner visst en del av dårlige stoffer i bivoksen, mer enn i honningen har jeg forstått.

Det står noen bikuber rundt omkring i Paris også, og da jeg forhørte meg om dette med forurensning sa de det samme. I byen brukes det dessuten lite sprøytemidler, som kanskje er vel så skummelt som eksos.

Veldig artig, og de få jeg kjenner som driver med birøkt er blitt helt oppslukt av det. Morfaren min hadde bier og jeg elsket honninglukta i utstyrsboden hans.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:44   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Interessant! Jeg vet at bybi fikk honningen testet for et par år siden, men hva jeg fikk referert videre av hvordan rensingen/utvelgingen av biene kan jeg ha misoppfattet. Men det kan jo bety at plantene renser mye selv, slik at pollenet deres ikke er forurenset.

Eller at jeg er feilinformert.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 10:55   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Eller at jeg er feilinformert.

Uansett, honningresultatet er bra og viser at vi trenger bier og blomster for miljøet!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:01   #14
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Me held på med bier. Har to fulle kuber som me koser oss med. Var oppe å sjekka dei på fredag og me ser at dronninga er i full virksomhet, sjølv om me ikkje klarer å finne ho.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:09   #15
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Hvor langt unna huset deres har dere bikubene da?
Og hvilke kostnader er det ved drive på med dette?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:15   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Dei står nokre meter frå huset. Såpass langt vekke at me ikkje havner oppi biene når me går rundt huset. Ein må rekne med litt utgifter i oppstarten. Bifolk koster. Det same gjer kube og utstyr. Trur ein reknar med rundt 5000,- for ein kube med bifolk og utstyr. Kube nr 2 vil bli billigare sidan ein har utstyret. (drakt, røykpuster, børste, dingsen som ein løfter opp rammene med, rammer, bivoks, dronningbur og sikkert eit par ting til)

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:17   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Me held på med bier. Har to fulle kuber som me koser oss med. Var oppe å sjekka dei på fredag og me ser at dronninga er i full virksomhet, sjølv om me ikkje klarer å finne ho.

Er det en vanlig hage i tettbebygd strøk?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:20   #18
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Slik ser ei av rammene våre ut no. Artig å sjå dei ulike fargane på pollen som biene har tatt med inn i kuben.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 11:22   #19
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Banana: Me bur nok eit stykke ut på landet, så me har planer om å utvide ein del til. Håpar å komme opp i ti kubar i løpet av dei neste årene.
Då må me nok plassere dei litt meir rundt og eventuelt gå på høsttrekket og ( flytte kubane ut til lyngområder på høsten) pr dags dato har me ikkje planer om dette.

Det har i tillegg vert ein på eine nabogården som dreiv med bier før i litt større hobbyskala. Så eg veit at me har eit godt område for bier her.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 12:19   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Birøkt(-erkurs)

Så tøft!

Jeg har lyst til å ha bier og bringebærbusker på småbruket i Nord-Østerdalen, men lurer på om jeg er nødt til å være der litt mer for at det skal gå an å få til.

Bybi visste jeg ikke om engang!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no