Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-13, 13:32   #801
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er vel ingen i denne tråden som har hevdet at det er greit, heller.

At hva er greit? Jeg synes utsagt som "Reima-unger" er litt malplassert i diskusjonen, f.eks. Reima-dressene holder jo en god kvalitet har jeg skjønt og da blir det rart å framstille foreldre som kjøper disse som om de er med på å skape et motepress. Jeg kunne sikkert kjøpt Reima selv, men mine barn er store og vi hadde såpass dårlig råd da de gikk i barnehagen (iallfall den eldste) at det dessverre var uaktuelt.

Jeg er også uenig med deg i at det er like ille om det oppstår merkepress på blinkesko fra Skoringen blant sjuåringen som om det er Hunter-støvler som gjelder. Sjansen for å bli ekskludert er iallfall langt mindre hvis varen koster mindre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 14:13   #802
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Poenget mitt er st folk har ulike grenser for hva de synes er en grei pris å betale.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 15:31   #803
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Og poenget mitt er at folk som synes det er greit å gi 17-åringen 11000 å kjøpe skoleveske for, burde de fiskedaskes herfra til evigheten.
Sorry, men ikke alt kan puttes i "noen gjør sånn og noen velger sånn"-boksen. Noe er rett og slett latterlig/uhørt/toskete. Stryk det som ikke passer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 15:37   #804
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jeg er også tilbøyelig til å kalle det uhensiktsmessig. Men hvis 17-åringen min tjente penger selv, skal det mye til å legge seg opp i hva de bruker dem på. Så sant jeg ikke sponser dem med mer enn mat og husly, liksom.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 15:37   #805
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg lager ikke kneip med nuggati hvis det er et problem at matboksen til mitt barns er for fristende og at det igjen gjør andre barn triste, og jeg himlet voldsomt for meg selv når ei mor på foreldremøtet sa at skolen nå måtte skaffe kjøleskap for ungen hennes begynte å bli lei av prim som jo var det eneste som tålte varme. Det må være et årntli problem det er snakk om.

Men hvis motepress er et problem på skolen og man kan se noen uheldige mønstre i ferd med å utvikle seg, vil jeg være med på å løse det som skjer og jeg er i den forbindelse villig til å strekke meg langt for fellesskapet. Nøyaktig hva jeg ville gjort og hva som skulle til, er jeg usikker på, men debatten er intreressant og jeg ville stilt med et åpent sinn.

Jeg er til en viss grad enig med deg, men hvem definerer hva som er et ordentlig problem, og for hvem?
Mitt ene barn har hatt problemer som i andres øyne har kunnet virke som tøysete, og jeg har ikke orket å gå inn i forklaringer med utlevering av personlig info av hensyn til barnet.
Jeg velger som sagt ut fra våre behov og muligheter, så får andre synes hva de vil om det, det bryr meg faktsk ikke et eneste fnugg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 15:52   #806
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er også tilbøyelig til å kalle det uhensiktsmessig. Men hvis 17-åringen min tjente penger selv, skal det mye til å legge seg opp i hva de bruker dem på. Så sant jeg ikke sponser dem med mer enn mat og husly, liksom.

