Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er innenlands matproduksjon viktig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-22, 13:07   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er innenlands matproduksjon viktig?

Det spør jeg meg en lørdag morgen.
Jeg vet ikke hvor godt kjent krisa som nå rammer landbruket i hele verden egentlig er kjent?
De høye energiprisene påvirker alle varer som trengs for å produsere mat. Og der snekkeren øker timesprisene og materiaperien for dekke sine kostnader har ikke bonden samme mulighet. Prisene bonden får er bundet politisk eller styrt via toll, som også styres politisk. Ca halvparten av inntekta til bonden kommer via tilskudd. Som da også er politisk styrt. I svært mange år har målet med norsk landbruk vært større, færre og mer effektive bruk. Dette har vært uavhengig av hvem som har styrt. Men 8 blå år har satt fart i utviklinga og Listhaug gjorde noen grep som er irreversible (høynet kvotetaket og doblet konsesjonsgrensene for kylling). Målet har vært at heller enn at bonden skulle tjene mer skulle bonden jobbe mer og være mer effektiv.
Slik har det vært i lang, lang tid. Resultatet er ei næring som likviditetsmessig er helt på knærne. Svært få lever av produksjonen sin. De jobber gratis også er partners jobb som gir mat på bordet. Slik var situasjonen i høst.
Så eksploderte det. Gjødsla har doblet seg i pris. For oss utgjør det nesten 200.000kr. Strømmen er tredoblet. For oss utgjør det 150.000kr
Kraftfôr har økt betydelig, opp i mot 60 øre kiloen. Vi bruker 400 kg pr dag…. Det blir 85.000kr.
Diesel øker, plastprisen øker (det går mye plast i landbruket men de er også svært flinke til å returnere den). Nå skal renta også øke. Melkeprisen går ned og de andre produktprisen står stille.

Det sier seg jo selv at en vanlig lønning som normalt brukes til «mat på bordet» ikke har mulighet til å demme opp for slike kostnader. For vår del har vi heller ikke den inntekta i ryggen. Vi har riktignok nesten 5 årsverk. Og har gitt nok til å overleve. Selv om det selvfølgelig er ganske stritt for to stykker å dele på fem årsverk. Hittil har vi fått det til, blant annet ved å få en solid sum av svigermor.

Men vi skjønner jo godt at dette ikke er en farbar vei. Og er enig om å avvikle i løpet av høsten. Hvilket jo er synd, for vi er dyktige (det er ikke skryt altså, vi har, i likhet med de fleste andre bønder gode tall på dette og sammenligner oss også statistisk med relevante grupper hvert år) vi er faglige sterke, oppdaterte, og ikke minst har vi fire unger som alle egentlig ser for seg en framtid som matprodusenter. I tillegg ØNSKER vi å være bønder.
Vi er begge attraktiv arbeidskraft og vil sannsynligvis få jobb ganske greit.
Problemet er at vi ikke er alene. Dette er tanker alle, absolutt ALLE andre bønder jeg har snakket med også har. Det har vært stritt før og alle som driver i landbruket vet at det gjør man ikke for å bli rik, men slik det er nå vil det ikke være mulig å drive. Døgnet har bare 24 timer og svært mange av dem er i bruk allerede. Man kan ikke ta en jobb til for å dekke opp den sinnsyke kostnadsøkningen som har vært. For det monner ikke.

Også tenker jeg det kanskje er like greit. Det er ikke mitt, eller alle andre bønders ansvar å sørge for at folk har mat på bordet. Det ansvaret hviler på hver enkelt når de stemmer inn sine politikere.
Kanskje vi rett og slett skal slutte med innenlands matproduksjon? Importere hverdagsmaten også kan noen få produsere «lørdagsmaten» som nordmenn gjerne betaler litt ekstra for?
Er det viktig for et land å innenlands matproduksjon?
Hvor viktig er det i så fall? Viktig nok til at de som gjør det har nok til salt i maten? Eller er det bare tull å tviholde på innenlands produksjon når vi kan importere billigere?

Vil legge til at vi jo HÅPER virkelig på en endring i løpet av våren slik at økonomien bedrer seg, men selv med SP ved roret er jeg svært usikker.

Hm. Dette ble langt. Mulig det kanskje bør sendes et annet sted også.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 13:17   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Dette bør definitivt sendes et annet sted også. Gjerne (også) til Nordlys sine debattspalter (nordnorskdebatt.no), siden landbruksministeren er en sentral figur i avisa, og jeg innbiller meg at hun leser den. Senest i dag var det en stor reportasje med henne der hun gjentok målet om å øke selvforsyningsgraden fra 40 til 50 %.

