Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Retro-gaming!

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-16, 02:53   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Retro-gaming!

Det er så gøy med en NES classic mini i hus. Både mor og gutta koser seg, og om du har savnet å spille "de gode, gamle" kan denne anbefales!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 07:17   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg ønsker meg den veldig! Jeg fikk aldri Nintendo når jeg var liten, nå kan jeg bestemme selv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 08:04   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Retro-gaming!

Søs fikk til bursdagen av samboeren, og jeg gleder meg ihjel til å prøve!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 08:12   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg fikk den i gave fra Julenissen i år!
Poden og jeg elsker den.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 09:02   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg har hørt at ledningene til kontrollerne er veldig korte, er det sant?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 09:23   #6
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg venter på at min skal komme, må vente helt til februar da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 10:32   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Korte ledninger, ja.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 10:34   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Retro-gaming!

Det hadde jo også originalen, så det er litt av sjarmen. Sitte i skredderstilling på gulvet foran tven og bytte kontroller frem og tilbake (for ingen kan være Mario HVER gang) og så bruke et kvarter på å vikle ledningene fra hverandre etter noen runder.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 10:40   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retro-gaming!

Vi har forsatt den gamle liggende. Jeg har aldri vært så glad i Nintendo. Men var en del spill fra pc og Amiga fra den perioden som vekker gode minner. Vi på Retro messe i høst og satte ny rekord på digger maskinen der.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 11:06   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Retro-gaming!

Vi har masse gammelt liggende, koser oss innimellom.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 15:03   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg hadde lyst å gi denne til broren min til jul, men var for sent ute. Så kanskje neste år? Jeg har faktisk en gammel NES, en sega og en Nintendo 64 i kjelleren, men er sjelden de blir brukt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 15:10   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Det hadde jo også originalen, så det er litt av sjarmen. Sitte i skredderstilling på gulvet foran tven og bytte kontroller frem og tilbake (for ingen kan være Mario HVER gang) og så bruke et kvarter på å vikle ledningene fra hverandre etter noen runder.

Ja, men da var ikke fjernsynet 60" stort.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 19:14   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Retro-gaming!

Selv går det stort sett i Amiga-spill når det gjelder retrogaming ;-)

Bruker i all hovedsak en Raspberry Pi2 med RetroPi installert: https://retropie.org.uk/
Her er det ganske enkelt lagt opp til at man kan spille fra plattformer som C64, Amiga, Atari 2600, Atari Jaguar, Atari Lynx, Dreamcast, GameCube, Apple II, Nintendo 64, NES, PS1 og mye mer. Med andre ord, veldig fleksibel løsning...

For en del av disse plattformene finner man websider som holder arkiv av gamle spill. Spillene kan man gjerne bare legge på en usb-minnepinne etter at de er lastet ned. I hvert fall for Commodore 64 og Amiga finner man vel mer eller mindre ALT som var av spill lett tilgjengelig.

Største "utfordringen" kan være å finne en god kontroller. Personlig bruker jeg en usb-variant av klassiske Competition Pro-joysticken, som var veldig populær til C64, Amiga, Atari ST m.fl. Jeg har også USB-overganger til PS2-kontrollere. Man kan også bruke PS3/4-kontrollere hvis man har Bluetooth (hvilket vel er standard på Pi3 så vidt jeg husker). Xbox 360-kontrollere kan benyttes via USB, og muligens via trødløsmottakeren som finnes for pc (har ikke prøvd - har en slik trådløsdongle på guttungens pc, slik at han kan bruke Xbox 360-kontrollere til pc-spill....).

Har man kontrollere, finnes det også emulatorer for Windows og Mac OS X som kjører det meste av spill veldig greit. WinUAE og Dice for å emulere Amiga eller C64 er veldig enkle å komme i gang med egentlig. For Amiga-emulering trenger man riktignok et image av ROM-filen, hvilket egentlig ikke er gratis...

Hvis man for Amiga ønsker en "plug'n'play"-løsning, kan man kjøpe en slik: http://www.armigaproject.com/ (og med mindre du ikke har gamle Amiga-disketter liggende, klarer man seg fint med versjonen uten diskettstasjon).

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 21:54   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Retro-gaming!

Jeg er fortsatt litt over nullpunktet snurt på at min bror som bodde lengst hjemme tok vår opprinnelig felles nintendo og den dag i dag har den til sine unger, helt som en selvfølge at den er hans, hvilket altså reelt ikke stemmer

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-17, 23:21   #15
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Retro-gaming!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er fortsatt litt over nullpunktet snurt på at min bror som bodde lengst hjemme tok vår opprinnelig felles nintendo og den dag i dag har den til sine unger, helt som en selvfølge at den er hans, hvilket altså reelt ikke stemmer

Du får gi han beskjed om at nå er det din tur til å ha den noen år

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-17, 08:10   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retro-gaming!

Du føler ikke du er på en helt annen planet enn oss andre? Nei?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Selv går det stort sett i Amiga-spill når det gjelder retrogaming ;-)

Bruker i all hovedsak en Raspberry Pi2 med RetroPi installert: https://retropie.org.uk/
Her er det ganske enkelt lagt opp til at man kan spille fra plattformer som C64, Amiga, Atari 2600, Atari Jaguar, Atari Lynx, Dreamcast, GameCube, Apple II, Nintendo 64, NES, PS1 og mye mer. Med andre ord, veldig fleksibel løsning...

For en del av disse plattformene finner man websider som holder arkiv av gamle spill. Spillene kan man gjerne bare legge på en usb-minnepinne etter at de er lastet ned. I hvert fall for Commodore 64 og Amiga finner man vel mer eller mindre ALT som var av spill lett tilgjengelig.

Største "utfordringen" kan være å finne en god kontroller. Personlig bruker jeg en usb-variant av klassiske Competition Pro-joysticken, som var veldig populær til C64, Amiga, Atari ST m.fl. Jeg har også USB-overganger til PS2-kontrollere. Man kan også bruke PS3/4-kontrollere hvis man har Bluetooth (hvilket vel er standard på Pi3 så vidt jeg husker). Xbox 360-kontrollere kan benyttes via USB, og muligens via trødløsmottakeren som finnes for pc (har ikke prøvd - har en slik trådløsdongle på guttungens pc, slik at han kan bruke Xbox 360-kontrollere til pc-spill....).

Har man kontrollere, finnes det også emulatorer for Windows og Mac OS X som kjører det meste av spill veldig greit. WinUAE og Dice for å emulere Amiga eller C64 er veldig enkle å komme i gang med egentlig. For Amiga-emulering trenger man riktignok et image av ROM-filen, hvilket egentlig ikke er gratis...

Hvis man for Amiga ønsker en "plug'n'play"-løsning, kan man kjøpe en slik: http://www.armigaproject.com/ (og med mindre du ikke har gamle Amiga-disketter liggende, klarer man seg fint med versjonen uten diskettstasjon).

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no