Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Abid Raja om ytringsfrihet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 10:51   #1
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Abid Raja om ytringsfrihet

Jeg har lyst til å anbefale en kronikk som står i Aftenposten i dag. Det er Abid Raja som skriver om ytringsfrihet, om fordommer og om nedarvede holdninger. Jeg møter disse holdningene rett som det er, lærer som jeg er. Det er sant det Raja sier, man lærer hva man kan si ute (til "hvite"), og så har man en annen holdning internt i miljøet. Helt vanlig ungdom sitter med holdninger som man får bakoversveis av. Innimellom glipper de, og sier det de virkelig mener: Jødene fortjente å bli gasset, barna også; USA er satan. Jepp - jeg har hørt det før, jeg kommer til å høre det igjen.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...t-7005090.html

Hva kan vi gjøre? Hva er det som virker?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:59   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Utrolig bra kronikk, og et viktig bidrag.
Profeten trenger aller minst Arfan Bhatti. Jo det skulle jeg minsanten mene.

  Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 12:42   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Hehe, ja det var godt sagt - profeten trenger definitivt ikke Arfan Bhatti. Muslimene trenger han ikke heller. Det er jo ille for de moderate muslimene dette - for aksjonene har jo lett for å "klebe" ved dem alle.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 14:07   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Synes det er flott han tar opp problemstillinger som dette. Det er faktisk lettere å finne ut av hvordan man skal jobbe med holdninger når man kan diskutere de og snakke om problemstillingene. Det er ikke bare lett å være moderat muslim når det er endel i miljøet som har påtatt seg oppgaven å følge opp rett og galt i miljøet rundt dem. Det er ofte en hard indre justis mange steder.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 15:37   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Det han sier da, er jo egentlig det at de fleste i det muslimske miljøet i Norge er fiendtlig innstilt til jøder, USA og homofile. Og at de må ta et oppgjør innad.

Forøvrig husker jeg at han forsvarte at blasfemi ikke skulle sikres av ytringsfriheten den gange for syv år siden og ble veldig skuffet, jeg hadde tenkt at han var en fornuftig mann. Så det er jo fint at han har endret syn på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 15:49   #6
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det han sier da, er jo egentlig det at de fleste i det muslimske miljøet i Norge er fiendtlig innstilt til jøder, USA og homofile. Og at de må ta et oppgjør innad.

Forøvrig husker jeg at han forsvarte at blasfemi ikke skulle sikres av ytringsfriheten den gange for syv år siden og ble veldig skuffet, jeg hadde tenkt at han var en fornuftig mann. Så det er jo fint at han har endret syn på det.

Det skriver han jo om selv også, at han har endret syn fra det han hadde da han var ung, til det han hadde for syv år siden (med begrenset ytringsfrihet), og til det han har i dag (full ytringsfrihet).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 15:52   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det han sier da, er jo egentlig det at de fleste i det muslimske miljøet i Norge er fiendtlig innstilt til jøder, USA og homofile. Og at de må ta et oppgjør innad.

Ja, og om de har et annet syn på dette så kan det være sosialt selvmord å ytre slikt innad i sin egen familie og sitte eget miljø. Det gjør det jo desto vanskligere å bryte denne sirkelen. Hvordan det skal skje vet jeg rett og slett ikke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 15:55   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Jeg har veldig sansen for Abid Raja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 15:58   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det skriver han jo om selv også, at han har endret syn fra det han hadde da han var ung, til det han hadde for syv år siden (med begrenset ytringsfrihet), og til det han har i dag (full ytringsfrihet).

Eh ja? Det var det jeg kommenterte.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 18:43   #10
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abid Raja om ytringsfrihet

Det viktigste med kronikken tror jeg er å peke på elefanten i rommet. Og så undres jeg over om man hadde kommet unna med det om skribenten ikke var av pakistansk, muslimsk opprinnelse.

For han sier jo at dette gjennomsyrer muslimske miljøer i Norge. Ikke at det er en ekstremistgreie. Jeg tror han har helt rett i det. I Norge har det lenge vært bare brunhøyresiden som har snakket om slik problematikk, og dermed blitt toneangivende i debattene.

Noen quick fix finnes neppe. Utdanning og bedrede levekår vil nok gjøre mye. Barneblanding tror jeg også er viktig - heller gjennom boligpolitikk enn skolebussing.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no