Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følge jenter overalt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-12, 00:01   #21
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Det var noen saker i Drammen også for to uker siden. Noen som forsøkte å lokke tiåringer med is på to ulike steder i byen, den ene rett ved en skole. Det har blitt slått merkelig lite opp i media. I tillegg har det vært to hendelsen med jenter i tenårene. Så hele østlandet ja...

9-åringen vår får ikke gå alene til og fra skolen lenger. Og heller ikke gå alene til/fra kamerater. Slitsomt og frustrerende, ja, men akkurat nå følger vi. Kjenner litt på at det jo er forholdsregler man alltid bør ta, men som vi har vært naive og ikke fulgt helt. Selv om vi jo har hatt samtalen om "fremmede" for lenge siden. På den andre siden synes jeg det er for dumt at "friheten" de får med alderen skal innskrenkes, og at de ikke kan gå til og fra, eller leke slik de pleier. Men sånn er visst dessverre verden, så vi lar sakene skremme oss, og følger litt ekstra med nå.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 08:17   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Hos oss er det same procedure as always. Ungene går overalt, uten følge. På femtitallet, der hvor vi bor, er det utrolig trygt, tett og gjennomsiktig. Masse mødre hjemme i permisjon, en del gamle som er hjemme hele dagen og som følger med på alt, alle kjenner alle - mer eller mindre - og ingen har opplevd noe ubehagelig.

Dette blir en sånn kjøre til skolen-problemstilling, synes jeg. At det faktisk er de som prøver å beskytte ungene sine som gjør det farligere. Altså: hvis noen begynner å kjøre ungene sine til skolen fordi de er redd for trafikken, så blir det veldig mange biler utenfor skolen og aldeles livsfarlig for dem som prøver å gå.

Sånn blir det nå også, hvis nesten alle begynner å kjøre ungene sine; veiene og gatene blir folketomme og det blir plutselig ganske nifst. Om ikke ekte og ordentlig nifst, så temmelig ubehagelig for de få som holder motet oppe eller ikke har noen som kan kjøre dem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 08:27   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

9-åringen vår får ikke gå alene til og fra skolen lenger. Og heller ikke gå alene til/fra kamerater. Slitsomt og frustrerende, ja, men akkurat nå følger vi. Kjenner litt på at det jo er forholdsregler man alltid bør ta, men som vi har vært naive og ikke fulgt helt.

Mener du virkelig at dette er forholdsregler som man alltid bør ta? De aller, aller, aller fleste folk er helt OK folk, det er ikke slik at det lurer en pedofil voldtektsforbryter bak hver en busk. Kriminaliteten i vårt samfunn har gått ned. Det har også overgrep mot barn gjort. Folk får rett og slett et veldig skjevt bilde på hva som er farlig og hva som ikke er det ved å bruke media som referanser. De fleste seksuelle overgrep mot barn begåes av andre barn. (Se artikkel her feks) Det betyr IKKE at vi ikke skal la barna ha venner, men man bør justere verdensbildet sitt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:12   #24
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Det Harriet sa.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:16   #25
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mener du virkelig at dette er forholdsregler som man alltid bør ta?

Nei, jeg mener egentlig ikke det. Og jeg er egentlig enig med deg, og synes det er trist hvis det blir sånn. Kjenner at jeg hadde litt problemer med å forklare tankene mine når jeg skrev, og kanskje fortsatt. Problemet er balansen mellom det at vi selvfølgelig skal beskytte, mot slike mennesker, mot farlig trafikk, mot mobbing på skoleveien osv, og det at jeg helst vil at verden skal være et trygt sted å ferdes.

Det jeg mente, og fortsatt mener, er at barn helst bør gå sammen til og fra skolen. Og det uavhengig av disse bilene. Hvis man bor slik at det er mulig. Ikke fordi jeg er redd for kidnappere, men fordi det er mye som kan skje på skoleveien pga trafikk, andre barn, sykler osv. Det er mange traffikanter av ulikt slag på samme sted til samme tid. Når han begynte i 1. var vi flinke til å lage gågrupper i nabolaget, når de ble større tok vi det ikke så nøye lenger.

På fritiden flyr han rundt på egenhånd, og radiusen har blitt større og større med årene. Det er jo slik jeg vil at verden skal være. Men akkurat nå følges han litt ekstra, og det er særlig mannen som er opptatt av det. Men nærmeste venn er rett over gata, så vi holder kun øye med han til de er to.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..

Sist redigert av M@M : 02-10-12 kl 09:59.
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:42   #26
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det er anbefalt fra politiet å passe på ungene nå. Da gjør vi det. Selv vi som har gutter gjør det, faktisk. Vi bor utenfor sirkelen for disse forsøkene, men ikke langt utenfor.

Med den publisitet dett har fått har det vært forsøk utenfor det området også. Copy-cat eller hva en skal kalle det.