Mja...Jeg vil ikke si at det er så enkelt. Mitt inntrykk er at mange tenåringsforeldre betaler kost, losji og litt klær, mens ungdommen jobber ræven av seg (pardon my french) for å finansiere luksusting som f.eks dyre merkeklær. Som lærer til elever som ikke kan fatte hvorfor det ikke er greit at de går kl. 14.30 hver mandag når timen slutter 15.15 (jeg kan ikke holde dem igjen, men de får fravær) fordi "de skal jo på jobb!" synes jeg det er problematisk. Det er også fryktelig mange elever som gjentatte ganger oppgir jobb som grunn til forseintkomming, manglende prøveforberedelse og trøtthet. Mitt inntrykk er at foreldre synes det er greit at de jobber- så lenge det ikke går ut over skolen. Men det går ut over skolen, veldig ofte. Det er ganske mange enere som blir satt pga. at jobben prioriteres før fransktimen, og ganske mange flinke elever som går ut med fire i snitt når de med litt mer skoleinnsats kunne hatt fem. Når grunnen er at de ikke må jobbe til livets opphold, men til Iphoner og dyre støvler, synes jeg det er unødvendig og en trist utvikling.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 15:58   #807
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og poenget mitt er at folk som synes det er greit å gi 17-åringen 11000 å kjøpe skoleveske for, burde de fiskedaskes herfra til evigheten.
Sorry, men ikke alt kan puttes i "noen gjør sånn og noen velger sånn"-boksen. Noe er rett og slett latterlig/uhørt/toskete. Stryk det som ikke passer.

Har man utbetalt 112 000 kr per mnd kan man fint kjøpe en veske til 11 tusenlapper uten at det er et problem overhode. (Ja, mange mennesker i Norge tjener godt over en mill i året, slettes ikke uvanlig lenger).

Helt ærlig steiler jeg mer av folk som bruker 40 000 kr på all-inclusive ferieturer som er forkastlige på alle mulige måter i forhold til miljø. Ei Mulberry veske har du i alle fall i 15 år og den er forsvarlig produsert i England.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:05   #808
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Jeg har ikke vært på all-inclusive-ferie, hvorfor er de mer forkastelige enn vanlig charter? Fordi man ikke benytter seg av lokale tilbud og fordi det oppfordrer til fråtsing?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:10   #809
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke vært på all-inclusive-ferie, hvorfor er de mer forkastelige enn vanlig charter? Fordi man ikke benytter seg av lokale tilbud og fordi det oppfordrer til fråtsing?

Yep, derfor ekstra uansvarlig. Men poenget mitt er mer at noen, meg selv inkludert, heller ville ha foretrukket en dyr veske en f.eks en sydentur. Det blir så himla ovenfra og ned i mange påstander her om hva som er ok eller ikke å bruke penger på.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:14   #810
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Hvis greia er at "dette er veska over alle vesker og jeg kommer til å ha glede av den hele livet" er jeg med på tankegangen, og ser at det er mye bedre enn 50 HM vesker. Jeg tror dessverre ikke at det er det det handler om for disse ungdommene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:14   #811
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mja...Jeg vil ikke si at det er så enkelt. Mitt inntrykk er at mange tenåringsforeldre betaler kost, losji og litt klær, mens ungdommen jobber ræven av seg (pardon my french) for å finansiere luksusting som f.eks dyre merkeklær. Som lærer til elever som ikke kan fatte hvorfor det ikke er greit at de går kl. 14.30 hver mandag når timen slutter 15.15 (jeg kan ikke holde dem igjen, men de får fravær) fordi "de skal jo på jobb!" synes jeg det er problematisk. Det er også fryktelig mange elever som gjentatte ganger oppgir jobb som grunn til forseintkomming, manglende prøveforberedelse og trøtthet. Mitt inntrykk er at foreldre synes det er greit at de jobber- så lenge det ikke går ut over skolen. Men det går ut over skolen, veldig ofte. Det er ganske mange enere som blir satt pga. at jobben prioriteres før fransktimen, og ganske mange flinke elever som går ut med fire i snitt når de med litt mer skoleinnsats kunne hatt fem. Når grunnen er at de ikke må jobbe til livets opphold, men til Iphoner og dyre støvler, synes jeg det er unødvendig og en trist utvikling.

Nå ekstrapolerer du grundig fra mitt svar. Jeg har aldri sagt at det er greit å droppe skolen for jobb.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:19   #812
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis greia er at "dette er veska over alle vesker og jeg kommer til å ha glede av den hele livet" er jeg med på tankegangen, og ser at det er mye bedre enn 50 HM vesker. Jeg tror dessverre ikke at det er det det handler om for disse ungdommene.

