Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvarme og homofile prester (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 13:28   #21
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det er viktig å understreke at Bibelen er skriven av menneske. Det er ei samling av skrifter som menneske har nedteikna og vidareført, ergo er skriftene sjølvsagt prega av gjeldande normer og verdiar frå den tida.
Dette er vel både kristne og ikkje-kristne einige om, ja?

Eh. Vel. Jo, det er nedtegnet av mennesker, og preget av sin tid, men det du gjør her er jo å "degradere" Bibelen til å bli en samling av røverhistorier. Mange velger jo å tro at Bibelen er nedtegnet på vegne av Gud. Og at Guds budskap er like aktuelt i dag som da Bibelen ble nedtegnet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:30   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.


Eg forstår ikkje, uavhengig av mi personlege tru, korleis nokre meiner at dei kan gjere seg til dommar over kva som er aksepterte og dermed "lovlege" synder og kva som ikkje er aksepterte synder. Det er vel ingen som forventar av ein prest at han/ho aldri har kjent sjalusi eller eigetrang, eller aldri har fortalt ei kvit løgn?

Det er nettopp det som er poenget i det nye testamentet. Jødene levde under loven (de 10 bud) og "den gamle pakten". Jesus kom for å fri både jøder og hedninger (ikke-jøder i denne sammenheng) fra loven, slik at de kunne leve under nåde i stedet. "Av nåde er dere frelst, ved tro. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal kunne rose seg av dem". Nettopp fordi ingen er syndfrie og kan kaste den første steinen. Man kan ikke ønske nåde for seg selv, og dom over andre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:34   #23
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Eh. Vel. Jo, det er nedtegnet av mennesker, og preget av sin tid, men det du gjør her er jo å "degradere" Bibelen til å bli en samling av røverhistorier. Mange velger jo å tro at Bibelen er nedtegnet på vegne av Gud. Og at Guds budskap er like aktuelt i dag som da Bibelen ble nedtegnet.

Nei, eg degraderer ikkje Bibelen til å bli ei samling røvarhistorier. Det er i så fall di tolking av innlegget mitt. Det er heilt greitt for meg at mange vel å tru at Bibelen er nedteikna på vegne av Gud, det har eg ikkje problem med å forhalde meg til, men det er langt derifrå til å nekte å innsjå at menneske som bodbringarar også legg eigne verdiar, meiningar og haldningar i bodskapet dei vidarebringer (jfr. kviskreleiken).

Eg ventar også framleis på svar på kvifor nokon har rett til å gjere seg til dommar over kva som er ei akseptert synd i motsetning til ei ikkje-aksepteret synd.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:37   #24
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hvor i Bibelen står det at homofili ikke er greit? Hvor står det at en homofil prest er ikke greit? Er ikke en homofil prest et like godt menneske som oss andre. Han lever trolig etter de ti bud.


Vel, det står ingen steder i bibelen at homofile prester ikke er greit. Derimot står dette:
(Paulus brev til Timoteus, der han snakker om vranglære) Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære.

Eller: Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. ( fra det første brevet til Korinterne)

Særlig interessant i det siste sitatet er; "Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud"

Det betyr at man altså kan få innpass i Guds rike om man slutter å være homofil.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:40   #25
løvemor
Tilbake
 
løvemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 98
løvemor er litt kul
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Her er en side som oppsumerer bibeltekstene som omhandler homofili. (Har bare skumlest den så jeg går ikke god for alt som står der)

For meg er det helt uforenlig med min tro å frata et menneske muligheten til å elske og å bli elsket. Hvis det i verste fall skulle være sånn at Gud synes homofili er synd - hvilket jeg ikke tror - så er det uansett ikke min sak å dømme folk for det. Jeg har nok å rydde opp i hos meg selv først ...

Når det gjelder å skille stat og kirke eller ikke, så klarer jeg rett og slett ikke bestemme meg for hva jeg mener.

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:44   #26
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Vel, det står ingen steder i bibelen at homofile prester ikke er greit. Derimot står dette:
(Paulus brev til Timoteus, der han snakker om vranglære) Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære.

Eller: Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. ( fra det første brevet til Korinterne)

Særlig interessant i det siste sitatet er; "Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud"

Det betyr at man altså kan få innpass i Guds rike om man slutter å være homofil.

Begge sitata her understrekar vel min påstand om at ingen bør kjenne seg "reine" nok til å kaste den første stein. Det er stor skilnad på å drive homohets fordi eins eigne verdiar og haldningar tilseier at det er greitt, og å drive homohets i kristendommen sitt namn. Eg klarer ikkje å sjå at det står skrive at det er meir syndig å vere homo enn å stjele, vere utro, vere grådige eller å skille seg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:45   #27
løvemor
Tilbake
 
løvemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 98
løvemor er litt kul
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Vel, det står ingen steder i bibelen at homofile prester ikke er greit. Derimot står dette:
(Paulus brev til Timoteus, der han snakker om vranglære) Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære.

Eller: Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. ( fra det første brevet til Korinterne)

Dette betyr vel også at vi ikke kan ansette grådige prester heller. Og vi må passe godt på tilfelle en skulle finne på å lyve. Da er det kroken på døra!