Det er ikke vanskelig å forstå at dere tviler på om dere orker å fortsette å stå i shitstormen. Men det er skremmende perspektiver hvis mange tar konsekvensen på samme måte.

Jeg synes innenlands matproduksjon er viktig av mange grunner. Samfunnssikkerhet og beredskap er en, en følelse av moralsk ansvar for å fø sin egen befolkning er annen. Og jeg tenker at vi må være villig til å betale for det. Helst mest over skatteseddelen, for det er klart at økte matpriser vil treffe skjevt det også.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 13:20   #3
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Et rungende JA til MER innenlands matproduksjon! Og jeg hører deg - norsk politikk, uavhengig av hvem som er i posisjon, bryter ned motivasjonen for drift og bærekraftig utvikling av landbruket. Og snuoperasjonen må komme fra politisk hold, for det må reguleringer til. Det parallelt med at forbrukerne viser vei med handlingsmønsteret sitt. Men det er klart, du kjøper ikke dyrere mat (eller strøm) enn det du må ...

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 13:21   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Enig med Heilo!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 13:55   #5
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

JA!!! Punktum og amen. Og del, Floksa, i alle kanaler du kan.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 14:08   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Veldig enig med de andre her.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 14:13   #7
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Veldig godt innlegg Floksa som du må sende videre.
JA til mer matproduksjon i Norge! Og til at bonden skal få betalt for jobben.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 14:16   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

JA til innenlands matproduksjon. Jeg synes det var direkte ufint - at bonden fikk enda mindre for melka når dieselprisene gikk opp f.eks.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 14:18   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Ja, vi trenger mer innenlands matproduksjon. Og bedre opplysningsarbeid, slik at folk kan gjøre gode, bærekraftige valg. Så dette bør du sende til medier hvor det blir lest av flere enn bare oss på FP.

jeg prøver å handle norsk mat. Jeg kjøper matkasse hver uke, og vet at selskapet jeg handler hos har et mål om å tilby norske råvarer. Selv handler jeg egg, kjøtt, fisk og grønnsaker på REKO - og jeg spiser heller færre kjøttmåltider enn å kjøpe billig, importert kjøtt. Men jeg vet jo at folk ikke bruker mer penger enn de må på mat, så jeg tenker at vi trenger en overordnet politikk som legger til rette - samtidig som forbrukerne må opplyses, selvsagt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 14:29   #10
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

JA vi trenger mer innenlands matproduksjon. Og ikke minst levelige forhold for bøndene. Og i alle fall mer opplysningsarbeid sånn som ditt gode innlegg, Floksa!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 15:56   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Jeg kjøper mest mulig norsk kjøtt og grønnsaker. Selv om utenlandsk gjerne er billigere. Jeg bor på bondelandet, og det er ikke vanskelig å få tak i lokalprodusert mat.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 16:13   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Jeg tenker du burde sende dette et annet sted også!
Tallenes tale er sjokkerende for meg (som vet meget lite om dette).

Jeg vil mer enn gjerne ha norskprodusert mat!

Så må jeg innrømme at jeg kanskje ikke er så attraktiv som forbruker - spiser ikke kjøtt, og bruker veldig lite melk. Men kornprodukter, frukt og grønnsaker; desto mer. Og noe egg.

Jeg håper også dere får noen saftig gode nyheter/endringer i løpet av våren, og slipper å avvikle. Men det skal vel sikkert mye til.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 16:54   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Vi trenger norskprodusert, både av hensyn til klima, men også mtp beredskap og internasjonale kriser. Vi blir alt for sårbare hvis vi ikke ha landbruk i Norge.

