Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 07:01   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel opp

Slik blir barnet ditt en skolevinner

http://www.dagbladet.no/2012/09/16/t...barn/23414138/

Ja, nå har vi oppskriften!

At foreldrene har mye å si når det gjelder barnas skoleprestasjoner, er gammelt nytt, men det jeg synes er interessant, er at også skoleforskere mener man gir uheldige signaler når man tar barna ut fra skolen pga. feriereiser og prioriterer fritidsaktiviteter foran lekser.
Jeg faller gjennom på mange områder som mor, (alt fra fancy matpakker til bilsikring ) men her kunne jeg faktisk sette "check" på alle punktene. Hva med deg? Gjør du det du kan for at barnet ditt skal bli en "skolevinner" eller mener du at andre ting har større betydning enn de som kommer fram av listen her?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:18   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg syns det var greie punkter, og er nok relativt enig med artikkelen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:19   #3
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Det er skremmende om folk virkelig har behov for opplysning på et såpass lavt nivå. Punktene er jo common sense.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:21   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Grei liste, ja, men nokså selvsagt, synes jeg. Og så er det jo også en del andre forhold som medvirker til at et barn blir en skolevinner, skulle jeg tro.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:24   #5
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Kan skrive under på hele innlegget ditt, Rine.
Føles igrunnen bra.

Spesielt det ene barnet mitt har under middels resultater, men det er godt å vite at han i allefall får inn gode vaner og at det kan være håp for framtida (ja, jeg bekymrer meg tidvis for det ).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:25   #6
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg synes også dette er selvsagte ting, men her på FP er det jo f.eks mange som mener at det ikke har noe å si for barnas motivasjon om man tar dem ut fra skole for å reise på ferie, og jeg for min del er glad for at jeg nå har forskningen på min siden akkurat i den diskusjonen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:44   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Synes listen var full av selvsagtheter og overflatisk.

Det de ikke nevner er de barna som har utfordringer. Hva gjør man når skolen ikke tar tak, men barnet sliter på et eller flere områder.

Her er det virkelig foreldre utgjør forskjellen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:51   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Enig med Maz. Dette er punkter alle skoleforeldre burde ha i ryggmargen. Dessuten irriterer tittelen meg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:14   #9
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Ingenting av dette var en overaskelse, i grunnen. Og det er nok et par andre ting som spiller inn også, f.eks evner og interesse?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:15   #10
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Enig med Maz. Dette er punkter alle skoleforeldre burde ha i ryggmargen. Dessuten irriterer tittelen meg.

Ja, tittelen irriterte meg også. Hvorfor skal man være en vinner? Det burde holde at man får ut sitt beste.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:16   #11
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Tror vi gjør det ganske så bra, men på punkt 3 må vi av og til sjonglere litt. Og sånn må det bare bli enkelte dager. Vi får gjort alt og fulgt opp alt, men ikke alltid før ting starter.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:19   #12
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av MammaHeksa, her.

Det er skremmende om folk virkelig har behov for opplysning på et såpass lavt nivå. Punktene er jo common sense.

Dette tenkte jeg også. Ble overrasket over innholdet i artikkelen jeg, er helt vanlige ting som ramses opp her?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:20   #13
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av MammaHeksa, her.

Det er skremmende om folk virkelig har behov for opplysning på et såpass lavt nivå. Punktene er jo common sense.

Det finnes nesten ikke grenser for hva en del foreldre trenger av opplysning på lave nivåer. Man blir ikke en god foreldre ut av det blå. Det er ikke alle ting som man forstår helt av seg selv fordi man har ansvar for å oppdra et barn eller tre. Det å oppnå de foreldreferdighetene man trenger for å gi et barn en trygg og god oppvekst forutsetter at man har et eller annet sted har lært dette, først da blir det common sense, og en del mennesker har aldri opplevd god omsorg eller at noen har forklart dem hva som er forventet at de skal følge opp rundt barna sine.

Så ja, dette kan komme som en overraskelse på mange.


Sist redigert av Heiko : 17-09-12 kl 17:18.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:21   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Ser ut som at vi gjør ting "etter boka" her også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:23   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Barnet mitt er foreløpig en såkalt 'skolevinner'. Og det uten at jeg legger to fingre i kors for å følge opp lekser. Hun greier utmerket fint å fargelegge termometre på egen hånd. Jeg føler meg ikke trygg på at hun vil være skolevinner på Universitetet når hun kommer dit.

(joda, vi tar tak i dette nå, ny lærer som virker oppriktig engasjert, så vi finner et vis å gi mer utfordringer på håper jeg)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:24   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg synes det var en veldig fin liste. Det at den er enkel synes jeg bare er et pluss. Hvis alle i verden levde etter det store kjærlighetsbudet i bibelen "Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", så hadde vi hatt en helt annen verden. Og det selv om budet i seg selv er enkelt opp til det banale.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:27   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Bortsett fra overskriften var det en fin artikkel og fine punkter, synes jeg. "Slik gir du barnet ditt et godt grunnlag for en god skolehverdag" hadde kanskje vært en mer dekkende tittel, men man må jo nesten regne med at tabloidene tabloidiserer.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:32   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg syns listen var super, jeg. Ja, den er enkel, men det betyr også at den er mulig å følge for de fleste. En liste som stadfestet at man måtte gjøre en masse krevende og tidkrevende ting for at barnet skulle lykkes på skolen, hadde bare vært teit, for den hadde vært vanskelig å følge for folk flest. Denne listen artikkelen viser veldig tydelig at 1) foreldres innsats er viktig for barnets skolegang, og 2) innsatsen som trengs er ikke uoverkommelig. Flertallet av foreldrene vil klare å følge denne listen om de prioriterer å legge vekt på det.

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Ingenting av dette var en overaskelse, i grunnen. Og det er nok et par andre ting som spiller inn også, f.eks evner og interesse?

Statistisk sett er det meg bekjent, ingen andre enkeltfaktorer som er så viktige for barns skolegang og videre utdanning, som foreldrenes bakgrunn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:36   #19
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Grei liste, og jeg kan si "check" på alt bortsett fra det som har med lekser å gjøre. Storebror går på montessoriskole og har ikke lekser.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 08:39   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Fin liste, men jeg tenker også at det er viktig å understreke veldig at foreldre som ikke var skolevennene selv definitivt kan gjøre mye for at barna skal bli skolevinnere.

Rektor på min gamle ungdomsskole klarte å lire av seg på et storforeldremøte at det i følge undersøkelser og statistikk var lite håp for barn av foreldre uten utdannelse.

Ja… Well done.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no