Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal Nav betale alle typer dietter?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 15:17   #1
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Skal Nav betale alle typer dietter?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10046479

Kan man forvente at Nav skal betale for alle typer dietter?

I artikkelen gjelder det en som er ganske så overvektig som har søkt om at Nav skal betale for lavkarbo diett.

For min del synes jeg ikke det blir riktig, men skal innrømme at jeg ikke kjenner til om hvor fordyrende en event lavkarbo diett er.

Det blir for meg som om alle som tar en Blodprøve på Balderklinikken skal få dekket diett basert på alt de finner at personen er allergisk for i de prøvene.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:21   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Nei, selvsagt skal ikke NAV betale for alle typer duetter. Likevel bør det kunne diskuteres om det utelukkende er folk med cøliaki som skal få støtte.

I dette tilfellet synes jeg ikke man kan uten videre kan stille et spørsmål som det du gjør. Det er åpenbart at han ikke kommer til å leve lenge dersom han ikke for riktig hjelp. Det er ikke det samme som at "alle" skal gå støtte. Mannen er nærmere 200 kilo.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:23   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Nei, jeg synes ikke at man kan forvente at NAV skal dekke alle mulige dietter. Og jeg synes kanskje at sammenlikningen med glutenallergi var en smule søkt.

Det er fullt mulig at ketogen diett hjelper mot ekstrem overvekt, men jeg synes at da bør man betale for det selv. Rett og slett.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:24   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Jeg synes faktisk vi i større grad burde dekke dietter av i behandling av sykelig overvekt. Jeg kjenner ei som gikk ned masse med Eurodietten, hun fikk ingenting dekket. Hun kunne heller valgt operasjon som hun hadde fått tilbud om, og få den dekket, noe som ville kostet mye mer enn å dekke Eurodietten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:26   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes faktisk vi i større grad burde dekke dietter av i behandling av sykelig overvekt. Jeg kjenner ei som gikk ned masse med Eurodietten, hun fikk ingenting dekket. Hun kunne heller valgt operasjon som hun hadde fått tilbud om, og få den dekket, noe som ville kostet mye mer enn å dekke Eurodietten.

Ja, det vSr litt det jeg mente. Man må kunne gjøre en individuell vurdering og tilbudet bør være noe som gagner mennesket på best mulig måte, og dermed også samfunnet på sikt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:37   #6
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det vSr litt det jeg mente. Man må kunne gjøre en individuell vurdering og tilbudet bør være noe som gagner mennesket på best mulig måte, og dermed også samfunnet på sikt.

Men det blir jo omtrent umulig å ha "individuell vurdering" av hver enkel person som mener h*n trenger noe, det ville jo krevd et arsenal av saksbehandlerere og leger for å gjennomføre det. Og det er jo kanskje litt der problemet er allerede i dag, og derfor det er så stor venteliste for overvektige som ønsker/trenger behandling. Man kan jo ikke akkurat bare gi mennesker med BMI over en viss grense en blankosjekk og si "bruk denne til det du føler hjelper" heller. Det jo være medisinsk begrunnet. Og jeg forstår egentlig godt at man ikke kan bruke penger på ting som ikke har dokumentert effekt, og som man ikke vet om har bivirkninger på sikt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:37   #7
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Lavkarbo trenger ikke nødvendigvis å være så mye dyrere enn tradisjonell kost, så jeg ser ikke det helt store poenget i å få noe dekket.

Jeg vet heller ikke om det prinsippielt er riktig vei å gå at NAV skal dekke en slik type diett. Ut fra det jeg leste i artikkelen får jeg en følelse av at man kanskje lemper noe av ansvaret over på NAV, istedet for at man tar ansvaret selv og faktisk spiser det som er best for kroppen uavhengig av om man får dekket noen kroner.

