Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Aversjon mot sunn mat ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 21:16   #21
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Har du prøvd å lage taco fisk?

Enten denne:
http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskri...os-751196.html

Eller denne:
http://www.godfisk.no/Lokale-Oppskri...tilla-med-laks

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:30   #22
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat..

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Tenker du å spise det samme to dager på rad?
Hjemmelaget pissa spiser ikke ungene, men jeg lager det til meg selv en fredag i blandt. Men det er jo ikke sunt.

Ja jeg tenkte det samme to dager på rad. Jeg gjorde det ofte før. Lagde en form eller gryte av noe slag. Eks fiskegrateng, lapskaus, lasagne etc.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:35   #23
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Ratatouille er godt tilbehør både til kjøtt og fisk eller alene til pasta.

Ellers kommer det jo litt an på hva du mener med sunt? Mener du laget fra bunnen av, fettfattig, sukkerfattig, næringsrikt og/eller lavkarbo liksom. Kan du ikke skrive opp de tingene du liker best/har mest lyst på da, så blir det lettere å foreslå alternativer?

For meg er det gjerne sånn at jeg kommer inn i en slags ond sirkel hvis jeg spiser for mye junk og ellers er sliten og lei. Junk avler junk, på en måte. Det har også hjulpet å generelt interessere seg mer for mat og alt det gode man kan lage, lese kokebøker og nettsurfe etter inspirasjon for så å eksperimentere mer på kjøkkenet. Jeg lager stort sett bare middag til meg og datter, så det er jo ikke alltid man ønsker å bruke mye tid eller krefter på det, men det finnes massevis av enkle retter som også er sunne og ikke minst gode! Og om ikke alle retter er like sunne/"sunne", jevner det seg ut i løpet av en uke dersom man varierer litt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 22:35   #24
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat..

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ja jeg tenkte det samme to dager på rad. Jeg gjorde det ofte før. Lagde en form eller gryte av noe slag. Eks fiskegrateng, lapskaus, lasagne etc.

Det kan jo også fryses ned dersom man ikke har lyst på det samme to dager på rad.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:04   #25
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Har du sett bøkene til thesneakychef.com ?

Mange gode oppskrifter der!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:16   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.303
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg koker ikke nei. Trekker. Bare en formulering.

I dag hadde vi fiskeboller, bacon og hvit saus. Jeg klarte knapt å smake.

Koke/trekke fisk smaker like ille, spør du meg. Vi ovnsbaker med gode krydder oppå, eller spiser rå som sashimi. Og med all respekt å melde - fiskeboller, bacon og hvit saus er ikke sunt. Og i alle fall ikke godt!

Jeg tror du kunne hatt godt av å lese kokebøker/-hefter og få inspirasjon derfra. Har du prøvd å lete i oppskrifttråder her inne? Mange gode tips der.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:24   #27
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Koke/trekke fisk smaker like ille, spør du meg. Vi ovnsbaker med gode krydder oppå, eller spiser rå som sashimi. Og med all respekt å melde - fiskeboller, bacon og hvit saus er ikke sunt. Og i alle fall ikke godt!

Jeg tror du kunne hatt godt av å lese kokebøker/-hefter og få inspirasjon derfra. Har du prøvd å lete i oppskrifttråder her inne? Mange gode tips der.

Jepp! Mims ukemenyer og Irmas kokebok, for eksempel.

Jeg støtter safrans øvrige forslag også. Kjøp Salmalaks og server rå med wasabi, ingefær og soyasaus, eller ovnsbak den med sitron, salt og pepper (og kanskje en dæsj creme fraiche), eller lag urtelokk som du smører over før du steker den.

