Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-12, 22:08   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Byrådet i Oslo har sagt blankt Nei til bønnerom på osloskolene. Jeg er tilbøyelig til å være enig, og tenker at be kan man gjøre på fritiden. Bønn fem ganger om dagen er uansett gitt som et påbud som gjelder "om man kan" eller noe, er det ikke? (forbehold her)

Jeg er imot andakter i skoletiden også, for ordens skyld, og gudstjenester.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:10   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg mener masse om dette, og har nærmest stått oppi en sånn sak, men nøyer meg med å si at jeg er totalt motstander av bønnerom på skolen, hovedsakelig på grunn av utfordringer nok rundt sosial kontroll allerede.

Det er forøvrig viktig å merke seg at det ikke sies nei til bønn. Det er mange som, i perioder, ber "for seg selv" på skolen, men da ikke i bønnerom og ikke i organiserte forsamlinger.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:11   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Helt enig med Polyanna.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:11   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Bønnerom på skolen ser jeg ikke helt at jeg synes om nei.

Men skolegudstjeneste har jeg ikke store problemer med, og har andakt på jobb (vel, de har andakt, jeg sitter stille) så jeg er vel ikke den som er mest skeptisk til religion da. Men jeg ser en stor forskjell på at min religiøse arbeidsgiver har valgt at det leses litt fra ei sånn bok på slutten av lunsjen, og at elever skal stikke av fra undervisningen og inn på et bønnerom flere ganger om dagen?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:12   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Det Polyanna sa.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:13   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men jeg ser en stor forskjell på at min religiøse arbeidsgiver har valgt at det leses litt fra ei sånn bok på slutten av lunsjen, og at elever skal stikke av fra undervisningen og inn på et bønnerom flere ganger om dagen?

Hvis de mener de skal be, stikker de likevel. Det er ikke sånn at de venter på bønnerommet for å få bedt. Det er mer snakk om hvorvidt skolen skal tilrettelegge for det, og også at i det man har et bønnerom blir det hele mer organisert, slik at man blant annet vil "vite" hvem som ber og hvem som ikke gjør det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:13   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Det er vel snakk om å be i friminuttene, 1-2 ganger per dag, ikke i timene.

Og jeg mener klart at det er veldig inkonsekvent å si nei til bønnerom og ja til andakt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:14   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg tenker at den offentlige skolen bør være en arena fri for religiøs utøvelse - det være seg andakter, bønner, forkynnelse, ergo mener jeg det er feil å tilrettelegge egne rom for religionsutøvelse i offentlig skole.

Jeg tror og at et bønnerom kan virke som et press på/mot ikkepraktiserende muslimer - det blir veldig synlig om du er den ene av de kanskje fem muslimene i klassen som ikke går inn i det rommet og ber til fastsatt tid. Ergo, kan det kanskje bli en form for religiøs kontroll i ungdomsflokken, og et fokus på hvem som er mest riktig og troende i gruppa.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:14   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nei til både bønnerom og andakt på skolen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:16   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Tja. Det kommer an på hvor dette kommer fra tenker jeg. På barneskoler klart nei. Sannsynligvis på ungdomsskoler også, der er jeg litt mer usikker. Men hvis eldre elever selv kommer og spør om de ikke kan få låne et rom sånn og sånn tenker jeg at det er greit hvis skolen har et rom å låne bort. At skolen skal merke et rom med bønnerom blir vel helt feil? Da får de i såfall lage et nøytralt stillerom slik det er på flyplasser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:17   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Helt enig med Polyanna. Storesøster og jeg diskuterte dette ganske inngående i dag.

Enten så har vi religiøs aktivitet i skolene (som gudstjenester) og da virker det rart å si nei til bønnerom, hvorfor er det greit å utøve en religion og ikke en annen. Eller så har vi ingen religiøs aktivitet i skolene og da sier vi også nei til bønnerom.