Men på den andre siden syns jeg ikke at sammenlikningen med cøliaki er så søkt. Hvis man ikke tåler karbohydrater (som er ensbetydende med at man er insulinresistent/har diabetes) så risikerer man å bli syk (sykelig overvektig/diabetes), og hva er da forskjellen på det eller på om man blir syk fordi man spiser mat med gluten? Man kan jo like gjerne skylde på at plager pga cøliaki er selvpåført hvis man spiser gluten som at overvekt er selvpåført hvis man spiser karbohydrater.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:43   #8
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Eg synest i grunn at det er for lite informasjon til å gjera meg opp ei skikkeleg meining. Me får ikkje veta t.d. om kva desse "tidlegare behandlingsopplegga" har gått ut på.
Om sjukeleg overvekt på generelt grunnlag skal gje rett på stønad frå NAV? Nei, eg synest ikkje det. Om ein skal kunne gje stønad i enkeltsaker? Kanskje, men kven er det då som skal sitja og bedømma om kven som skal få? Kanskje det kan vera aktuelt for ein kortare periode for at den overvektige skal gå så pass ned at fysisk aktivitet vert lettare å gjennomføra.
Eg føler vel at eg no beveger meg inn på eit område eg har veldig lite kunnskap om, og der eg synser mykje. Både lavkarbo og overvekt er ganske omtåelige tema, med mange sterke følelsar hos både den eine og den andre.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:45   #9
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Overvektskirurgi koster fra 72 000. Jeg synes folk med BMI opp i 40-området bør velge hva slags hjelp de skal få. Man deler ut overvektskirugi til altfor mange (i min mening, og jeg hadde BMI på 39 før jeg begynte å slanke meg).

Oppfølging med ernæringsspesialist, kostholdskurs, opphold på helsefarm, trening for overvektige i basseng, burde de få støtte til på lik linje med operasjon. Jeg kjenner en som tok operasjon, og hun har fått trening og masse oppfølging etter operasjonen. Dekket av staten.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:16   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Jeg synes egentlig ikke det er så uhørt at man får stønad for å hjelpe til når man er medisinsk avhengig av en diett for medisinske/helsemessige resultater. Nå kan det sikkert diskuteres hvor medisinsk fundert ketogen kost er og om man faktisk går ned i vekt på den. Men det er jo egentlig en helt annen diskusjon.
Og det står jo visserligen på NAV sine sider at "For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret.". Så man er jo ikke helt iddjått om man søker hvis man føler seg tvunget til å gå på ketogen kost for å holde seg frisk lsm, og til og med har en lege i ryggen. Det er jo ikke slik at ordningen ikke eksisterer per idag.

Sånn før noen tror man blir rik av grunnstønad; laveste sats er 600,- i måneden. Sats 6 er 3000. Sånn ca.
Og det står jo vi

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er fullt mulig at ketogen diett hjelper mot ekstrem overvekt, men jeg synes at da bør man betale for det selv. Rett og slett.

Under enkelte forutsetninger, og legeattest på at det er medisinsk sykdom som gjør at man bruker ketogen diett mot overvekt, kan man få trukket fra både diett og evt. slankeoperasjon på skatten forøvrig.
Sånn alle monner drar, lsm.
Dvs kunne, de endrer det jo nå så jeg vet ikke hvordan det blir lengre.

Lillegutt går på spesiell diett. Vi to har matutgifter på 10000,- i måneden
Han får grunnstønad sats 4 fordi han har cøliaki, og sats 5 fordi han har melkeproteinallergi (og litt til). Og fratrekk i skatten (min) fordi han har ekstra kostnader til spesiell diett.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:17   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes faktisk vi i større grad burde dekke dietter av i behandling av sykelig overvekt. Jeg kjenner ei som gikk ned masse med Eurodietten, hun fikk ingenting dekket. Hun kunne heller valgt operasjon som hun hadde fått tilbud om, og få den dekket, noe som ville kostet mye mer enn å dekke Eurodietten.

Eurodiett får (fikk) man skattefradrag for, med de rette legeerklæringene og medisinske utgangspunktet

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:18   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Lavkarbo trenger ikke nødvendigvis å være så mye dyrere enn tradisjonell kost, så jeg ser ikke det helt store poenget i å få noe dekket.

Lavkarbo og ketogen kost er absolutt ikke sammenlignbare kostnadsmessig, altså! :btdt:


Sist redigert av m^2 : 28-09-12 kl 16:24.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:22   #13
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men det blir jo omtrent umulig å ha "individuell vurdering" av hver enkel person som mener h*n trenger noe, det ville jo krevd et arsenal av saksbehandlerere og leger for å gjennomføre det.

