Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-10, 22:34   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Se i kamera, klare bilder, i naturlige omgivelser, der de er, det de liker å gjøre, men klart i fokus. Bestille de str man vil, ikke alt mulig dilldall. Tenker jeg. Hva man reelt får aner jeg ikke... det lærer jeg vel om et år...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 22:35   #22
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

I tillegg til at barna skal være i fokus i en naturlig setting, så setter jeg pris på en fotograf som har øye for god komposisjon. I forfjor stilte fotografen hos oss opp ungene ved siden av en svær klartedings i plast og grelle farger. Det første som fanget blikket når man så på bildene var den stygge, knallblå plastdingsen, og ungene fremsto nærmest som rekvisitter til denne. Det året gadd vi ikke å bestille bilder, gitt. Man kan gjerne dra børsten kjapt gjennom håret og tørke vekk de største busene før det knipses, men i hovedsak syns jeg bildene er aller finest om de viser ungene slik de virkelig er i sin barnehagehverdag.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:45   #23
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg synes også at barnehagebilder gjerne kan vise barna i lek, men jeg vil også ha ett som kan duge som portrett. Det behøver ikke være rett opp og ned på en stol likevel, men jeg ønsker at hele barnets ansikt vises og at det ikke er for mye forstyrrende elementer rundt. Jeg synes dessuten at det kunne vært morsomt med enkelte detaljbilder av f.eks hender som maler eller bygger eller små sko som står oppstilt, skrubbsår og plaster el. Kollasjer med tre -fire bilder med en kombinasjon av detaljer, portrett og lek ville vært mitt i blinken

Kunne forresten tenkt meg å drevet med denne typen fotografering selv

Fotografen som har tatt barnehagebildene hos oss brukte forresten et bildet av Lillemann som ett av sine bidrag til Landskonkurranse i Norges fotografforbund i vinter. Hun fikk "Hederlig omtale" for bildet. Liker det godt selv også. Behagelig å se på kompositorisk, lite forstyrrende elementer og så er det liksom veldig "han"

Her er det:


Sist redigert av Tuddelu : 09-06-10 kl 12:48.
Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:47   #24
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Ja og så forutsetter jeg selvfølgelig at det fototekniske er på plass. Det som bør være skarpt skal være i fokus og det som bør være med, være med

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 12:00   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg er kjerringa mot strømmen jeg, da, og syns det er helt ok at barenhagebildene ikke er av barn i lek. Det betyr ikke at jeg vil ha linoleumsbakgrunn og den pakka, men jeg fotograferer så mye selv, at portrettbildet fra barnehagen liksom ikke trenger å være lilkt som de jeg tar hele tiden selv. Men jeg skjønner at det ikke er sånn for alle, da.

eller er det viktig som folk sier, naturlige smil, øyne i fokus og ingen distraherende ting i bakgrunnen. og tørke vekk buser, det syns jeg ødelegger et vakkert portrett.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:21   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

De bildene som jeg kaller "i lek" er portretter altså, med ansikt i fokus, halv og helfigur, men de er ikke oppstilt mot en kjip bakgrunn, men sittende i et tre f.eks.

Greia med de bildene er at man må være en relativt god fotograf for å få det til. Både å få en god komposisjon, bra lys, et godt smil og skarpt på de rette stedene. Det er ikke snapshots de fleste kan ta selv.

Isolde, på bildene du viser frem så er ikke ansiktet i fokus på noen av dem. Det er viktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:29   #27
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De bildene som jeg kaller "i lek" er portretter altså, med ansikt i fokus, halv og helfigur, men de er ikke oppstilt mot en kjip bakgrunn, men sittende i et tre f.eks.

Greia med de bildene er at man må være en relativt god fotograf for å få det til. Både å få en god komposisjon, bra lys, et godt smil og skarpt på de rette stedene. Det er ikke snapshots de fleste kan ta selv.

Isolde, på bildene du viser frem så er ikke ansiktet i fokus på noen av dem. Det er viktig.