Jeg henter også inspirasjon fra diverse matblogger og abonnerer på oppskrifter fra diverse nettsteder. Det er masse digg mat som bare venter på å bli laget!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:39   #28
Nefertiti
Aktiv
 
Nefertiti sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 170
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

All honnør for at du faktisk lager sunn mat til barna da, selv om du ikke er entusiastisk selv. Men det blir jo sikkert kjedelig for deg i lengden, å spise ting du egentlig ikke liker så godt. Kan du lage deg en liten liste over de rettene du selv liker best, for så å tenke ut hvordan du kan gi de rettene en sunnere vri? Ikke supersunt kanskje, men hjelper muligens litt på apetitten? F.eks:

- Hamburger. Alternativ; fiskekake i hamburgerbrød, med avokado, tomat, sprøstektløk etc.
- Pizza. Alternativ; grov bunn, mindre ost og mer sunt fyll.
- Fiskefingre e.l. Alternativ: stekt laks i panne, med scampi, poteter, agurk og rømme.
- Pitabrød m/div. Fyll med rå grønnaker både du og barna liker, sammen med kyllingbiter og en lett dressing.
- Pannekaker. Alternativ: Grovere røre, rørte bær på (istedenfor syltetøy).
- Ostepai e.l. Alternativ: Grov paibunn, grønnsaker dere liker, litt skinke eller kylling og litt ost/eggemasse.

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 00:44   #29
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Er det lov å fnise litt? Syntes innlegget var litt herlig bare.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 01:20   #30
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Begynn med å kjenne etter på hva slags sunn mat det er du liker og kunne tenke deg til å spise og så spiser du bare det. Etterhvert vil reporoaret utvide seg.

Usunn mat gjør noe med smaksløkene dine og får deg til å bare vil ha det. Om du spiser sunt en stund vil det forandre på seg, helt sikkert.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 02:14   #31
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Vil bare si at jeg vet hvordan du har det til tider.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 10:46   #32
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Jeg lurer også litt på hva du mener er sunt - hva må til?

Her blir det litt sånn hipp happ, men jeg skal innrømme at det på hektiske ukedager fort blir litt "barnebasert". Diplomatsei (sei i ovn med rømme og ost - søk og finn mer grunnleggende oppskrift her inne), kjøttdeig/pasta/pita/rå grønnsaker og kyllingfilét med pasta er schlägers her i gården. Og vips har man dekket 3 dager i en uke.

Men kom med hva som er basic'en din i hva du legger i sunt...

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 11:52   #33
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Usunn mat gjør noe med smaksløkene dine og får deg til å bare vil ha det. Om du spiser sunt en stund vil det forandre på seg, helt sikkert.


Dette er min erfaring også. Hvis jeg for eksempel havner på fett-kjøret, så fyser jeg bare på feit mat, stekt mat, friterte saker. Og hvis jeg havner på sukkerkjøret, spiser fyser jeg på søtt snop, og orker nesten ikke tanken på grovbrød, for eksempel.

Stort sett holder jeg meg på en sunn linje, i hvert fall når det kommer til middag, som er familiens felles måltid. Om jeg er i en matlei periode og egentlig bare har lyst på snop, er seriøse pastasauser ofte veien tilbak for meg.

Godt krydret tomatsaus med masse gulrot, selleristang, løk, hvitløk og persillerot oppi, stavmikses for å kamuflere grønnsakene, serveres med stekt kjøttdeig oppi eller naturell, med pasta til. Kan også gjøres om til digg tomatsuppe ved å spe den ut med kyiingbuljong/kraft eller kokosmelk.

Etter en dag med dette (lag en megaporsjon og frys ned resten), pleier jeg å få litt smaken på god middag igjen. Da er det enkelt å ta seg i nakken med wokede grønnsaker og fiskebiter oppi dagen etter - og så er jeg i gang!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 12:12   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Aversjon mot sunn mat ...

Smakspreferanser endrer seg ofte med insulinnivå. Er det en mulighet for at du har et kosthold med mye raske karbohydrater? Om du kutter ned på disse så opplever en del at de plutselig vil smake på reker, avocado og denslags og synes det er kjempegodt.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no