Det er vel slik det fungerer i dag? Autisme er f.eks. ikke ensbetydende med hjelpestønad sats 1 eller 3. Det må vurderes. Grunnstønaden likeså. Ekstrautgifter i behandlingsøyemed ved sykelig overvekt må da gå an å kjøre gjennom samme system der krav til dokumentasjon og visse kriterier er tilstede. Kanskje det til og med kan spare inn litt ressurser om økonomien stadig spenner ben på et behandlingsopplegg som koster penger og gis samtidig som personen er arbeidsufør pga. overvekt.

Jeg synes absolutt at man bør kunne åpne for at slikt kan dekkes. Det vil ikke nødvendigvis si at muligheten vil være der for alle. Eller at man dekker mer enn hva et ordinært kosthold koster. Jeg ser for meg noen dokumentasjonskrav der en spesialist i f.eks. indremedisin bekrefter behovet og tidligere forsøk med andre metoder, samt delvis dekning av nøkterne ekstrautgifter pga. dietten. Blant disse ekstrautgiftene kunne gjerne også et kurs i rimelig og bra lavkarbomatlaging kvalifisere, om nødvendig. Stønaden kunne også ha blitt vurdert jevnlig på bakgrunn av resultater. Ikke nødvendigvis store vekttap, men i alle fall noe som indikerer at behandlingen har effekt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:22   #14
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Lavkarbo og ketogen kost er absolutt ikke sammenlignbare kostnadsmessig, altså! :btdt:

Jeg har levd ketogent i et halvt års tid, og det trenger som sagt ikke å være så voldsomt dyrt. Litt dyrere er det nok, men ikke mer enn at de absolutt aller fleste vil ha råd til det hvis helsa tilsier det, mener jeg.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:39   #15
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Lavkarbo trenger ikke nødvendigvis å være så mye dyrere enn tradisjonell kost,

Og heller ikke så mye annerledes enn "vanlig" kost. Man kommer langt ved å kutte ut mesteparten av sukker, hvetemel, poteter og pasta. Jeg, for eksempel, holder muskelbetennelser i sjakk ved å forholde meg til nevnte, enkle filosofi, og jeg kunne da aldri drømme om at NAV skal sponse det som for meg fremstår som et helt vanlig og sunt kosthold.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 16:51   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Ja, det er vel et poeng at slik kost (ketogenlignende) som er melkefri, glutenfri, soyafri, sukkerfri og tilsetningsstoff-fri (slik det er hos oss) sikkert er dyrere enn når man kan bruke "vanlige" matvarer.

Men når mat skal brukes som medisin, og annen medisin (eller operasjoner) er på blå resept/gratis, synes jeg det er logisk at også dietten støttes økonomisk.


Sist redigert av m^2 : 28-09-12 kl 17:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 17:34   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

En av forutsetningene for at det skal gis støtte er at det vurderes som et tilrådelig behandlingsopplegg. Der er det vel såpass stor diskusjon de lærde i mellom når det gjelder ketogen kost.
Innenfor epilepsibehandling kan man få grunnstønad til ketogen kost, men det er vel eneste som er definert spesielt.

Dersom det viser seg at det er så ufarlig som enkelte hevder at ekstremt overvektige går på ketogen kost og behandlingsopplegget er profesjonelt ser jeg at det må kunne ytes tilskudd under vektnedgangen. Å få tilskudd til å leve ketogent resten av livet er jeg mer usikker på. Vil ikke en overvektig som har nådd matchvekt kunne leve på normal kost?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 17:42   #18
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Lavkarbo er ikke en diett, det er en livsstil. Dersom man går tilbake til vanlig kost vil en nok ofte ende opp med å gå oppi vekt igjen (har jeg ihvertfall hørt av flere som har prøvd).

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 17:52   #19
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Lavkarbo er ikke en diett, det er en livsstil. Dersom man går tilbake til vanlig kost vil en nok ofte ende opp med å gå oppi vekt igjen (har jeg ihvertfall hørt av flere som har prøvd).

Spesielt for insulinresistente.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:11   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Eurodiett får (fikk) man skattefradrag for, med de rette legeerklæringene og medisinske utgangspunktet

Hun jeg kjenner fikk ikke det, men etter å ha lest litt rundt på forum, ser jeg at det varierer utifra hvor du bor.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no