Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-13, 12:23   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Ser det har oppstått en liten diskusjon blant noen foreldre i klassen til poden etter at en av de har lagt ut en video med en sang fra sommeravslutningen. Det er et wideshot av hele gruppa, tatt med mobil så ikke verdens beste oppløsning.

Hva er egentlig kutyme her? Hvordan ville du reagert dersom noen foreldre i klassen til ditt barn hadde lagt ut dette? Og kanksje tagget deg i tillegg?


Sist redigert av Olifant : 12-06-13 kl 12:33. Årsak: skriveleif
Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:25   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg synes ikke man skal gjøre det uten å spørre, i alle fall ikke på en åpen profil. Personlig ville jeg neppe reagert eller sagt noe, men man bør spørre, slik at de som ville reagere kan si fra om det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:28   #3
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg ville ikke lagt ut bilder/film av andres barn. Tror det er en ganske vanlig holdning. I barnehagen der jeg jobber informerer vi på foreldremøtet at man ikke skal legge ut bilder fra barnehagearrangementer .

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:29   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg spør før jeg legger ut bilde, det ville jeg foretrukket. Men å be om at bildet/filmen slettes ville jeg nok ikke ha gjort likevel, kanskje bedt om at det ikke ble taget.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:31   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg ville ikke likt at det ble lagt ut bilder av mine barn uten at jeg var blitt spurt. Om jeg ble spurt ville jeg sannsynligvis sagt ja. Om jeg ikke var blitt spurt kunne jeg vært troendes til å be om at det ble fjernet. Av rent prinsipp.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:31   #6
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg synes heller ikke at man skal legge ut uten å spørre. Jeg ville sikkert ikke reagert så voldsomt hvis noen hadde lagt ut en film som beskrevet i hovedinnlegget, men jeg ville i hvert fall fjernet taggen.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:33   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

På en privatpersons side - Nei!
Hvis det er en lukket gruppe ment for barnehagens foresatte og ansatte - helt greit.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:33   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg ville ikke ha reagert på dette.

Jeg ville ha fjernet taggen da, jeg synes tagging av andre i bilder man legger ut er dust.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:39   #9
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg ville latt meg irritere over at det ble gjort som en selvfølge. Ikke over hva som faktisk ble lagt ut.

Tagginger må jeg godkjenne, tror jeg. Det hadde jeg neppe gjort.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:44   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg ville ha fjernet taggen da, jeg synes tagging av andre i bilder man legger ut er dust.

Hvorfor det? Det gir jo den som blir tagget beskjed om at et bilde av dem er lagt ut. Man kan jo velge å fjerne taggen om man vil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:51   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

For meg personlig ville det ikke vært noe problem, men jeg ville reagert rent prinsippielt på at man legger ut slikt uten å spørre. Det kan jo være mange gode grunner til at enkelte ikke ønsker at bilder av dem selv eller barna offentliggjøres, uten at de andre foreldrene vet om dette.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 12:56   #12
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Ser at dette kanskje kan være greit å adressere på neste foreldremøte. Tror jo absolutt ikke dette er lagt ut av vond vilje, men det er vel ikke alltid folk stopper opp og tenker se om og da kan det jo være greit å få luftet det.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:02   #13
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg ville aldri lagt ut bilder/film av andre sine unger, uten samtykke først.
Men så er jeg ekstrem sær på at ingen skal legge ut bilder av mine unger uten samtykke også. Så deet er vel derfor det ligger i meg.-

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:08   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg synes ikke det er ok, men jeg har selv lagt ut et dårlig korbilde fra 17. mai, så jeg kaster stein i glasshus.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:09   #15
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

Jeg ville aldri lagt ut bilder/film av andre sine unger, uten samtykke først.
Men så er jeg ekstrem sær på at ingen skal legge ut bilder av mine unger uten samtykke også. Så deet er vel derfor det ligger i meg.-

Helt enig.
Jeg opplevde for øvrig at det ble filmet i ungenes avslutning på svømmekurset. Jeg sa ifra til de ansatte. Vil ikke at mine barn i badetøy skal ut på fb nei. Jeg vil ha kontroll over bilder som legges ut selv.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:13   #16
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg la ut bilde på FB av avslutningsturen til bhg. nå for en stund siden, men alle sto med ryggen til... Det var derfor jeg la det ut.

Man legger ikke bilder og film av folk på nett uten å spørre først.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:16   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Jeg hadde ikke gjort noe med det, men av prinsipp, syns jeg det er en uting som ikke skal forekomme, å legge ut bilder av andre uten å spørre om det er ok.

På sommerfesten i barnehagen hvor jeg jobber, ble det sagt klart i fra før underholdningen fra barna begynte, husk at bilder ikke skal ut på Facebook etc.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:29   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes ikke det er ok, men jeg har selv lagt ut et dårlig korbilde fra 17. mai, så jeg kaster stein i glasshus.

Jeg legger ut bilder tatt på avstand. Altså feks bilder av unger som spiller fotball, der man ikke kan identifisere ungene om man ikke vet hvem det er. Ellers kun om jeg vet det er ok. Ok, det kan kanskje hende at jeg legger ut bilder der jeg antar det er ok fordi jeg vet foreldrene slev legger ut, og jeg kjenner dem godt nok til å vite at de hadde gitt beskjed om de ikkemhadde likt det. Ellers ville jeg spurt. Minus på lukkede grupper. Jeg reagerer nada på at det legges ut bilder av blide gutter med pokaler på fotballaget sin facebookside, som kun er synlig for medlemmene.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:32   #19
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Så lenge det ikke er bilder av ungene uten klær (eller i badetøy) så er det alltid greit for meg at det blir lagt ut bilder.
Men jeg pleier stort sett ALLTID å spør om jeg legger ut bilder av andres barn. Men jeg har lagt ut bilder av niesa mi, og ei venninnes datter uten å spør, men jeg vet det er ok for dem (og bildene var av "offentlig" art).
Så jeg hadde nok ikke brydd meg selv, men det er vanlig kotyme å spør om tillatelse først.

Det er forresten ikke lov til å ta bilder i barnehagen vår under felles arr. som Luciatog osv. Dette for å unngå at bilder blir lagt ut.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 13:32   #20
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Man kan legge inn en innstilling om at ingen bilder hvor du er tagget blir publisert før du har godkjent bildet. Ihvertfall ikke på egen side. Jeg får melding om noen har tagget meg og fjerner den umiddelbart.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 12-06-13 kl 14:13.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no