Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Opptaksprøver til festligheter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 16:29   #41
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg har vært lærer i 11 år, og har aldri hørt om slike ritualer. Heldigvis.
Jeg kan heller ikke skjønne at foreldre og andre voksne kan se på slike ritualer uten å gjøre noe. Men dette er et foreldreansvar, ikke et skoleansvar.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:32   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg syns begge deler er like ille jeg, men jeg har aldri vært et "sånt barn". Jeg hadde ikke det behovet.

Det var ment som svar til artikkelen du refererte til for å "forsvare" dem som deltok i ritualet. Jeg mente å formidle at det kan være forståelig (om enn trist) at man lar seg utsette for ubehag for å være med i en gruppe, men at det er langt mer forkastelig (og større grunn til å spørre seg om feilet oppdragelse) å velge å utsette andre for denslags behandling.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:32   #43
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg syns det er helt høl i huet at mange bare har stått og sett på dette. Hadde jeg vært i byen den dagen er jeg 100% sikker på at jeg hadde grepet inn. Men tror de verste tingene har skjedd i skogen, der publikum ikke fikk være med.

Jeg syns det er et skoleansvar også. Jentene hadde begynt kl.0730, dvs i skoletiden.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:35   #44
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var ment som svar til artikkelen du refererte til for å "forsvare" dem som deltok i ritualet. Jeg mente å formidle at det kan være forståelig (om enn trist) at man lar seg utsette for ubehag for å være med i en gruppe, men at det er langt mer forkastelig (og større grunn til å spørre seg om feilet oppdragelse) å velge å utsette andre for denslags behandling.

Ja, så du quoten artikkelen. Bødlene forsvarer det vel med at de "har lov". De ble jo selv utsatt for lignende året før. Man blir ikke bøddel uten å ha klart opptakskravene. Sirkelen stopper jo opp om ingen tar på seg bøddel-rollen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:48   #45
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg tipper at det også er en god del gruppepress på de som lager ritualene også, og at det hauses opp mer og mer fra år til år, når det blir så ille som dette.

Maverick: du har absolutt et poeng i at vi som foreldre bør ha som mål å gjøre barna våre så trygge på seg selv at de står i mot denne typen press, men samtidig må vi innse at dette er så sterke prosesser at det nok er umenneskelig å forlange av oss selv at vi skal klare å gjøre barna våre immune mot det. Det er naturlig å ville tilhøre en gruppe, og for ungdom kan det bli ekstra viktig, samtidig som skylappene for andre verdier blir kommer på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:59   #46
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg begynte på Drammen vgs for 13 år siden og da hadde disse gruppene blitt mindre og mindre de siste årene fordi det rett og slett ikke var så stort lenger. Jeg og en klassevenninne meldte oss faktisk på til Gevjon, men etter å ha sett på listen over de påmeldte fant vi ut at vi ikke gadd og meldte oss av. Det skulle visst føre til reprisalier på oss også. Hah! Det ble det selvsagt ikke.

Opptaket kom og gikk og det var ikke så hakkende galt da synes jeg. Dette som skjer nå er helt ute av proposjoner og rett ut galskap.

Å mate folk med rå hjerter? Piskeslag??

Har ungdommen blitt råere og hardere i dag enn for bare ti år siden? Jeg tror kanskje det. :synsing:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 08:41   #47
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

jeg synes selvsagt ikke noe om dette bare så det er sagt. Men helt ærlig synes jeg ikke at om man spiser en bitte liten bit rått hjerte at det er så traumatisk. Piske slag og slikt ja men sånt dreper jo ikke akkurat da. Hele meningen med slike foreninger (i hvertfall i andre land) er jo en slags sammhørighet ofte helt til godt voksen alder. Det er mange som har nytt godt av disse. Jeg leste en artikkel for noen år siden, lurer på om det var i Times men ikke helt sikker, hvor viktig disse foreningene var i jobbverden i usa. At det var ett klart fortrinn å ha vert medlem der på grunn av det nettverket en binder i alerede ung alder. Det hadde vert interessant å sett om dette gjelder i norge også. Og for å være helt ærlig annser jeg en del russeknuter blant annet som mere farlig en dette. Men det er altså bare min personlig mening da.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 08:46   #48
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

På universitet, ja, ikke på videregående, men på langt nær så toskete som eksemplene det vises til her.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:03   #49
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg trodde ikke slike ting var vanlig, men vet jo at det er normalt på college nivå i USA, hvis man vil inn i en fraternity eller sorority.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:04   #50
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Det må nok ha blitt mye verre de siste åra. Jeg gikk selv på den skolen og hadde venner som var med der, og de måtte ikke gjennom sånne opptaksprøver på 90-tallet.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no