Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du norsk nok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-09, 11:49   #61
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Jeg fikk 11 av 19 rette.

Men så akter jeg ikke å bli norsk statsborger heller, så det er helt greit for meg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 13:55   #62
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Jeg fikk 15,7 - akkurat det som er angitt som snitt, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, kanskje jeg er mer der at jeg syns det er noe folk som har vært gjennom norsk skole/bodd i Norge i en 5-10 år burde vite.

Jeg har bodd her mer enn 10 år nå, men jeg blingset på næringslivsspørsmålene. Jeg har studert mitt eget fag i Norge (videreutdanning) og kan veldig mye innen det (og så litt utenom det også...), og så har jeg jobbet og betalt skatt i mange år. Og fødd barn og litt sånn.
At jeg svarte feil på Ekofisk-spørsmålet sier ikke noe om hvordan jeg er som innvandrer, hva jeg bidrar med eller min IQ. Det kanskje heller sier noe om personene vi er, vi (dvs både norske og med innvandrerbakgrunn) som tar testen; noen har mer intresse og kunnskap om enkelte områder enn andre.
Jeg selv blar nok litt for raskt forbi næringslivssidene i avisen...men jeg kan delta i andre gode diskusjoner for det.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:01   #63
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Den quizen var like dårlig som alle andre på start.no.
Om du ikke kan svaret; velg det svar-alternativet som er lengst. :voila:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:02   #64
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

For øvrig bommet jeg på næringsgreiene.
Oljefeltene har jeg kontroll på.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 14:10   #65
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig i det, men disse spørsmålene dekker ikke det jeg synes man kan "forlange" av noen som relativt nylig har kommet til landet. Å vite at olje og fisk er [blant] de viktigste næringene synes jeg ville være et passende minstenivå, hvis man skulle begynne med kunnskapskrav.

Men da bør spørsmålet være nettop det; hvor jobber det flest folk (alt: butikker, offentlige kontorer, fiske, bondegårder), hva tjener Norge mest penger på (samme alternativer som over). Med en slik ordlyd kan man teste hva de kan, og ikke kaste dem på dør fordi de ikke snakker perfekt norsk ennå. Den danske testen har nesten de samme spørsmålene, men i en mye enklere språkdrakt.

Alle innvandrere er ikke i stand til å lære flytende norsk på 2-3 år, men de fleste av dem klarer å plukke opp den almennkunnskapen som høyre tydeligvis ønsker at de skal ha. Jeg tok en test i ei klasse: til og med asylsøkere som kom hit i år og så vidt har lært forskjellen på bukse og genser, visste hvorfor vi feiret 17. mai. Og de som ikke visste det, skjønte svært raskt poenget ("Norge Danmark ikke sammen"). Men forskjellen på grunnlovsforsamling og unionsoppløsning tar litt lengre tid å skjønne for en analfabet fra Somalia.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 15:45   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men da tester man nivået på elever i norsk skole, ikke hvilken landbakgrunn svareren har. Jeg syns mange av spørsmålene var helt idiotiske, og veldig lite relevante til det jeg mener er viktig å kunne for å bli statsborger i et land.

Ja, det var det jeg mente med den "ettertanke"-kommentaren: Jeg syns Ekofisk-spørsmålet er et sånt "almennkunnskap folk bør ha", og ikke et "nødvendig for å få statsborgerskap"-spørsmål.

Interessant oppfølger vil forresten være: Hva syns vi er relevante spørsmål for en sånn test?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 16:01   #67
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Jeg er tydeligvis ikke norsk nok, bare dum. Fikk 15.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 16:01   #68
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.406
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om at Ekofisk var først. Det er slik jeg lærer ting, ikke gjennom skolebøker osv. Ikke hørte jeg det heller den gangen det var aktuelt (mulig at det ble snakket om det i Sverige, men jeg var kanskje ikke så engasjert i Norge da). Er det virkelig noe som man nå så langt etterpå som ny i Norge forventes å få med seg?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 16:07   #69
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ikke hørte jeg det heller den gangen det var aktuelt (mulig at det ble snakket om det i Sverige, men jeg var kanskje ikke så engasjert i Norge da).

Ekofisk er en av de aller første tingene jeg kan huske at jeg hørte om på nyhetene - det var antagelig i forbindelse med Bravo-utblåsningen i 1977. Og så husker vel de fleste som er gamle nok til det da Alexander Kielland-plattformen veltet i 1980. Men jeg tror ikke man lærer særlig om disse tingene på skolen, så hvis man er for ung til å ha fått det med seg på nyhetene, synes jeg ikke det er noe rart at man ikke kjenner til det.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Er det virkelig noe som man nå så langt etterpå som ny i Norge forventes å få med seg?

Nei, som sagt synes jeg ikke det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 16:39   #70
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.406
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Alexander Kielland husker jeg godt. Jeg vet ikke om det var tidlig eller sent på året det skjedde, men enten så bodde jeg i Sverige eller Italia og jeg vet at jeg så det på TV og at det var skremmende.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 16:41   #71
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Og Alexander Rybakk kjenner jeg til, selv om jeg er innvandrer! :følgermed:

Det burde forresten også være svar på et spørsmål!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:00   #72
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns generelt folk vet alt for lite om oljeindustrien, når den er så viktig for oss. Ja, om næringsliv generelt, for den del.

