Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Opptaksprøver til festligheter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 14:12   #21
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Vi hadde opptaksprøver, men det var på et helt annet nivå enn dette. Mener å huske at man trillet en gigantisk terning, der utfallet enten ble å styrte en øl, svømme ut til en flåte og tilbake, eller deromkring. Hele kullet var inkludert, og man ble ikke ekskludert om man ikke ville/klarte en oppgave. Dette som har foregått i Drammen er jo helt hinsides.

Ok, det var nok litt mer i gata av det Pingis beskriver hvor jeg gikk (kanskje samme sted), men uansett så gikk det under kategorien teit, ikke hinsides sånn som her.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 14:25   #22
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Hjelpes. Bedre blir det ikke akkurat av at foreldrene til disse "opptakselevene" tydeligvis overvar det hele, uten at det ser ut til at noen grep inn.

Sitat:

Opptaksforestillingen gikk av stabelen på Bragernes Torg sist onsdag. Jentas foreldre var sjokkerte vitner til at ungdommene med bind for øynene ble tvunget til å spise rå fisk, rått dyrehjerte og drikke vann som var ilagt snus over lengre tid, skriver Drammens Tidende.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045748

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 14:27   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Hva har gått galt i oppdragelsen av disse ungene?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 14:30   #24
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg var gjennom en opptaksprøve på NTNU, der måtte vi springe rundt i sentrum i listingpapir (sånn gammeldags printerpapir med hull på siden) og bare undertøy under... Jeg hadde fått tips av faddere og hadde passende undertøy. Det var det ikke alle gutta som hadde gitt.
Nokså uskyldig det hele og man fikk være med i linjeforeningen selv om man ikke deltok.
Håper dette som beskrevet i artikkelen ikke blir utbredt på videregående, for det er jo bare sært og teit. :Liker ikke:

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 14:57   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg er også blant dem som har vært gjennom opptaksprøver til linjeforeningen på NTH, men det var mest moro og veldig, veldig "team-buildende" for å si det på godt norsk. Det ble veldig fort "oss" mot "dem" og vi hadde det skikkelig gøy.

Det som beskrives her er ikke gøy. Det er farlig og tåpelig. Jeg håper det slås hardt ned på.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:00   #26
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hva har gått galt i oppdragelsen av disse ungene?

Herregud! Absolutt ingenting. Dette er en gruppe-ting, ikke problemer med oppdragelsen av enkeltindivider.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:01   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Herregud! Absolutt ingenting. Dette er en gruppe-ting, ikke problemer med oppdragelsen av enkeltindivider.

Vel, jo. Jeg vil påstå at det er noe veldig, veldig galt når unger tror at dette er ok. Samme om det er en gruppeting eller enkeltindividting.

Jeg hadde vært så flau, så flau om jeg hadde vært forelderen til noen av disse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:22   #28
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg hadde aldri hørt om det før denne saken dukket opp. Jeg syns det er horribelt, og skjønner ikke hvordan de har kommet på alle disse "opptakskravene". Jeg håper mine barn blir oppdratt til å si nei til slike ting, både til å si at andre skal gjøre det, eller å gjøre det selv.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:22   #29
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg mener du hadde tenkt anderledes om du kjente til opplegget.
De har nok hauset hverandre opp, type " Ja, sauehjerte og tarmer er ekkelt og kult! " ). Det er nødvendigvis ikke noe galt med oppdragelsen likevel. At vi syns det er tragisk og flaut er kanskje ikke så rart, vi er ikke 16-17 år. Ungdom KAN faktisk ta dumme valg, uten å tenke konsekvens akkurat der og da.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:23   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg mener du hadde tenkt anderledes om du kjente til opplegget.
De har nok hauset hverandre opp, type " Ja, sauehjerte og tarmer er ekkelt og kult! " ). Det er nødvendigvis ikke noe galt med oppdragelsen likevel. At vi syns det er tragisk og flaut er kanskje ikke så rart, vi er ikke 16-17 år. Ungdom KAN faktisk ta dumme valg, uten å tenke konsekvens akkurat der og da.

Pisking og slag?

