Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 13:03   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Jeg har en nesten-ettåring. Hun spiser stort sett det samme som oss. Salt er en opplagt vær-varsom-greie, og kumelk er i ferd med å bli introdusert over tid. Er det noe annet jeg bør tenke på? Er alt av krydder OK, så fremt hun selv liker det? Var det noe med egg? Det er ikke lenge siden sist, men ...

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:39   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.033
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Abonnerer.

Jeg har hørt at det er forskjellige meninger om hvor mye fisk ungene kan spise, men jeg vet ikke om dette fremdeles gjelder når de er 1 år. Vi gir i hvert fall fisk, og han liker det. Men jeg vet ikke helt om jeg gjør rett eller galt.

Vi er også varsomme med krydder. Ikke fordi jeg tror det er farlig, men at det kan bli litt voldsomt for en liten knert som til nå har levd på pupp, grøt og brødskive med leverpostei. Så vi går litt varsomt frem på krydderfronten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:42   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Vi er også varsomme med krydder. Ikke fordi jeg tror det er farlig, men at det kan bli litt voldsomt for en liten knert som til nå har levd på pupp, grøt og brødskive med leverpostei. Så vi går litt varsomt frem på krydderfronten.

Det har jeg også tenkt, men når hun spiser med den største selvfølge og synes det er helt greit, så ser jeg ingen grunn til å være så restriktiv heller. Jeg krydrer ikke med chilipulver altså, men normalt krydret mat må vel være OK?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:44   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

nøtter og skaldyr er det jeg har holdt meg mest unna.

Vi har gitt han taco kjøtt noen ganger og han elsker det. Men har gått over til en mildere type krydder.

unngikk og bacalao med chilli i går. Hadde tenkt han skulle få smake, men han ville ikke spise uansett så det ble ikke noe spørsmål.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:45   #5
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Normalt krydret mat går bra, så lenge man er forsiktig med salt. Til A tok jeg f.eks av wok-middagen til han, før jeg hadde på krydder til oss voksne.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:48   #6
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Hvor mye salt er for mye egentlig? Jeg krydrer aldri maten hennes med salt, men det hender jo at vi har halvfabrikata, ja noen ganger hel også. Tacokjøttdeig bruker vi en del, men det er da veldig salt?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 15:05   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Tacokjøttdeig bruker vi en del, men det er da veldig salt?

Ja, det vil jeg tro er veldig salt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 15:50   #8
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

En ettåring kan vel spise det meste, men må vel være forsiktig med f.eks nøtter hvis det er allergi i familien? Kunstige søtstoffer skal man vel også være forsiktig med før barnet er 3 år.

Sitat Mat for spedbarn:

Sitat:

Et barn har høy risiko for å utvikle allergi hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom, eller mor og et søsken har betydelig allergisk sykdom. Ved høy risiko kan det være grunnlag for å anbefale at enkelte matvarer (egg, fisk, nøtter og erter) ikke introduseres til barnet før etter ett års alder (to års alder for nøtter).

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 17:17   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.834
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Jeg holdt guttene unna nøtter og lightprodukter (light-greia gjelder ennå) og honning. Honning er vel bare til ett år, men jeg ville være sikker. Jeg har epleallergi så vi var litt forsiktige der også.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 19:39   #10
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Mat med høyt nitratinnhold.

Opprinnelig lagt inn av Mat for Spedbarn

Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:01   #11
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Jeg spurte barnelegen i dag ang fisk, og hun sa at med mindre det var mye allergi i familien så kunne man bare introdusere dem for det.
(Men man skulle passe på å introdusere én ting om gangen, slik at ved en eventuell reaksjon visste man hva det kunne være av)
Også var det veldig fint å introdusere dem for det meste mens man ennå ammet, men det visste du sikkert.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:45   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Storebror er snart 10 mnd og spiser det meste. Vi unngår melk, nøtter, sitrus, salt, sterke krydder og sukker.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:41   #13
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Hva skal en ettåring være forsiktig med i matveien?

Ett tips eller en liten påminnelse er at de aller fleste urter kan brukes i maten for å gi god smak fremfor f.eks krydder. Da får barna smaken på mat som smaker noe
Alt med måte regelen er grei å følge. Introduser maten etterhvert som det passer og styr unna de opplagte tinge og allergener.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no