Hva mener du er et minstekrav til kunnskap om oljeindustrien?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:03   #73
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Er du norsk nok?

16 av 19...

Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:54   #74
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om at Ekofisk var først. Det er slik jeg lærer ting, ikke gjennom skolebøker osv. Ikke hørte jeg det heller den gangen det var aktuelt (mulig at det ble snakket om det i Sverige, men jeg var kanskje ikke så engasjert i Norge da). Er det virkelig noe som man nå så langt etterpå som ny i Norge forventes å få med seg?

Nå er det vel ganske tydelig på flere av spørsmålene at det ikke er svensker som er de "farlig uvitende". Ikke-vestlige innvandrere/flyktninger har krav på seg om å gjennomføre norsk med samfunnsfag for å få diverse goder. Der omtales oljehistorien, hovednæringene, 17. mai osv. Men som sagt, med et helt annet språk enn det Høyre legger opp til.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:00   #75
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.406
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Nå er det vel ganske tydelig på flere av spørsmålene at det ikke er svensker som er de "farlig uvitende". Ikke-vestlige innvandrere/flyktninger har krav på seg om å gjennomføre norsk med samfunnsfag for å få diverse goder. Der omtales oljehistorien, hovednæringene, 17. mai osv. Men som sagt, med et helt annet språk enn det Høyre legger opp til.

Nei, men om ikke jeg som svensk aner noe om hvilket oljefelt som var først, hvordan kan man da forvente at noen som kommer fra nesten andre siden av jordkloden skal gjøre det?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:02   #76
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Jeg lurer litt på hvorfor jeg skal vite hva det første oljefeltet het.

Det interesserer meg ærlig talt midt i *æva.

Noe helt annet er det å vite om oljeindustriens betydning i Norge.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:11   #77
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det var det jeg mente med den "ettertanke"-kommentaren: Jeg syns Ekofisk-spørsmålet er et sånt "almennkunnskap folk bør ha", og ikke et "nødvendig for å få statsborgerskap"-spørsmål.

Interessant oppfølger vil forresten være: Hva syns vi er relevante spørsmål for en sånn test?

Jeg vet ikke om slike tester funker noe særlig. Det har jo vist seg at når slike greier kommer , lages det fasiter som distribueres og svarene pugges. Så blir det en slags proforma-greie. Man vil aldri få en muslim til å godta at loven i et vantro land står over religionen. Det er det bare å forsone seg med først som sist. Den som gjør det er kofir/frafallen. Det er visst ikke noe man vil ende opp som. Kan jo tenkes at the Abid Raja-way kan lede til noe, den som lever får se.....

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:18   #78
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg vet ikke om slike tester funker noe særlig. Det har jo vist seg at når slike greier kommer , lages det fasiter som distribueres og svarene pugges. Så blir det en slags proforma-greie. Man vil aldri få en muslim til å godta at loven i et vantro land står over religionen. Det er det bare å forsone seg med først som sist. Den som gjør det er kofir/frafallen. Det er visst ikke noe man vil ende opp som. Kan jo tenkes at the Abid Raja-way kan lede til noe, den som lever får se.....

Han må ikke like det, han må vite at det er slik det er og holde seg til det.

Det er en stor forskjell mellom å vite hvordan noe fungerer og å like hvordan det fungerer.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:44   #79
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva mener du er et minstekrav til kunnskap om oljeindustrien?

Minstekrav for hva da?

Nei, sånn generelt så syns jeg det er bra om folk vet at det ikke var Statoil som begynte, liksom. At det var et "vedtak", ikke et "selskap", for å si det sånn. Det var utlendinger som fant oljen i Norge, og etterpå det var staten temmelig smart og om seg og fikk hendene på mye av det. Derfor bør man kunne ressonere seg til at det ikke var "Statfjord" som var det første feltet. Troll er et gigantisk funn i nyere tid, og Troll-plattformene teknologiske fantastiske prestasjoner på 90-tallet. Jeg syns det er utrolig om folk ikke har fått med seg det da det skjedde. Hallo! Den ene er mange hundre meter høy!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 20:47   #80
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Minstekrav for hva da?

Nei, sånn generelt så syns jeg det er bra om folk vet at det ikke var Statoil som begynte, liksom. At det var et "vedtak", ikke et "selskap", for å si det sånn. Det var utlendinger som fant oljen i Norge, og etterpå det var staten temmelig smart og om seg og fikk hendene på mye av det. Derfor bør man kunne ressonere seg til at det ikke var "Statfjord" som var det første feltet. Troll er et gigantisk funn i nyere tid, og Troll-plattformene teknologiske fantastiske prestasjoner på 90-tallet. Jeg syns det er utrolig om folk ikke har fått med seg det da det skjedde. Hallo! Den ene er mange hundre meter høy!

Men hvis man først har flyttet til Norge etter årtusenskiftet, må man vite om alt dette da? Da handler det jo ikke om å ikke ha fått det med seg, men å aktiv lete opp denne typen informasjon før man flytter til et land, eller lese om det når man har flyttet. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke kan se den store nytteverdien i det.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no