Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-18, 11:53   #61
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Minstemann er en forsiktig sjel, og synes både skarpe kniver og varme stekeplater er skumle, så der må vi ha en helt annen tilnærming. Men han er så glad i god mat, at jeg er sikker på at det kommer til å gå helt fint når han bare må.

Han har vel mat og helse på skolen i år? Da får han sikkert prøve masse der, som gjør at han blir tryggere på slike ting.

07-jenta mi og bestevenninnen bakte muffins til bursagsfeiringa i helga. Jeg måtte en tur på butikken, så jeg sa de bare fikk sette brettene inn i ovnen selv, når de var klar, sette timeren på 15 min, og ta det ut selv når det var ferdig, hvis jeg ikke var tilbake, og la fram grytevotter og en rist til å sette brettet på. Jeg vet ikke om jenta mi egentlig har gjort det selv før, uten voksne til stede, men hun har i alle fall gjort det når jeg har vært hjemme, så hun stusset ikke over det. Og hun har jo laget seg ostesmørbrød i ovnen mange ganger. Bestevenninnen derimot, er en engstelig sjel, og så på meg som om jeg hadde blitt sprøyte gal.

Det gikk bra da. Selvsagt.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-10-18 kl 15:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-18, 12:31   #62
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Her har minste ansvar for middagslaging 3-4 dager i uken. Det funker kjempefint! Hun har valgt meny og bidratt til handlelister og tatt del i handling. Nå har vi begynt med matkasse, det synes hun er morsomt, slipper å finne på ting og lærer nye retter og metoder. Win-win!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-18, 12:47   #63
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

En ting jeg synes er nyttig å kunne er å kunne tenke litt kreativt, klare å bruke grønnsaksrester, komme i mål selv om en kanskje ikke hadde paprika likevel. Eller å bruke rester av meieriprodukter i bakst osv. Ungene her lager seg mye omeletter, smoothie og havregrøt for tiden, og slike raske og relativt sunne ting tenker jeg er fint for en student også.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 00:01   #64
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

@Tjorven, det med timingen er greit å snakke om også. Mange finner jo opp og ned på det selv, selvsagt, men min svigermor lærte det aldri og uansett hva hun skulle lage tok det evigheter og det var et svare styr for å holde ting varmt som var ferdig før det andre og sånn.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 00:30   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Tips til alle. Her i huset lager Herremannen mat en gang i uken (i realiteten blir det ikke helt hver uke). Han forteller oss hva vi må kjøpe inn og så lager han maten, noen ganger med litt hjelp om det er noe nytt. Det blir relativt ofte de samme rettene, men menyen hans utvider seg hele tiden.

Min på 13 skal gjøre dette fredag. Hun vil lage vegetarmat til oss. Det blir spennende å se hva middagen blir.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-18, 12:06   #66
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Vi er godt i gang med å drille niåringene i matlaging, blant annet ved at de er med på å tilberede tre retters middager (nye oppskrifter hver gang, helst også noe vi aldri har smakt før) med jevne mellomrom. Stor stas og mye gøy for alle fire.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no