En helt annen ting er at videregående skoler kanskje godt kunne hatt et "stillerom" slik man nå finner på flyplasser. Som kan brukes til ettertanke, meditasjon eller bønn. Ikke tilegnet en religion, men stillhet og tanker.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:17   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Og der skrev Katta og jeg noe av det samme omtrent samtidig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:19   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Ogsåmom stillerommet blir "eid" av de som skal be jevnlig? Jeg ser for meg et hegemoni der...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:24   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg kunne vel i grunnen ikke brydd meg mindre i prinsippet. Men siden skoler ikke renner over av ressurser og man må velge hva man skal ha og ikke ha så blir det sterke meninger av det likevel.

Så lenge det ikke er nok steder å sitte i stillhet å gjøre lekser på mange skoler så er det helt ufint å prioritere ressurser til religiøse lokaler. De som trenger å be får be der de finner det greiest uten særlig tilrettelegging.

Hadde skolene hatt alt de trenger og null problem med noe som helst - be my guest.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:25   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ogsåmom stillerommet blir "eid" av de som skal be jevnlig? Jeg ser for meg et hegemoni der...

Når det er snakk om videregående skole tenker jeg at man selvfølgelig må ha regler for bruk av dette rommet som hindrer at noen "eier" det, men så lenge dette kommer fra elevene selv ser jeg ikke problemet med at skolen tilbyr et sted hvor man kan trekke seg tilbake og be eller meditere i fred hvis man føler behov for det. Jeg synes imidlertid det er veldig viktig at dette må være noe som kommer fra elevene selv og ikke fra noen eksterne som vil inn og drive religiøs aktivitet på skolen. Jeg tenker det samme om politiske samlinger, jeg har ingen problemer med at elever får låne rom til politisk aktivitet, men jeg får problemer med det idet det er noen eksterne som er inne for å verve.

Barne- og ungdomsskoler er jeg usikker på om bør ha et sånt rom i det hele tatt, det må i såfall bemannes og det synes jeg ikke skolen skal bruke ressursene sine på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:32   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

- "Thank the Lord"? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don't have a place within an organized religion. (Superintendent Chalmers)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:32   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Skolene er som regel for små som de er og mangler grupperom og spesialrom og alt med seg til undervisning. Å skulle sette av plass til at noen elever skal ha plass for å be ville være helt hull i hodet. Kjære vene for et idiotisk forslag!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:37   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Ja, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal prioritere stillerom hvis man mangler grupperom og lesesalsplasser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:38   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel snakk om å be i friminuttene, 1-2 ganger per dag, ikke i timene.

Og jeg mener klart at det er veldig inkonsekvent å si nei til bønnerom og ja til andakt.

Andakt er for meg noe annet enn skolegudstjeneste, som jeg altså ikke egentlig har noe mot (at er frivillig, selvsagt)

At vi har andakt på jobb, ansatt i en privat bedrift eid av en religiøs organisasjon kommer for meg i en helt, helt annen kategori en bønn eller andakt eller gudstjeneste på skolen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:40   #20
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Dette gjaldt en videregående skole som selv så et behov for et slikt rom ettersom det var mange elever som ba i kjelleren og andre steder. Jeg ser ikke problemet og blir særs skeptisk når dette forbudet er noe som er truet fram av ingen ringere enn Carl I Hagen. Han var i nyhetene i dag og snakket om at å tillate slike rom er snikislamisering.


Videregående elever er nesten voksne og man forventer at de tar selvstendige valg i sine liv og da må man også tillate at de gjør nettopp det. Det som står over her om at det kan skape ett bønnepress har jeg vanskelig for å se for meg. Når elevene ber uansett blir det neppe mindre press fordi de må be i kjelleren eller i en krok i gangen.

Det er vel ikke snakk om organisert bønn er det, som i at noen skal lede den? Jeg synes det er stor forskjell om elever selv ønsker å be (individuelt) og det ha en felles andakt altså. Organisert forkynning har ingenting i skolen å gjøre.

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 27-09-12 kl 23:07.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no