Jeg er nok antagelig bare en veldig god fotograf

Nei, altså, spøk til side, jeg syns bare en del av bildene som ble vist her, selv om de er fine, er bilder jeg hadde blitt temmelig skuffet om hadde kommet hjem som barnehagebilder. Jeg ser antagelig ikke klart for meg hva som egentlig menes. det er kun det i svarthvitt på sykkelen jeg hadde syns oppfylte mine tanker om et barnehagebilde, og selv det likner ganske mye på mine egne bilder... Jeg hadde ikke klaget på de eller noe, jeg bare syns det "offisielle" barnehagebildet har en sjarm det og, på et vis.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:32   #28
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg syns disse er dritkule, og hadde blitt hoppende glad om barnehagen eller skolen kunne tilby noe sånt: http://www.stompinggroundphoto.com

Portretter, men altså ikke kjedelige portretter. Da hadde jeg faktisk kjøpt mer enn det obligatoriske gruppebildet også

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:36   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

jeg syns bare en del av bildene som ble vist her, selv om de er fine, er bilder jeg hadde blitt temmelig skuffet om hadde kommet hjem som barnehagebilder.

Nå er jo alle bildene her, bortsett fra ett (det på sykkelen), tatt av Isolde som ikke er fotograf da. Det er gode bilder, men jeg syns ikke de har fotografkvalitet. Våre ble veldig fine, men jeg vil ikke legge dem ut her. De er av en helt annen kvalitet. De andre barnehagebildene vi har fått, som har vært av typen sitte mot en bakgrunn eller ute og smile pent, vært fryktelig dårlige. Gjerne med skygge i halve ansiktet, de som er ute har blitt tatt uten tanke på bakgrunnen og rett og slett av mye dårligere teknisk kvalitet. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for bilder med kritthvit utblåst bakgrunn, slike som Fame driver med.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 09-06-10 kl 16:19.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 16:59   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er jo alle bildene her, bortsett fra ett (det på sykkelen), tatt av Isolde som ikke er fotograf da. Det er gode bilder, men jeg syns ikke de har fotografkvalitet. Våre ble veldig fine, men jeg vil ikke legge dem ut her. De er av en helt annen kvalitet. De andre barnehagebildene vi har fått, som har vært av typen sitte mot en bakgrunn eller ute og smile pent, vært fryktelig dårlige. Gjerne med skygge i halve ansiktet, de som er ute har blitt tatt uten tanke på bakgrunnen og rett og slett av mye dårligere teknisk kvalitet. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for bilder med kritthvit utblåst bakgrunn, slike som Fame driver med.

Våre ganske oppstilte barnehagebilder har vært av god fototeknisk kvalitet, altså, uten skygger, uten dårlig bakgrunn og helt fine. Jeg prøver ikke å si at ikke bildene dere snakker om sikkert er fine, mitt poeng er at jeg har ikke noe imot vanlige barnehagebilder.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:05   #31
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg har et portrettbile av eldstejenta tatt i barnehagen som jeg er veldig glad i. Det er tatt ute, om sommeren, i godt lys med solstråler som treffer veldig pent gjennom bladverk. Rolig, grønn skogsbakgrunn. Likte godt at fotografen kom uanmeldt i barnehagen. DVS, vi foreldrene fikk ikke vite nøyaktig dag for besøket, så ingen av ungene stilte i finstasen

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:10   #32
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg vil ha bilder som er i fokus og som ikke lar gjerder gå gjennom hodene til ungene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:40   #33
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Disse bildene jeg viste her er fra rett etter jeg fikk 50mm objektivet mitt. Gikk litt løs på blenderen må jeg innrømme. Har masse fine protretter, men ingen av de med mitt barn. Han nekter nemlig å se i kamera.

Synes det kommer frem masse fine synspunker her.
Her er noen mer protrett bilder:









Jeg er veldig opptatt av at øye skal være i fokus. Det synes jeg det viktigeste. Og helst resten av ansiktet.

Men tror om man skal få fine bilder av barn i lek bør man ikke gå rundt med bare 50mm objektiv. Kansje et 30, eller en 24-70 objektiv. 50 kan bli alt for nært til tider. Siden jeg ikke har fullformat.

Har langt å gå enda før jeg kan ta bilder av barn mot betaling.

Legger dette ut litt. Er veldig glad i det:
*poff*


Sist redigert av Isolde : 09-06-10 kl 22:03.
Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:56   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skulle et barnehagebilde innehold for at det skulle vært noe ekstra?

Jeg tror dog egentlig jeg heller litt mot "pene, gjerne litt "i lek" men portretter av litt "standard-type" når jeg tenker meg om. Er jo gift med en hobbyfotograf" så bilder som de som er vist her, det har vi egentlig... så barnehagebildet vil jeg gjerne skal vise at det ER et barnehagebilde. Bare at det ikke skal være "kunstig oppstilt". Derav gjerne "der de er"/"i lek", men likevel, barnehagebilder.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no