Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-20, 22:12   #21
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Livet mitt har ikke vært annerledes denne perioden enn det ellers er. Jeg er kronisk syk og tilbringer det aller meste av tiden min hjemme. Det kan gå uker mellom hver gang jeg fysisk møter andre enn mann og barn. Jeg har vært sykemeldt i flere år og har søkt ufør. Jeg vet ikke om den blir innvilget, det har blitt kjempestrengt. Sier de nei, står jeg uten inntekt og rettigheter fra slutten av sommeren av.

På en god dag klarer jeg en kort tur i butikken. De fleste dager gjør jeg ikke det. Noen dager kan jeg gå en tur på kanskje 200 meter, men som oftest ikke. For et år siden kunne jeg mer enn jeg kan i dag. Hvordan det vil være neste år, har jeg liten innflytelse på og heller ingen kunnskap om. Jeg lever livet mitt hjemme. I vinterhalvåret innendørs.

Vi er ganske mange som har måttet lære oss å leve med sterke begrensinger, usikkerhet og uforutsigbarhet. I mange tilfeller også dårlig økonomi og stor sosial isolasjon. Jeg ønsker ikke at andre skal måtte oppleve at livet snur slik det har gjort for meg, men jeg ønsker at denne perioden kanskje skaper litt mer forståelse for hvordan mange kronisk syke faktisk har det, i mange tilfeller resten av livet. Det er en enorm omveltning, men man klarer som regel det man må og det gjør også de som opplever sosial distansering og uforutsigbarhet i noen uker grunnet en pandemi. Man er nødt til å snu tankesettet og fokusere annerledes enn før. Kanskje kan en slik annerledesperiode bringe med seg noe positivt også?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-20, 22:12   #22
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Det hadde nok gått fint. Jeg savner jobb med elever og kolleger veldig, men jeg har ikke egentlig noe sosialt liv utover jobb, jeg føler meg ofte litt ensom til vanlig også. Jeg er blitt ganske god på å finne på ting å holde meg i ånde med, og det meste kan jeg fortsatt gjøre! Introvert som jeg er, trenger jeg en del tid til å «lade», og med jobb og hverdag og ungeflokk skjer det jo egentlig nok. Da ting stengte ned i mars, reagerte jeg litt som jeg gjør i sommerferien: Jeg blir rastløs og ensom ei ukes tid, og så går det seg til. Så lenge jeg har familien går det bra, men om mannen min er borte over litt tid, blir jeg apatisk, så denne situasjonen hadde nok føltes veldig tung uten ham. Jeg har dessuten storfamilien nær nok til at det går å stikke innom og veksle noen ord, det hjelper også masse!

Jeg savner egentlig museum og teater og utfluktsmål vel så mye som folk, merker jeg. Familien min er hyggelig selskap, så lenge vi kommer oss ut av huset av og til.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-20, 22:16   #23
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.788
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Norge hadde klart seg rimelig dårlig. Vi hadde nok blitt temmelig sultne etter hvert. Siden jeg trenger mat, hadde jeg nok også klart meg dårlig. I tillegg trenger jeg mennesker i stor grad. Der har jeg funnet ut litt ekstra av i denne perioden kan man si.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-20, 22:28   #24
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Jeg må tilføye at jeg er mer urolig for samfunnet som helhet, enn for egen del, altså. Jeg veit jo jeg er heldig som har en jobb jeg kan utføre hjemmefra, og at det slett ikke er sånn for alle. Det blir tøffe tider økonomisk for veldig mange framover.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-20, 23:00   #25
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.334
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.


Hjemmekontor har jeg vent meg nesten litt for godt til.

Det kan jeg skrive under på. Jeg trives med det. Det er effektivt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-20, 07:30   #26
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.909
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Norge hadde klart seg rimelig dårlig. Vi hadde nok blitt temmelig sultne etter hvert. Siden jeg trenger mat, hadde jeg nok også klart meg dårlig. I tillegg trenger jeg mennesker i stor grad. Der har jeg funnet ut litt ekstra av i denne perioden kan man si.

Sånne ting har jeg også tenkt litt over nå. Vi har mye nedbygd dyrkbar jord. Kanskje er det på tide å stoppe med det? Og hva med den dyrkbare marka som ligger brakk? Burde Staten gjøre mer for å stimulere til nydrift av slik mark?

Yngste vil vi skal gjøre forberedelser på det småbruket jeg eier, grøfting og slikt. Da har vi litt å lære oss først. Det er en god plan tenker jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-20, 09:13   #27
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Dersom samfunnet hadde blitt stengt helt ned og de aller fleste arbeidsplasser også ble stengt, hadde jeg nok taklet det bedre enn akkurat nå. Jeg er permittert og det er det jeg ikke takler. Jeg kan takle å være hjemme, ikke ha tilbud, ha begrensninger og whatnot, men slik det nå når jeg ikke jobber og mange andre gjør det, så føler jeg meg utnyttig og mindre verdt fordi jeg har mistet min identitet (jobben). Og det takler jeg svært dårlig.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-20, 09:28   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Fullstendig nedstengning hadde vært lettere for min personlighet enn det greiene vi holder på med nå.

Og så håper jeg Norge lærer å være større grad av selvberget innen matproduksjon og medisiner/smittevernutstyr.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-20, 09:51   #29
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.749
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva ville skjedd om samfunnet virkelig hadde stanset opp?

Hvis jeg tar utgangspunkt i samfunnet som det har vært de siste par månedene, og egen situasjon forbundet med det, så tenker jeg at det kommer til å gå greit i mange måneder til. Da jeg er i risikogruppen praktiserer jeg sosial isolasjon, og det håndterer jeg ganske bra. Det blir litt som man tenker på harde toppturer eller lange løpeturer; klarer du én måned, klarer du to, klarer du tre osv. Alenetilværelsen blir også lettere siden jeg har hund, og selv om jeg vanligvis bruker mest non-verbal kommunikasjon med henne, så har hun blitt pratet mye med den siste tida!

Jeg tror jeg kunne holdt ut en kontinuerlig nedstenging i flere år hvis det virkelig var nødvendig, og jeg så en mening med det. Altså en trussel større enn korona hvor jeg tross alt regner med å ha litt kontakt med familien i perioder med lav smitterisiko. Jeg ser egentlig på muligheten til isolasjon som et privilegium, og er takknemmelig for at jeg ikke bor i en flyktningleir, en favela eller rett og slett på gata.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no