Det har du nok rett i, jeg glemmer stadig dette ungdomsperspektivet tråden hadde som utgangspunkt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:20   #813
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå ekstrapolerer du grundig fra mitt svar. Jeg har aldri sagt at det er greit å droppe skolen for jobb.

Jeg vet at du ikke sa det, men mitt inntrykk er at økt forbruk og et ønske om å henge med på kjøpekarusellen gjør at nettopp det blir konsekvensen for mange ungdommer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:32   #814
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg vet at du ikke sa det, men mitt inntrykk er at økt forbruk og et ønske om å henge med på kjøpekarusellen gjør at nettopp det blir konsekvensen for mange ungdommer.

Jeg er helt enig i at det er et problem der det er tilfelle, og hadde satt pris på at det ble gjort oppmerksom på - men det kan man vel ikke for enkeltpersoner over 18 år, i hvert fall?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 08:42   #815
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Snuppa på 7,5 har ikke helt begreper om penger enda. Hun har sagt at hun vil ha Iphone, men jeg har svart at det er helt uaktuelt når hun kun går i 2.klassing, og at tlf er for dyr. Jeg har prøvd å forklare hva jeg ser på som dyrt, men det er ikke så lett å forstå har jeg inntrykk av.

Men vi har alltid prata litt om det. Hvorfor vi ikke har reist på sydenturer de siste åra feks, eller andre store/dyre turer. Nettopp fordi vi har bygd hytte, hus og nå - flyttet og pusset opp. At vi har prioritert det, og da ikke hatt råd til dyre ferieturer.

Til jul kjøpte vi Ipad til barna på deling, og det var en dyr gave til oss å være. Men det er en ting hele familien bruker da. Men likevel så synes jeg det er dyrt som gave.

Å kjøpe en jakke til prisen vi bruker på mat og sånn på en mnd er helt uaktuelt for min del iallefall. Jeg ser jo at de allerede i 2.klasse er ganske mye mindre ute enn de var i barnehagen, så jeg har prioritert mer kvalitetsytterklær i barnehage kanskje, enn jeg har gjort på skolen. Prøver meg litt frem enda. Dessuten vokser de jo så mye enda, og skifter ut klærne hvert år.

Jeg prøver å være litt bevisst gode sko, særlig til snuppa som sliter litt med knærne. Så det koster som regel litt. Jeg synes også det er helt greit at evt merkepress kan være tema på foreldremøte, sånn at man kan prate litt om det iallefall. Om det oppleves som et problem i gruppa. Men her har jeg ikke noe inntrykk av at det er det enda.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 10:26   #816
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Vi har relativt god råd, men vi prøver å begrense forbruk for å være litt mindre miljøfiendtlige. Nei, vi flyr nesten aldri på ferie fordi det forurenser. Nei, vi skifter ikke ut TVen før den går i stykker, og vi lapper på klær for de kan fortsatt brukes. Nei, vi kjøper ikke sånn og sånn, for vi trenger det faktisk ikke.

Jeg synes det er veldig lurt å lære barna at prioriterer man én ting, må man kanskje velge bort en annen, men jeg vet ikke om jeg alltid ville brukt økonomi som forklaring. Noen ganger kan det være relevant, men like ofte kan man si at vi trenger ikke flere leker eller vi kjøper ikke den for den er ikke bra for miljøet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 10:40   #817
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Vi har relativt god råd, men vi prøver å begrense forbruk for å være litt mindre miljøfiendtlige. Nei, vi flyr nesten aldri på ferie fordi det forurenser. Nei, vi skifter ikke ut TVen før den går i stykker, og vi lapper på klær for de kan fortsatt brukes. Nei, vi kjøper ikke sånn og sånn, for vi trenger det faktisk ikke.

Jeg synes det er veldig lurt å lære barna at prioriterer man én ting, må man kanskje velge bort en annen, men jeg vet ikke om jeg alltid ville brukt økonomi som forklaring. Noen ganger kan det være relevant, men like ofte kan man si at vi trenger ikke flere leker eller vi kjøper ikke den for den er ikke bra for miljøet.

