Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Lupiner - mulig å bli kvitt?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-16, 16:09   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Lupiner - mulig å bli kvitt?

Jeg har overtatt et blomsterbed som er i ferd med å bli fullstendig overkjørt av lupiner. De er bl.a. i ferd med å drepe en rosebusk. Kan jeg håpe på å klare å grave opp lupinene med røttene eller kommer de bare tilbake uansett? Hva kan være lurt å plante i stedet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 16:19   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Eg har forsøkt å grave opp fagerfredløs som vel er nokonlunde same ulla i tre år nå, utan hell. I år har eg dekka med fiberduk og lagt mykje tung stein oppå for å kvele dei. Planer er å kjøpe inn eit lass med singel og ha over duken igjen, men vi har ikkje komme så langt ennå.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 16:26   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

...


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 08:32.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 17:45   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.226
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Send de hit. Mine lupiner(plantet med vilje) ble spist opp av snegler.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 18:07   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

I følge min svigerfar, som har erklært krig mot lupiner, holder det ikke vre grave dem opp, man må brenne dem også, ellers kommer de tilbake og tar hevn.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 18:09   #6
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.024
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Vi hadde en skrånende hage som var helt overgrodd med lupiner for mange år siden. Vi gikk til verks etter hvert, og gravde opp mange røtter, men vi fikk kun tatt en brøkdel. Vi viste ikke om duk den gangen. Det hjalp noe, da. Vi ble kvitt en del planter, og så gjorde vi en iherdig innsats med å holde dem i sjakk - vi klippet ned de fleste unge plantene hver vår, og de som vokste opp klippet vi også ned når de var ferdigblomstret - før de begynte å skyte ut frøene.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 18:14   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Jeg tror det er pga frøene at svigerfar sverger til å brenne lupinene etter at han har kappa dem/gravd opp - de kan visst skyte frø selv etter at de er røska opp, og dermed fortsette å formere seg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 22:23   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.038
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Grav dem opp, gi dem til meg! *elsker lupiner*

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 22:36   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Jeg elsker og lupiner, men de dreper jo andre planter og det er kjipt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 22:41   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.038
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg elsker og lupiner, men de dreper jo andre planter og det er kjipt.

Ingen fare...her dør alle planter av seg selv. Trenger noe robust!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 23:05   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.691
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Du reduserer dem ganske effektivt ved å plukke blomstene og sørge for at de ikke får spredd frø.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-16, 23:06   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.226
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ingen fare...her dør alle planter av seg selv. Trenger noe robust!

Vil ikke påstå mine var særlig robuste. Men kanskje engelske snegler har superkrefter?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 21:30   #13
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Lupiner er svartelistet, så jeg håper du klarer å bli kvitt dem! Hardføre j*vler!

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 10:15   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Vi kjøpte en tomt full av lupiner. Jeg gravde opp alle røttene, det var en dags jobb. Etterpå tok vi bladene så fort noe skjøt opp av jorda. Har knapt sett en lupin siden, det er 6-7 år siden nå.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 10:32   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Pass endelig på å klippe av blomstene, så det ikke går i frø og sprer seg.

Jeg jobber med å bli kvitt to svartelistede j*vler i hagen, som tar over hele skiten hvis de får lov, og metoden da er å grave opp hver minste lille rotbit, hive det i restavfall til forbrenning og deretter følge området med argusøyne for å få tatt opp skiten. Har lykkes noenlunde med å bli kvitt Fagerfredløs på denne måten.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 10:40   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Mamma har lupin i hagen, fra før de blei svartelista. De sprer seg ikke i det hele tatt, hun klipper av frøstandene og brenner dem når de blomstrer av. Skulle tro du får has på dem om du graver opp røttene og passer på at eventuelle gjenstående planter ikke frør seg.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 11:49   #17
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Lupiner er ikke det verste, jeg har spavent bed, plukket røtter og det meste var gjort i en omgang. Det var noen få spirer igjen utpå sommeren, og noen få året etter på; men helt innenfor normal lett luking. Jeg brukte en håndspade og plukket de røttene jeg så uten å gjøre så veldig mye av det. Det største problmemet med lupiner er at de frøsår seg noe veldig der de trives og får stå urørt. Klipper man visne blomster og ikke lar dem få frø seg oppfører det seg ganske greit. I løs jord brer de seg, men det er langt fra skvallerkål / hanefot.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 12:34   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Pass endelig på å klippe av blomstene, så det ikke går i frø og sprer seg.

Jeg jobber med å bli kvitt to svartelistede j*vler i hagen, som tar over hele skiten hvis de får lov, og metoden da er å grave opp hver minste lille rotbit, hive det i restavfall til forbrenning og deretter følge området med argusøyne for å få tatt opp skiten. Har lykkes noenlunde med å bli kvitt Fagerfredløs på denne måten.

Min fagerfredløs kryp fram under kanten på fiberduken!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 12:58   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Jge har klart å kvitte meg med 15 m2 med "fager"-fredløs. Jeg har lukte den ned hver gang det kommer opp noe (da svekkes de) røsket opp med rota (da svekkes de ytterligere), spadd opp med greip og plukket alle røtter og rotutløpere og kastet dem i restavfallet, plukket igjen og lagt brakk under duk. Nå er de vekk, helt uten bruk av gift og det tok 2,5 år.

Jeg ville ha startet med å grave opp og deretter luket og luket og luket. Ikke plant noe nytt før den er vekk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 13:00   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jge har klart å kvitte meg med 15 m2 med "fager"-fredløs. Jeg har lukte den ned hver gang det kommer opp noe (da svekkes de) røsket opp med rota (da svekkes de ytterligere), spadd opp med greip og plukket alle røtter og rotutløpere og kastet dem i restavfallet, plukket igjen og lagt brakk under duk. Nå er de vekk, helt uten bruk av gift og det tok 2,5 år.

Jeg ville ha startet med å grave opp og deretter luket og luket og luket. Ikke plant noe nytt før den er vekk.

Det har eg gjort i to år, men han bare sprer seg. Eg har forsøkt å grave opp røtter, til inga nytte. Det er derfor eg prøver å kvele med fiberduk nå. Skal som nevnt over fylle på med eit lass grus, må bare få tømt hengaren for søppel først.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no