Aldri ok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:25   #31
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Jeg hadde aldri hørt om det før denne saken dukket opp. Jeg syns det er horribelt, og skjønner ikke hvordan de har kommet på alle disse "opptakskravene". Jeg håper mine barn blir oppdratt til å si nei til slike ting, både til å si at andre skal gjøre det, eller å gjøre det selv.

Det er jeg helt enig i! Jeg spurte min jente som begynner på den skolen til neste år. Hun skal ikke delta. Andre igjen har større behov for en slags tilhørighet, og jeg mener fortsett at det ikke nødvendigvis er noe galt med oppdragelsen til disse ungdommene fordet. Vi er alle forskjellig, med forskjellige behov. Noen trenger tilhørighetsfølelse og bekreftelser, andre ikke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:26   #32
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Pisking og slag?

Aldri ok.

Selvfølgelig helt enig! Men jeg står fortsatt på det jeg mener om at det nødvendigvis ikke har sviktet i oppdragelsen fordet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:26   #33
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det er jeg helt enig i! Jeg spurte min jente som begynner på den skolen til neste år. Hun skal ikke delta. Andre igjen har større behov for en slags tilhørighet, og jeg mener fortsett at det ikke nødvendigvis er noe galt med oppdragelsen til disse ungdommene fordet. Vi er alle forskjellig, med forskjellige behov. Noen trenger tilhørighetsfølelse og bekreftelser, andre ikke.

Vel, hvis man tenker at det er verdt tilhørighetsfølelsen å bli mishandlet i mange timer, synes jeg det er noe essensielt som mangler. Selvrespekt, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:57   #34
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Denne artikkelen beskriver godt det jeg prøver å si.

http://touch.dt.no/nyheter/sterkt-on...uppa-1.7543917

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 15:59   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg synes det er enda vanskeligere å forstå (som i "kan skjønne at relativt oppegående mennesker kan gjøre noe sånt") de som har laget og gjennomført ritualene, enn dem som faktisk gjør som de får beskjed om.

Sitat:

– Hvordan kan jenter slå jenter som går på samme skole, og som de kanskje kjenner?

– Det kalles dehumanisering. For å kunne gjøre det, kan de ikke se på dem som like verdifulle som seg selv, sier Natvig.

Ille nok at sekstenåringene gikk med på å bli dehumanisert. Men mye verre at 17-19-åringene gjorde det mot dem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:05   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er enda vanskeligere å forstå (som i "kan skjønne at relativt oppegående mennesker kan gjøre noe sånt") de som har laget og gjennomført ritualene, enn dem som faktisk gjør som de får beskjed om. Ille nok at sekstenåringene gikk med på å bli dehumanisert. Men mye verre at 17-19-åringene gjorde det mot dem.

Ja, det er jeg helt enig i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:18   #37
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Legalisert mobbing kamuflert som ritualer. Jeg synes det er rystende at skolen fratar seg alt ansvar. Det er jo en del av kulturen til denne skolen, selv om ingen i ledelsen har hatt noe med denne foreningen å gjøre. Jeg synes de skulle ha tatt et aldri så lite kurs blant elevene og lærerne om respekt, selvrespekt, empati, selvhevdelse og virkelig la voksne som ungdommer kjenne på egne følelser rundt disse temaene.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:21   #38
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Jeg syns begge deler er like ille jeg, men jeg har aldri vært et "sånt barn". Jeg hadde ikke det behovet. Søsteren min derimot har en helt annen personlighet.
Som voksen ville jeg frarådet mine barn å delta, men jeg ser jo blant vennene til tenåringene mine at jentene er svært forskjellig. Og da helt uten å ha foreldre med manglende oppdragelsesevner. Det er det jeg kommenterte over her, Maves kommentar om mangel på oppdragelse.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:25   #39
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Aldri hørt om før i går.

Det er vel bare gærne Drammensere som holder på sånn, eller? Jeg har aldri hørt om noen andre skoler som driver med sånt. Noen har sett for mye på film.

Det er vel heller tilfeldig at det skjer i Drammen. Men totalt tåpelig er det.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 16:28   #40
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptaksprøver til festligheter

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Aldri hørt om før i går.

Det er vel bare gærne Drammensere som holder på sånn, eller? Jeg har aldri hørt om noen andre skoler som driver med sånt. Noen har sett for mye på film.

Det kan vel diskuteres hvor mye film det var for 101 år siden.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no