Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-13, 20:32   #121
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Parmigiana di melanzane? (Jeg har ikke brukt akkurat den oppskriften.)

Takk for tips! Skal lagres til senere anledning. Jeg går for daal og chapati i morgen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 20:53   #122
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

I dag ble det blomkålsuppe. Jeg har aldri lagd dette før, men gjør det gjerne igjen.

Oppskriften fant jeg her http://frutimian.no/2013/01/blomkalsuppe/

Valgte den fordi jeg hadde alle ingrediensene. Tror den kunne vært god med løk og slikt, så det prøver jeg neste gang.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 17:00   #123
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Jeg lagde shepards pie med sopp i går.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:35   #124
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Jeg kom over denne i butikken i går.

På baksiden står det en oppskrift på fylt lumaconi. Fyllet er en blanding av ruccola og ricotta ,visstnok en type ost.. med tomatsaus. Hørtes godt ut og skal prøves.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:45   #125
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Jeg prøvde meg på å lage en grønnsakslasagne i går. Det var utrolig mye jobb, og hadde sikkert blitt enda bedre enn den ble hvis jeg faktisk hadde husket å legge i lasagneplatene.

Dette kom jeg på da retten hadde vært i ovnen i 5 minutter (og jeg holdt på å rydde kjøkkenbenken da pakken med lasagneplatene plutselig åpenbarte seg). Jeg klarte å lirke inn et par plater, men det ble liksom ikke helt det samme.

Men altså; det ble relativt godt. Ostesausen var laget av chevre, soltørkede tomater, melk og krydder. Videre laget jeg en røre av spinat og løk som jeg freste i panne slik at spinaten "falt" sammen. I tillegg skjærte jeg tomater og squash i tynne skiver. Og da ble det så innmari mange lag at selve platene forsvant helt ut av regnestykket. Men godt ble det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:18   #126
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Denne ukens kjøttfrie middag blir kikertkarbonader i dag. Ikke helt sikker på tilbehøret, men hvertfall litt salat og muligens potetmos eller fullkornspasta.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:22   #127
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg kom over denne i butikken i går.

På baksiden står det en oppskrift på fylt lumaconi. Fyllet er en blanding av ruccola og ricotta ,visstnok en type ost.. med tomatsaus. Hørtes godt ut og skal prøves.

Hvis du ikke får tak i ricotta (det er en ferskost) kan du lage en som duger like bra selv: Varm opp melk til kokepunktet (jeg har brukt helmelk, vet ikke om det er nødvendig). Tilsett en og en dråpe edikk til det plutselig skiller seg. Når det har skilt seg helt, hell over i et dørslag eller en sil dekket av et gullende rent håndkle. La renne godt av, og klem ut væsken. Voila! Ost! (Tilsett salt og pepper etter smak)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 10:23   #128
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Tjorven:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 21:59   #129
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Skal vi prøve å inspirere hverandre litt i denne tråden også dette året?

Jeg startet i alle fall ut med hjemmelagde tortillas med refried beans og guacamole i dag.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 02:03   #130
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis du ikke får tak i ricotta (det er en ferskost) kan du lage en som duger like bra selv: Varm opp melk til kokepunktet (jeg har brukt helmelk, vet ikke om det er nødvendig). Tilsett en og en dråpe edikk til det plutselig skiller seg. Når det har skilt seg helt, hell over i et dørslag eller en sil dekket av et gullende rent håndkle. La renne godt av, og klem ut væsken. Voila! Ost! (Tilsett salt og pepper etter smak)

Oj, dette må jeg prøve.
Etter at jeg oppdaget hvor kjapt, enkelt og ikke minst billig det er å lage egen yoghurt av helmelk så er jeg blitt veldig inspirert til å lage tilsvarende produkter.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 19:15   #131
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Jeg har sluttet å spise kjøtt, nyttårsforsett, så nå skal jeg lese tråden og få gode ideer.


Sist redigert av Nelly Nickers : 14-01-14 kl 18:48.
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 16:41   #132
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Denne tofuen funker også nydelig som erstatning for tacokjøtt. Jeg bruker den ofte, tilsetter litt mer krydder, spesielt spisskummen. Ei venninne hadde den med seg i et utdrikningslag der vi skulle ha tacobuffet, og tofuen forsvant fortere enn kjøttdeigen, alle var helt gale, og de fleste var kjøttetere og hadde aldri smakt tofu før. Kjempesnadder.
Jeg bruker ofte bønnestuing også, ellers så bruker jeg vegetariske "kyllingbiter" fra Redwood, eller "karbonadedeig" basert på soya, fra frysedisken på Mega eller Sunkost. Smaker skremmende likt karbonadedeig for de som ønsker kjøttsmak- og konsistens men vil unngå ekte kjøtt av etiske årsaker (sånne som meg).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 16:50   #133
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Etter råd her inne, har jeg begynt å bruke litt tofu som erstatning for kjøtt, og det fungerer, mot alle mine odds og sammenlignet med det jeg har fått servert av tofu før, utmerket! Før hadde jeg kun erfaring med svigermors kalde tofu "rett fra boks", og jeg trodde aldri jeg skulle komme til å spise tofu mer, men så feil kan man ta.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 18:24   #134
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Ja, det har vist seg at de aller fleste som har sagt til meg at de ikke liker tofu, har spist det rått, eller uten noe som helst krydder osv. Haha, ikke rart de ikke liker det, det smaker jo ingenting! Det er også stor forskjell på silketofu og fast tofu. Silketofu er mer som karamellpudding i konsistensen og passer til desserter og lignende der det skal moses. Fast tofu kan skjæres i skiver og biter, og marineres, stekes osv. Jeg lager alt mulig av tofu og det smaker fantastisk. Bacon og eggerøre (altså facon og scrambled tofu) er noe av det jeg lager aller mest, ungene digger det også. Serverte det til noen kolleger, og de var nesten sjokkerte over hvor godt det var, og egentlig hvor nært det var "originalen".
Tofu er så vanvittig undervurdert her i disse strøk, skulle virkelig ønske flere prøvde det og fant ut hvor godt det er, og hvor anvendelig det er.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-14, 21:56   #135
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Jeg elsker tofu. Men kald fra boks tror jeg nok at jeg kan styre meg for.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 13:02   #136
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Meatfree Monday - 2013: Vi prøver på nytt!

Vi hadde masse kjøttfri dager i 2013, og det blir det i år også. I dag blir det rødbetsuppe, noe jeg synes kler -17 grader. :brr:

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no