Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ikea sofa, bra valg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-22, 10:57   #1
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.735
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Ikea sofa, bra valg?

For 1 1/2 år siden solgte vi vår elskede Bolia sofa, den var kjøpt i feil størrelse for stua vår, så det var derfor vi solgte den. Vi prioriterte dog ikke ny sofa, så vi brukte den i 10 år og den var krutegod frem til den dagen vi solgte den.

Vi kjøpte så en hjørnesofa fra Møbelringen, ikke dyr, men vi tenkte at den kom til å vare helt greit, men nei. Det gikk bare noen måneder, så var puter nedtrykt og og seter skeive..dritt altså..


Men er vi i gang med oppussing av stua og jeg har innstendig bedt om å kjøpe ny sofa, selv om budsjettet vårt ikke har helt rom for det.

Så kompromisset ble en sofa fra Ikea, er det noen som har erfaring med Landskrona eller Smedsstorp?

Varer de eller mister sofaputene fasthet fort o.l?

Hva tenker FP?

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 10:59   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.870
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Vi har hatt Landskrona i et år nå og er veldig fornøyd – den ser akkurat like fin ut og er veldig god å sitte i etter min smak.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:06   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Jeg har ingen av de, men min er like fin etter 5 år.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:11   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.045
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Mener bestemt det er Landskrona vi har. Den har vi hatt ganske mange år nå. Putene er faste og fine, ene vangen sagger litt etter å ha vært brukt som sitteplass og turnstativ av ungene. Legger nok det mer på brukerfeil enn produktsvakhet.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:29   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Jeg elsker vår landskrona. Vi kjøpte den største mulige løsningen for vår sofakrok så vår er en 7-seter med fastmontert pall i ene enden så den ser ut som en bred U og rommer uten problemer 10 unger eller 3 liggende voksne. Ser akkurat like ny ut etter 3 år, merker ikke noe til «nedsliting» eller søkk noen steder.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:34   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.942
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Vi kjøper kun Ikea sofaer fordi vi ikke er fornøyd med kvalitet på andre sofaer vi har hatt. Vi har ikke en av typene du nevner her, men vi har for øyeblikket 5 andre typer ( ). Den ene ble dog hentet etter kjøp på Finn i går, så ikke mye erfaring å hente helt ennå på akkurat den (Vimle sovesofa). Ellers har vi nå Ektorp, Kivik, Söderhamn og Norsborg.

Mine tips:

Pass på at putene er litt høye i ryggen. Vi hadde Ikea Karlstad lenge og putene er lave i ryggen. Da får man putene litt under "bøyen" i ryggen, og trykkes/sittes da naturlig mer ned. Jeg ser at både Landskrona og Smedstorp har ganske lave puter, så ville ha prøvesittet i varehuset i hvert fall. Landskrona er fast. Msedstorp er ganske ny, så den har jeg ikke prøvesittet.

Snu ryggputene ofte. Jeg tror jeg snur de hver kveld eller annenhver kveld. Ikke fordi jeg må, men fordi de da holder seg fine i formen uten å måtte puffe de.

Skal jeg gi deg et ekstratips så må det være å velge en Ikea sofa som har vaskbare trekk. Vi har hatt begge deler, og bestemte oss for å aldri velge sofa uten vaskbar trekk igjen etter mange år med Karlstad. Vi kunne sikkert leiet sofarenser altså, men da tenker vi at det er lettere å bare slenge trekkene i maskinen.

Det selges mange Ikea sofaer på Finn. Med vaskbare trekk, samt mulighet for å kjøpe nye trekk både på Ikea, Bemz og Dekoria, så kan det være et smart valg

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:38   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.045
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Landskrona har ikke lave puter. Den er kjempegod å sitte i, funker fint for oss over 180 cm også.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:41   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.870
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Landskrona har ikke lave puter. Den er kjempegod å sitte i, funker fint for oss over 180 cm også.

+1, jeg er 179.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 11:45   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Landskrona er skikkelig god å sitte/slappe av i, og har helt fint tålt et år med daglig bruk - den ser like fin ut.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:24   #10
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Elsker vår Landskrona hjørnesofa, deilig å ligge i og sitte i. Også for oss på 164.

Også fornøyd med Söderhamn, som vi ligger i og binger serier. Men kvalitetsmessig når den ikke Landskrona til anklene.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:34   #11
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.735
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Vi har ikke Ikea i nærheten, så her må vi bare stole på det dere sier

Jeg ser i alle fall et mønster her, det tipper mot Landskrona

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:46   #12
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Ein til fornøgd Landskrona-eigar her. God sida å sitte i, og har halde seg veldig fin det året vi har hatt den.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:46   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Vi skal ha ny sofa om et drøyt år, og bra at dere er fornøyde med Landskrona. Jeg klarer ikke helt å finne ut om den kommer i flere farger?

Mannen min er 1,92 og har sykt lang rygg. Han «ligger» i sofaer når han sitter, hvis dere skjønner. Altså ligger bakover, med skuldre og overarmer oppå ryggputene. Det medfører at putene blir trykket ned, og sofaene bærer preg av det. Jeg blir gal av det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:49   #14
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi skal ha ny sofa om et drøyt år, og bra at dere er fornøyde med Landskrona. Jeg klarer ikke helt å finne ut om den kommer i flere farger?

Mannen min er 1,92 og har sykt lang rygg. Han «ligger» i sofaer når han sitter, hvis dere skjønner. Altså ligger bakover, med skuldre og overarmer oppå ryggputene. Det medfører at putene blir trykket ned, og sofaene bærer preg av det. Jeg blir gal av det.

I tekstil er den i grøn, blå og grå. Den finnast vel også i to ulike skinnfargar meiner eg.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:54   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.015
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Har ikke noen av de nevnte, men vi krangler om plass i 2-seteren vi har fra IKEA. Den er 15 år.
Men den avgårde nok med døden snart, så ser jeg sa muligens skal ha Landskrona høyt på lista.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:54   #16
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.015
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

*dobbelt*

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 12:54   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

I tekstil er den i grøn, blå og grå. Den finnast vel også i to ulike skinnfargar meiner eg.

Takk! Så de har blå sofa, ja? Så flott! Jeg ønsker meg blå sofa.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 13:01   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.942
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi skal ha ny sofa om et drøyt år, og bra at dere er fornøyde med Landskrona. Jeg klarer ikke helt å finne ut om den kommer i flere farger?

Mannen min er 1,92 og har sykt lang rygg. Han «ligger» i sofaer når han sitter, hvis dere skjønner. Altså ligger bakover, med skuldre og overarmer oppå ryggputene. Det medfører at putene blir trykket ned, og sofaene bærer preg av det. Jeg blir gal av det.

Sånn er det med mannen her også, og garantert en grunn til at jeg snur puter så ofte som jeg gjør Valget falt på Kivik nå sist i stuen, aller mest fordi den har såpass gode ryggputer og som er høyere enn mange andre. Det hjelper.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 13:10   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.199
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk! Så de har blå sofa, ja? Så flott! Jeg ønsker meg blå sofa.

Stocksund fås også i blå. Det er den jeg har.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-22, 13:10   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikea sofa, bra valg?

Jeg snur også. Og banker og trykker dem opp igjen. Hver bidige dag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no