Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

GTA og alder

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-16, 10:56   #141
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi avfeier det ikke som noe uviktig og noe vi egentlig misliker, slik mange foreldre gjør.

Veldig viktig. Min eldste utviklet et vanskelig forhold til sin far og stemor, da de bare rett og slett ikke godtok hans spillinteresse. Jeg omfavnet vel ikke denne spillinteressen, jeg, heller, men jeg var lydhør og vi snakket mye om det, mannen min spilte sammen med han, vi kjørte milevis for at han skulle få gå på spilltreff, prøvde å bli kjent med spillvennene hans, osv. Jeg er vokst opp med en stefar som rakket ned på alle mine interesser og hobbyer, så for meg var det ekstremt viktig å møte sønnen min med respekt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 11:12   #142
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Veldig viktig. Min eldste utviklet et vanskelig forhold til sin far og stemor, da de bare rett og slett ikke godtok hans spillinteresse. Jeg omfavnet vel ikke denne spillinteressen, jeg, heller, men jeg var lydhør og vi snakket mye om det, mannen min spilte sammen med han, vi kjørte milevis for at han skulle få gå på spilltreff, prøvde å bli kjent med spillvennene hans, osv. Jeg er vokst opp med en stefar som rakket ned på alle mine interesser og hobbyer, så for meg var det ekstremt viktig å møte sønnen min med respekt.

Det er helt tydelig at dere med menn som også spiller, er flinkere til "forstå" interessen for denne typen dataspill. Kanskje er det da også enklere å sette grenser for barna, når man VET hva spillene inneholder av vold og kvinne - og menneskesyn Det er fort gjort å bli struts på ting man ikke forstår eller ønsker å vite noe om.

Jeg hadde jo uansett NÅ selvfølgelig synes det var pussig at mannen min skulle sette seg ned og bruke kveldene på GTA eller tilsvarende, og derfor må vi rett og slett bruke andre kilder enn egen opplevelse.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 11:31   #143
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

For meg så hjalp det veldig når Høvdingen "oversatte" interessen til film og TV-serier (som jeg skrev om til Floksa tidligere i tråden). Det er ikke et argument for at barn skal spille disse spillene altså, men det fikk meg til å forstå hvorfor Høvdingen syns det var spennende å spille f.eks. GTA.

Han er jo ikke en type som syns det er gøy å utføre bestialske handlinger, verken i spill eller i virkeligheten, men det er jo ikke jeg heller, selv om jeg syns Tarantinos filmer ofte er utrolig underholdende.

Og som sagt, man kan fint spille f.eks. GTA uten å gjøre de helt horrible greiene. Uten at det er ment som at barn skal kunne spille det. Igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 11:40   #144
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: GTA og alder

Hør på Tallulah, hun vet hva hun snakker om


Jeg hadde surnet som melk om jeg hadde måttet bivåne møtet du var på Billa. Så ensporet og kun ute etter å skremme foreldre til å si nei blir for meg en meningsløs måte og lære foreldre å møte denne hobbyen på. I dag er gaming en veldig vanlig interesse blandt barn og unge, å trekke skylappene ned og frykte at barnet skal bli psykotisk av å spille er ikke veien å gå. Her må man som forelder faktisk sette seg inn i hva det enkelte spill omhandler og ta en avgjørelse basert på det.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 11:55   #145
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig er det forskjell å følge opp ulike fritidsaktiviteter, det er vel ingen som sier noe annet heller. Men det er da ikke et argument for at man ikke skal følge opp spillingen? Nå er jeg så heldig at jeg har en mann som spiller selv, og som kan følge opp hva Hiawata får lov til å spille med å teste ut ting selv, og dermed finne ut hva vi syns er uaktuelt. Men jeg setter meg også inn i spillene, ved å lese artikler, tråder her osv. I tillegg tar vi alltid Hiawatas argumenter seriøst, og er vi unige om grensene tar vi en rolig samtale rundt det der alle blir hørt. Vi har en sønn som ikke lurer seg til særlig mye, og som har respekt for både våre og egne grenser. Selvsagt er barn ulike, men jeg tror allikevel vår seriøse tilnærming til hans spillinteresse gjør sitt. Vi avfeier det ikke som noe uviktig og noe vi egentlig misliker, slik mange foreldre gjør.


Det finnes jo ting jeg ikke vil at barna mine skal ha som fritidsinteresse. Gaming er en av dem. Crosskjøring er noe annet. Fotball står også ganske langt opp på den lista.
(forbausende mange her inne har ytrert at de ikke på noen måte ønsker at barna skal begynne med hest).
Det betyr at jeg prøver å styre unna slike aktiviteter og ikke oppmuntrert til det. Og ja, hadde en av ungene villet starte med cross hadde jeg sannsynligvis sakt nei og henvist poden til sykkel og skog. Slik vi også gjør med spilling som fritidsaktivitet. Nei til organiserte greier, ja til å spille godkjente spill i "skjermtiden".