Det politisk korrekte er å ikke stoppe barn og være fryktstyrt, men det blir for teoretisk for meg. Her oppfordres barna til å gå sammen, det synes jeg er flott. Jeg har lav terskel for henting og bringing også av andres barn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:46   #27
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Jeg kjenner at jeg er glad jeg ikke har barn med så veldig stor alenebevegelsesradius for tiden, og kommer sannsynligvis til å oppmuntre til kurs i selvforsvar når tiden er moden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:52   #28
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Barna går sammen med noen, eller vi går sammen med dem, alternativt sykler. Vi går ikke over til bilkjøring, det er jo ikke eneste alternativet. Men jeg kan ikke la barna gå alene langs veien slik vi bor nå, det er endel strekker hvor ingen ser eller hører om det skulle stoppet en bil

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 13:09   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Det kjøres ikke bil her heller - vi får oss litt frisk luft når vi henter og bringer litt.

  Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 13:19   #30
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Hos oss er det som Harriet beskriver - ingen går lenger, og dermed synes jeg også det er skummelt å sende ungene avgårde. Jeg håper gåingen tiltar etterhvert, for vi har egentlig helt trygg skolevei (ikke på vei i det hele tatt).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 13:22   #31
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Vi bor ganske midt i det hele egentlig, så vi har bestemt at snuppa blir fulgt eller skal gå med noen til og fra skolen og vi henter og leverer når hun er på håndball og hos venner.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 13:44   #32
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Jeg må innrømme at det var litt godt å komme til denne tråden i dag, og se at ikke alle klarer å få til å følge barna sine overalt. I går tenkte jeg; "hjelp, er det bare meg som ikke ser at jeg skal klare å følge tre av mine fire barn overalt til alle tider og samtidig opprettholde jobben min 40 minutters kjøring unna hjemmet?!".
Jeg betegnes som en hønemor, og akkurat nå gir det seg uttrykk i at jeg ber mine to 8-åringer om å gå sammen, så sant det er mulig, og at 11-åringen min sender melding om hvor hun er og når hun går derfra (det glemmer hun...). I tillegg snakker vi om hva man gjør hvis noen fremmede skulle henvende seg til dem. Jeg kan bare ikke la hønemorinstiktet ta fullstendig overhånd, for da må jeg i så fall ta permisjon fra jobben...

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det som slår meg er at alle forsøkene har mislykkes. Hva kan vi "lese" ut fra det? Snakker vi såpass mye med barna våre om "farer" i dag at de tar forhåndsregler og vet hva de skal gjøre. Jeg orker ikke tenke for mye på detaljene men det er jo utrolig godt gjort av disse jentene å komme seg løs og vekk fra to voksene menn. Det må da bety at de klarer å tenke "smart" og ikke få panikk som i seg selv er utrolig godt gjort.

Dette snakket vi om i går. Er det virkelig seriøse forsøk på å få med seg jenter/gutter, eller er det å skremme målet? For dersom to voksne menn i bil ønsker å ta med seg en 15-åring, klarer ikke jeg å se for meg at de ikke klarer å gjennomføre det! Eller 13-åringen, som ramlet over autovernet og gjemte seg i skogen nedenfor; det hadde da ikke vært vanskelig for en voksen mann å gå ned og hente henne?

Dette er bare tanker, jeg sier ikke at det er sånn. Syke i hodet er de uansett mål, men jeg har lurt på hvorfor så mange forsøk er mislykket.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 21:01   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Dette snakket vi om i går. Er det virkelig seriøse forsøk på å få med seg jenter/gutter, eller er det å skremme målet? For dersom to voksne menn i bil ønsker å ta med seg en 15-åring, klarer ikke jeg å se for meg at de ikke klarer å gjennomføre det! Eller 13-åringen, som ramlet over autovernet og gjemte seg i skogen nedenfor; det hadde da ikke vært vanskelig for en voksen mann å gå ned og hente henne?

Jeg har også tenkt på dette. Jeg synes ikke det virker som om dette har vært seriøse forsøk, det ER jo ikke vrient å få med seg et barn hvis man vil.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 10:10   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har også tenkt på dette. Jeg synes ikke det virker som om dette har vært seriøse forsøk, det ER jo ikke vrient å få med seg et barn hvis man vil.

Har du prøvd? Det er faktisk ganske vanskelig å tvinge så store barn som dette når de setter seg kraftig til motverge altså. Dette er ikke femåringer, men unger som fort kan være femti kilo med livredd sinne.

Jeg har en sønn på elleve - det er ikke sjans at jeg hadde greid å tvinge ham inn i en bil hvis han satte det han hadde imot.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 10:22   #35
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Det har vel vært forsøk i Trondheim også. Med lokking. Jeg tenker at det er jo slike runder «over alt» innimellom, og noen ganger blusser det kanskje litt mer opp?

Om man ikke velger å følge barna selv over alt - så er det jo en grei regel at de ikke skal gå alene kanskje.

Og om man virkelig VIL ha med seg tenåringer inn i bil, er det jo måter å sette de ut av spill på - som gjør at de blir med. Det er annerledes å stille opp mot noen fremmede, enn mot sin egen mor eller far.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 10:27   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Jeg syns det kommer en sånn runde etter skolestart hvert år.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no