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:45   #28
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Jeg fant omsider en samling av sitater fra Bibelen, om homofili:

Sitat:

3Mos 18:22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

3Mos 20:13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

Rom 1:26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige.

Rom 1:27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

1Kor 6:9 Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med.

Tim 1:10:Vi må huske at loven ikke er gitt for (..) menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn (..)og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære



bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:47   #29
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Blir litt oppgitt. I sitatene man viser til står det "menn som ligger med menn" - så hvis det skal tolkes bokstavelig så er det greit å være lesbisk da? Å ha en homofil legning er ikke noe valg man gjør seg - det er slik man er født. Og sier ikke bibelen noe om at Gud har skapt mennesket?

Trodde nestekjærlighet bygget på likeverd.

Mandino

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:47   #30
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg fant omsider en samling av sitater fra Bibelen, om homofili:


Du leser bibelen ordrett forstår jeg ? Og tror det er gud som har skrevet det?
:Prøver å forstå:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:49   #31
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av løvemor, her.

Dette betyr vel også at vi ikke kan ansette grådige prester heller. Og vi må passe godt på tilfelle en skulle finne på å lyve. Da er det kroken på døra!

Merk at de fleste sitatene slett ikke handler om hvem som kan bli prester. Det var ikke så interessant på den tiden. Det handler om hvem som skal "arve Guds rike".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:50   #32
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Du leser bibelen ordrett forstår jeg ? Og tror det er gud som har skrevet det?
:Prøver å forstå:

Nei. Det har jeg slett ikke sagt. Men jeg tror at Bibelen er Guds ord, om enn ført i pennen av andre og oversatt en million ganger.

Dessuten handler det knapt om å lese Bibelen ordrett, men om å se hva som faktisk står. Gud aksepterer ikke homofili, og likestiller det med forbrytelser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:51   #33
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Gud aksepterer ikke homofili, og likestiller det med forbrytelser.


Mener du...

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:52   #34
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Blir litt oppgitt. I sitatene man viser til står det "menn som ligger med menn" - så hvis det skal tolkes bokstavelig så er det greit å være lesbisk da? Å ha en homofil legning er ikke noe valg man gjør seg - det er slik man er født. Og sier ikke bibelen noe om at Gud har skapt mennesket?

Trodde nestekjærlighet bygget på likeverd.

Mandino

Til det om å være født sånn - det er det jo strengt tatt ingen som kan bevise eller motbevise. Men uansett, det som står i Bibelen, og som mange står for den dag i dag, er at legningen er en ting, men det at "menn driver utukt med menn" er forbudt. Altså handlingen, ikke legningen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:52   #35
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg fant omsider en samling av sitater fra Bibelen, om homofili:

[

Og hvor vil du med disse bibelsitatene? Som jeg prøver å si, Bibelen forteller oss at vi alle synder, ingen er verdige om man skal dømme etter loven. Men Bibelen sier at vi ikke skal dømme hverandre, og dra bjelken ut av vårt eget øye, før vi plukker flisene i naboens.

Prøver du med disse bibelsitatene å fortelle oss at homofile ikke er verdige guds rike? Det gjelder i så fall oss alle.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:53   #36
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Mener du...

Ja, når jeg ikke leser ordrett, som du var bekymret for et par innlegg lengre opp, så leser jeg meningen, budskapet, dit hen at homofili er en synd, og altså ikke akseptert av Gud. Derav mener jeg også at kirken må være i sin fulle rett til å nekte f.eks. homofile prester eller homofile ekteskap.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:53   #37
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Det var ganske klar tale i Bibelen

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:54   #38
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og hvor vil du med disse bibelsitatene? Som jeg prøver å si, Bibelen forteller oss at vi alle synder, ingen er verdige om man skal dømme etter loven. Men Bibelen sier at vi ikke skal dømme hverandre, og dra bjelken ut av vårt eget øye, før vi plukker flisene i naboens.

Prøver du med disse bibelsitatene å fortelle oss at homofile ikke er verdige guds rike? Det gjelder i så fall oss alle.

Egentlig var det et svar til Jessica som lurte på hvor jeg kunne finne noe om homofili i Bibelen. Burde nok ha presisert det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:54   #39
løvemor
Tilbake
 
løvemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 98
løvemor er litt kul
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Merk at de fleste sitatene slett ikke handler om hvem som kan bli prester. Det var ikke så interessant på den tiden. Det handler om hvem som skal "arve Guds rike".

Ja, men det er vel ingen av bibeltekstene som handler om homofile skal få bli prester eller ikke? Så hvis man skal bruke bibeltekstene som argumentasjon mot homofile prester må man jo se på helheten og ikke trekke ut bare de homofile. Hvis man ikke kan det får man heller la vær spør du meg.

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:54   #40
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Til det om å være født sånn - det er det jo strengt tatt ingen som kan bevise eller motbevise. Men uansett, det som står i Bibelen, og som mange står for den dag i dag, er at legningen er en ting, men det at "menn driver utukt med menn" er forbudt. Altså handlingen, ikke legningen.


Så homofile menn bør leve i sølibat og ikke få oppleve kjælighet slik heterofile kan?

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no