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:06   #146
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Hvorfor vil du ikke at de skal ha gaming som fritidsinteresse? Og kan egentlig du som forelder bestemme hva barna skal interessere seg for? Grunnen til at folk ikke vil at ungene skal drive med hest er vel ikke fordi de er i mot hester, men fordi det ofte er dyrt og mange steder innebærer mye reising.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:22   #147
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor vil du ikke at de skal ha gaming som fritidsinteresse? Og kan egentlig du som forelder bestemme hva barna skal interessere seg for? Grunnen til at folk ikke vil at ungene skal drive med hest er vel ikke fordi de er i mot hester, men fordi det ofte er dyrt og mange steder innebærer mye reising.

Jeg lover deg, det finnes mye rare foreldre der ute, som mener veldig mye om veldig mye rart, også når det gjelder fritidsinteresser. Som ikke vil la barna begynne med hest fordi de synes hestesport er en uinteressant snobbesport, som det ville være drepende kjedelig å måtte følge opp, selv om de har aldri så mye råd til det. Som absolutt ikke vil at jentene deres skal begynne på fotball, for damefotball er ikke fotball, og dessuten blir alle lesbiske. Som ikke vil la ungene spille i korps, fordi de selv hater korpsmusikk (noe flere her på forumet også har uttalt). Som alltid har syntes cheerleading er en urteit amerikansk jålegreie, og derfor nekter å la ungene begynne på det. Og så videre. Så at noen har bestemt seg for at ungene ikke skal få ha gaming som fritidsinteresse overrasker meg faktisk i det hele tatt. Selv om jeg også synes det er en underlig holdning.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:28   #148
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Selvfølgelig finnes det mange rare foreldre der ute. Men nå snakket vi i litt mer generelle og normale termer, ok? Jeg vil tro at de aller fleste har relativt gode grunner til å ikke ønske en eller annen fritidsinteresse for barna sine, men oppegående foreldre lar seg jo jenke om det er absolutt bare det Poden vil. Så sant det ligger innenfor fysisk og økonomisk rekkevidde.

Men jeg syns jo det er litt spesielt at Floksa reagerer på at noen ikke ønsker hest, mens hun selv ikke ønsker gaming. Jeg skulle vel tro at med den holdningen hadde hun forståelse for at andre ikke ønsket andre ting enn henne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:35   #149
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig finnes det mange rare foreldre der ute. Men nå snakket vi i litt mer generelle og normale termer, ok? Jeg vil tro at de aller fleste har relativt gode grunner til å ikke ønske en eller annen fritidsinteresse for barna sine, men oppegående foreldre lar seg jo jenke om det er absolutt bare det Poden vil. Så sant det ligger innenfor fysisk og økonomisk rekkevidde.

Men jeg syns jo det er litt spesielt at Floksa reagerer på at noen ikke ønsker hest, mens hun selv ikke ønsker gaming. Jeg skulle vel tro at med den holdningen hadde hun forståelse for at andre ikke ønsket andre ting enn henne.



Hvor leser du at jeg reagerer?
Det var ment som en kildehenvisning til at det ikke bare er jeg som har tanker om hvilke aktiviteter ungene oppfordres til å være med på. Mine må ha en aktiv syssel også, siden korps er relativt lite fysisk utfordrende.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:37   #150
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.



Hvor leser du at jeg reagerer?
Det var ment som en kildehenvisning til at det ikke bare er jeg som har tanker om hvilke aktiviteter ungene oppfordres til å være med på. Mine må ha en aktiv syssel også, siden korps er relativt lite fysisk utfordrende.

OK, da leste jeg deg feil. Sønnen min driver for øvrig både med basketball, kampsport og er ute og leker hver dag, i tillegg til å spille. Jeg syns det er viktig å ta hans interesser alvorlig, samtidig som han har fått beskjed om at han må ha en fysisk aktivitet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:48   #151
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det finnes jo ting jeg ikke vil at barna mine skal ha som fritidsinteresse. Gaming er en av dem.

Ikke lett å unngå ihvertfall. Det finnes nesten ikke gutter i 10-13årsalderen som ikke er opptatt av spilling.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:50   #152
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Vi har en sønn på 11 som er i alderen hvor det er om å gjøre å spille spill som har høy aldersgrense. Sånn bare fordi det er kult. Vi har latt han få et spill som jeg ikke husker navnet på der figurene skater, og innimellom ramler og slår seg skikkelig. Det hadde 16-års aldersgrense, og der syns vi innholdet var såpass greit at vi så forbi aldersgrensen.
Men nå maser han om Starwars Battlefront, som også har 16 års aldersgrense. Dette er et skytespill. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til skytespill, og er usikker om jeg er så farget av det at jeg ikke greier å gjøre en objektiv vurdering av innholdet. Er det noen her som kjenner til hvordan dette spillet her?


SW Battlefront er nok et av de mest harmløse skytespillene. Det er laget for en yngre målgruppe enn Call of Duty og de andre førsteperson skytespillene.

