Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-12, 22:41   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Skolen er ikke et sted for religionsutøvelse. Da bør de i så fall etablere en friskole med det for øyet.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:41   #22
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg syns ikke det er nødvendig å ha religiøse rom på en skole.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:43   #23
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns ikke det er nødvendig å ha religiøse rom på en skole.

Enig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:44   #24
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg er negativ til bønnerom på skoler.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:45   #25
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns ikke det er nødvendig å ha religiøse rom på en skole.

Jeg synes det er viktig å legge til rette for at flest mulig kan ta høyere utdanning. Hvorfor er det problematisk at noen låner et ledig rom for å be?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:47   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det er viktig å legge til rette for at flest mulig kan ta høyere utdanning. Hvorfor er det problematisk at noen låner et ledig rom for å be?

Så om jeg dyrker rastareligionen og trenger et sted å røyke tjall, skal jeg få det da?

  Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:48   #27
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Skolen er ikke et sted for religionsutøvelse. Da bør de i så fall etablere en friskole med det for øyet.

Religiøse skoler må da være noe av det skumleste som finnes. Ja til mangfold og perspektivutvidelse sier nå jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:48   #28
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg synes det er problemtatisk at det skal gjøres så mye utav det. Så be, da, men må det settes av eget rom til det? Jeg tenker hvert fall om kristendommen at man skal kunne be inni seg hvor og når som helst. Egne rom skaper et uheldig skille, synes jeg.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:48   #29
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det er viktig å legge til rette for at flest mulig kan ta høyere utdanning. Hvorfor er det problematisk at noen låner et ledig rom for å be?

Hvilke ledige rom?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:50   #30
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Så om jeg dyrker rastareligionen og trenger et sted å røyke tjall, skal jeg få det da?

Nei, tjall er såvidt jeg vet ulovlig, men hvis du vil be eller meditere så hadde jeg helst sett at du satt på et eget rom så jeg slapp å snuble over deg i gangen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:52   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Religiøse skoler må da være noe av det skumleste som finnes. Ja til mangfold og perspektivutvidelse sier nå jeg.

Det er noe av det skumleste som finnes. Men skolen her i Norge er ikke et sted for religionsutøvelse, derfor er den også tilgjengelig for alle. Jeg jobber på en arbeidsplass der vi har hatt mange forskjellige kulturer og religioner representert, det ville ikke falle noen inn å forlange å bruke arbeidsdagen til religionsutøvelse allikevel. Jeg mener at det er en selvfølge å sette samme kriterium til skolene. Er man nesten voksen, så får man behandles som voksne, og i vår kultur skal du jobbe på en svært så spesiell arbeidsplass for å bruke arbeidstida på religion.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:55   #32
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nei til religionsutøvelse på skolen, uavhengig av hvilke/n religion/er. Enkelt og greit.
(Og til den som lurte litt oppi her: man kan samle opp bønner og slå dem sammen, men helst ikke ettermiddagsbønnen).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:57   #33
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er problemtatisk at det skal gjøres så mye utav det. Så be, da, men må det settes av eget rom til det? Jeg tenker hvert fall om kristendommen at man skal kunne be inni seg hvor og når som helst. Egne rom skaper et uheldig skille, synes jeg.

Nå er det engang sånn at bønn foregår ulikt i ulike religioner. Kristne kan ofte be inni seg, mens muslimene har andre ritualer som er viktige for dem. Jeg ser bare ikke hvorfor man trenger å gjøre så mye utav det. Å lage et forbud virker helt tøvete på meg. La skolene avgjøre det selv slik at de kan ta hensyn til de elevene de til enhver tid har og eventuelle ledige rom. Om noen elever kjemper for å få lov til dette og skolen har ett ledig rom hvorfor skal man nekte dem å låne det? Det plager jo ingen og det er bedre at de ber for seg selv enn at de ber i gangen eller i kjelleren og er i veien for andre. Det handler litt om integritet også tenker jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 22:59   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg tenker at den offentlige skolen bør være en arena fri for religiøs utøvelse - det være seg andakter, bønner, forkynnelse, ergo mener jeg det er feil å tilrettelegge egne rom for religionsutøvelse i offentlig skole.

Jeg tror og at et bønnerom kan virke som et press på/mot ikkepraktiserende muslimer - det blir veldig synlig om du er den ene av de kanskje fem muslimene i klassen som ikke går inn i det rommet og ber til fastsatt tid. Ergo, kan det kanskje bli en form for religiøs kontroll i ungdomsflokken, og et fokus på hvem som er mest riktig og troende i gruppa.

Jupp.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:02   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Teori: Jeg er buddhist, og trenger bjeller og trommer for å be. Skal jeg ha et rom for det? Jeg tråkket nemlig ihjel et insekt nettopp, og må gjøre bot.

Dette er ikke snakk om annet enn segregering av en gruppe som ønsker å bli segregert. Jeg mener at man ikke skal legge til rette for denslags. Det får foregå på privaten. Og det er ikke nødvendig å hitle diskusjonen selv om man ikke liker Carl I. Hagen.

  Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:06   #36
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Jeg er skeptisk til bønnerom på skolen, iallefall hvis det defineres som bønnerom.

Jeg er generelt skeptisk til å blande skole og religionsutøvelse- og forkynnelse. Jeg må si at jeg himlet vel så mye over Våler kommunes politikere, som har overstyrt en rektors avgjørelse om å avvikle skolegudstjeneste, og innført gudstjenestetvang på alle grunnskolene i kommunen. Dette er så vidt jeg husker ikke den eneste kommunen som har innført dette.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:08   #37
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Nei til både gudstjeneste og bønnerom. Religion har ingenting i skolen å gjøre.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:09   #38
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Skolen bør være religiøst og politisk uavhengig . Derfor sier jeg nei til bønnerom på skoler.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:12   #39
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Teori: Jeg er buddhist, og trenger bjeller og trommer for å be. Skal jeg ha et rom for det? Jeg tråkket nemlig ihjel et insekt nettopp, og må gjøre bot.

Dette er ikke snakk om annet enn segregering av en gruppe som ønsker å bli segregert. Jeg mener at man ikke skal legge til rette for denslags. Det får foregå på privaten. Og det er ikke nødvendig å hitle diskusjonen selv om man ikke liker Carl I. Hagen.

Hitle diskusjonen?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:13   #40
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

og i vår kultur skal du jobbe på en svært så spesiell arbeidsplass for å bruke arbeidstida på religion.

Jeg jobber _nesten_ på en så spesiell arbeidsplass. Men det er ikke atbeidstida egentlig, siden det er de siste 5 minuttene av den ubetalte lunsjen. Det er vel sånnsett fritt frem til å gå derfra da, men også vi som velger å ikke delta i den velger å sitte stille disse minuttene.

Den vesentlige forskjellen her er at jeg har valgt en arbeidsplass som har denne praksisen. (Og som i takt med inntaket av "utenforstående" jevnlig vurderer om praksisen skal opprettholdes, men det betyr mye for en del av dem som har vært der lenge, og ettersom det ikke plager oss (vi visste det jo, og kunne valgt å ikke jobbe der) og vi er jo fri til å gå ut også, så opprettholdes det fortsatt.

Men selv i en såpass spesiell bedrift er det ikke snakk om bønnerom, eller å legge til rette for ytterligere religionsutøvelse i arbeidstida.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no