Jeg prøver å være konsekvent på at jeg kjøper norskprodusert, når jeg kan velge. Også fordi jeg syns norskprodusert ofte er bedre, og verdt den høyere prisen den innimellom har. Samtidig så er det fortvilende at økte dagligvarepriser åpenbart ikke ser ut til å havne der de hører hjemme; i lomma på de som produserer maten, men heller er med på å økte de allerede ganske velfylte kontiene til de norske dagligvarebaronene. Så da er mitt spørsmål hvordan jeg som forbruker kan bidra til at bøndene sitter igjen med mer av kaka enn de gjør i dag? (Ut over å stemme, da. Men alle som har jobbet tett på politikere vet at det ikke alltid er tilstrekkelig.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 17:22   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Absolutt! Min søster og svoger driver melkeproduksjon og det er knallhardt. De har begge fullført høyere utdanning og det er soleklart at de ville tjent mange gang så mye med annen jobb. Jeg er jo flasket opp med fagforening og første mai fra morssiden og bondelag og landbrukssamvirke fra farssiden. Gilde, Nortur og Tine er alltid førstevalget og er sur på en del kjeders sortiment. Det er vanskelig mange ganger for det finnes nesten bare EMV-produkter. Handler også småskala innimellom. Men mange som leverer til Reko er hobbyprodusenter eller at de har det i tillegg til ordinær produksjon. Tingvollost f.eks som har fått medaljer for sine oster hadde ikke hatt suksess uten Tine. Trist at flere og flere gir seg. Så jatakk begge deler! Utgiftene fyker i været for produsentene nå, men inntektene er latterlige. Så det går jo ikke i lang tid.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 18:36   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Trasig at det er kommet dithen, Floksa. Lag gjerne et debattinnlegg ut av dette, og få det spredt.

Min bondekollega har lært oss hvilke merkevarer vi skal kjøpe for å hjelpe henne, så jeg holder meg til norsk kjøtt.

Har jeg fortalt om bestefar sin kommentar da jeg og eksmann laget oss potetåker: "Det er bra dokker har pottet, då e dokker berga". Han hadde opplevd to verdenskriger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 20:26   #16
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Vi trenger norskprodusert, både av hensyn til klima, men også mtp beredskap og internasjonale kriser. Vi blir alt for sårbare hvis vi ikke ha landbruk i Norge.

Dette her! Norsk matvareproduksjon er helt nødvendig!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 00:33   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Selvfølgelig skal vi ha norsk matproduksjon! Men hva kanvi gjøre for å sikre bonden større del av kaka?

Nå så jegpå FB i går en påstand om at smørprisen går opp med 17,9 %. Det var begrunnet i høyere utgifter for bonden til diesel, strøm, gjødsel etc. Men samtidig får bonden 7 øre mindre per liter melk og slettes ikke 17,9% mer. Stemmer dette?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 00:47   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Selvfølgelig skal vi ha norsk matproduksjon! Men hva kanvi gjøre for å sikre bonden større del av kaka?

Nå så jegpå FB i går en påstand om at smørprisen går opp med 17,9 %. Det var begrunnet i høyere utgifter for bonden til diesel, strøm, gjødsel etc. Men samtidig får bonden 7 øre mindre per liter melk og slettes ikke 17,9% mer. Stemmer dette?

Jeg har også sett denne. Jeg kan verifisere at melkeprisen som bonden får gikk ned sju øre i januar ja. Og at bonden ikke får et rødt øre av den prisøkninga på smør.
Men jeg vet ikke om det stemmer at smør har økt i pris. Eller om de skylder på økte utgifter hos bøndene for jeg har ikke sett noe annet enn det du har sett.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 03:05   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Ja, helt klart! Og jeg lurer på når folk skal forstå at det koster å produsere mat, og man må rett og slett slutte å presse priser på slikt. Det går utover bøndene og dyrevelferd. Det siste er min store kjepphest, og en diskusjon jeg ofte tar. Det som slår meg er at folk sier gjerne at de er opptatt av dyrevelferd - helt frem til de ser prisen. Men nå var det ikke det vi snakket om her, så jeg skal la den ligge ( ), men det er nok overførbart til generell matproduksjon også; nordmenn er gjerne enig, helt frem til de skal dra frem lommeboken. Og jeg leste nettopp en sak på VG om tomatproduksjon og helt ekstreme økte kostnader til strøm og gass i disse tider. Disse økte strømprisene (sammen med gass, kunstgjødsel, økt rente etc) får virkelig store følger for så mangt. Så håper vi egentlig kan en gang for alle få ryddet opp i misforståelsen om at mat skal være billig. Det koster det det koster, og da må vi betale nettopp det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 07:25   #20
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

en med gass, kunstgjødsel, økt rente etc) får virkelig store følger for så mangt. Så håper vi egentlig kan en gang for alle få ryddet opp i misforståelsen om at mat skal være billig. Det koster det det koster, og da må vi betale nettopp det.

Men når man ikke har råd..?

Forøvrig er nok ikke jeg den verste der når det kommer til kjøtt/fisk
(alt av korn og melkeprodukt utgår uansett, fordi da blir jeg så syk) men grønnsaksmessig kan jeg nok se en gang til på posen. Det går i derimot en del grønnsaker hver dag og ikke minst per uke. Så det blir en miks her antar jeg.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no