Ville du latt ham se Star Wars filmene? Hvis svaret er ja kan han nok fint spille det.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 12:53   #153
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

SW Battlefront er nok et av de mest harmløse skytespillene. Det er laget for en yngre målgruppe enn Call of Duty og de andre førsteperson skytespillene.

Ville du latt ham se Star Wars filmene? Hvis svaret er ja kan han nok fint spille det.

Jeg lar guttene se SW-filmene, men synes det er et opplagt skille mellom å se en allerede laget historie man ikke har innvirkning på, og å ta aktive valg om å skyte menneskefigurer. Så jeg lar ikke mine spille SW Battlefront.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 13:08   #154
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Snipp, her.

Ikke lett å unngå ihvertfall. Det finnes nesten ikke gutter i 10-13årsalderen som ikke er opptatt av spilling.

Ja. Men det er også stor forskjell på å ha gaming som fritidssyssel og å få bruke skjermtiden til å spille. Mine får selvfølgelig spille, men vi ser ikke på det som en fritidsaktivitet. Akkurat som de selvfølgelig får sykle i skogen med sykkelen sin, selv om vi ville sakt nei til organisert cross sykling.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 13:30   #155
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hør på Tallulah, hun vet hva hun snakker om


Jeg hadde surnet som melk om jeg hadde måttet bivåne møtet du var på Billa. Så ensporet og kun ute etter å skremme foreldre til å si nei blir for meg en meningsløs måte og lære foreldre å møte denne hobbyen på. I dag er gaming en veldig vanlig interesse blandt barn og unge, å trekke skylappene ned og frykte at barnet skal bli psykotisk av å spille er ikke veien å gå. Her må man som forelder faktisk sette seg inn i hva det enkelte spill omhandler og ta en avgjørelse basert på det.

Jeg tenker jo heller at møtet jeg var på gjorde at jeg ble mer nysgjerrig og fikk et innblikk i en verden jeg (som mor til en 9-åring, og en jente som ikke spiller overhode) var helt ukjent med. Å surne fordi noen setter et omdiskutert og svært aktuelt tema på spissen, er lite fruktbart. Tvert i mot var det en diskusjon rundt ansvar og tilstedeværelse etterpå, og flere diskuterte helt tydelig ut ifra forståelsen for at spillegleden hos dere egne barn var kommet for å bli.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 22:44   #156
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: GTA og alder

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi hadde foreldremøte på ungdomsskolen nylig. Der sa en av lærerne noe veldig bra: Hvorfor er det forventet av oss at vi legger ned time etter time i fotball og korps, men vi bare avviser totalt å sette oss inn i ungenes online- og spillinteresser? Ikke hør på Barnevakten – vil barnet spille et spill og du er usikker på om det er greit å spille, ja, så spill det sammen med barnet. Da kan du selv sette ned foten når du mener spillet ikke er egnet.

Jeg skjønte ikke helt greia med Barnevakten her, har du sjans til å forklare? Det læreren sier er jo hovedbudskapet i Barnevaktens foredrag, å engasjere seg, å anerkjenne, å ta på alvor barnas interesser og lidenskap og evner - på lik linje som man gjør i andre settinger i barnas liv. Det er lite nyttig å avfeie dem med at det er "dårlig hobby".

Det beste er selvsagt om man har mulighet til å spille selv, men det er også nyttig å bruke YouTube, spørre gamere, finne gode spillsider som beskriver spillet, det behøver jo ikke være altoppslukende og ta fem ettermiddager å ta en avgjørelse på hvilke spill som er ok. Men altså - er det mulig å si et ord om hvorfor Barnevakten ble nevnt her?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 23:18   #157
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: GTA og alder

Barnevakten er oppe til diskusjon jevnlig. De er ikke så glad i at man nevner det, men de eies av en svært konservativt kristen gruppering ved navn Familie & Medier, og ble i sin tid startet som en protest og et opprop mot TV-serien Xena-Warrior Princess. De forfekter et konservativt kristent syn på kultur men pakker det godt inn slik at de fremstår som en nøytral aktør. Noe de selvfølgelig ikke er.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-16, 23:45   #158
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: GTA og alder

Jeg kjenner godt til Barnevakten (og din holdning til organisasjonen), og jeg er ikke helt enig i fremstillingen - men jeg lurte mest på kommentaren til Divine akkurat nå.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-16, 06:49   #159
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: GTA og alder

Jeg prøvde å sammenfatte hva læreren sa, men jeg la visst ord i hans munn. Han kom med et konkret eksempel på kommunikasjon mellom en ungdom og en voksen når det gjaldt ungdommens ønske om å spille et bestemt spill. Da sa han noe sånn som at "sjekker man med Barnevakten, ville de helt sikkert sagt at det spillet var uaktuelt, men ..."

Det var det hele. Han nevnte ellers ikke Barnevakten med et ord.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-16, 08:03   #160
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: GTA og alder

OK, takk skal du ha!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no