Jeg prøver også¨å ikke bruke "det har vi ikke penger til"-argumentet og heller si at "vi velger å ikke gjøre det, fordi ..." Det er jo slett ikke alltid sant at vi ikke har råd. Det er veldig ofte helt andre grunner, som noen sier.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 12:05   #818
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av noen, her.


Jeg synes det er veldig lurt å lære barna at prioriterer man én ting, må man kanskje velge bort en annen, men jeg vet ikke om jeg alltid ville brukt økonomi som forklaring. Noen ganger kan det være relevant, men like ofte kan man si at vi trenger ikke flere leker eller vi kjøper ikke den for den er ikke bra for miljøet.



Vi gjør det også. Blant annet hvorfor vi ikke bruker bilen så mye lenger (vi gjorde jo det hver dag før), når vi bor her vi bor nå. Og heller går eller tar buss. Det har vi prata en del om, og da dro vi frem miljøperspektivet.

Og det samme med alt de ønsker seg av ting (som de ser på reklame ). Da tar vi innimellom en tur opp på soverommet, og ser på alt de har, som de ikke bruker.

Men jeg prøver å lære de litt om pengebruk også, eller, ikke 5 åringen da, men hun velsevoksne på snart 8 år. At det ikke er sånn at vi bare «har» penger, men hvor de kommer fra og hvordan vi får dem. Og hva vi trenger bruke de på som første prioritet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 13:14   #819
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du kommer garantert til å få deg en liten "vekker" når din sønn begynner på skolen, mange slike ting som skal diskuteres og menes noe om.

Vekkeren har jeg fått for en god stund siden, takket være FP , men jeg synes uansett at det er ganske uhørt.

Jeg lurer egentlig på når denne kulturen oppsto, altså det at (noen) foreldre føler behov for at ting som egentlig kun er av privat anliggende, skal være tema på foreldremøtet og mat for FAU. Det må jo være en rimelig ny problemstilling? Og hvorfor har dette oppstått?

Jeg liker derimot Kattas tilnærming om at man snakker med foreldrene til de barna barnet ditt omgås og sjekker terrenget for felles standpunkt sånn på privaten. Men at det enkelte steder er kultur og både diskutere og vedta regler for slikt på foreldremøtet, og at enkeltes synspunkter og ståsted skal bli gjeldende for en hel foreldregruppe, det stryker iallefall meg veldig mothårs.

Så tilbake til dagens tema: Jeg skrev jo noe om det lengre bak, at de færreste har råd til alt. Jeg nyanserer ofte slik for min sønn. At man må prioritere og at om man bruker pengene på dette, er det ikke sikkert det er igjen så mye til noe annet osv. Eller at "det bruker vi ikke penger på fordi...". Jeg tenker i grunn at de fleste foreldre gjør dette til sine barn på ulike områder som er viktig for dem.

Jeg har et barn som har mye materielt, sikkert ikke veldig mye mer enn mange, men uansett mye. Men han er også veldig fornøyd med det han har, han er veldig glad i lekene sine og veldig opptatt av å ivareta dem og det mases så også aldri om nytt. Han setter opp ønskeliste til bursdag og jul ja, men det skulle bare mangle at en gutt på (straks) fem har noe han ønsker seg. Vi har fokusert en del på at man skal være fornøyd med det man har og ta vare på det, men akkurat i min sønns tilfelle tror jeg det er nærmest overflødig. Han er mer født sånn.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 15:22   #820
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hva er du uenig i? Jeg tror du misforsto meg, jeg mente at hvis det oppsto et merkepress blant barn om Bergansjakker og vikingsko, så var det like ille. Jeg går ut fra at du IKKE mener at merkepress er greit hvis det gjelder merker du kunne tenke deg å kjøpe selv?

Jo.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no