Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal Nav betale alle typer dietter?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 18:15   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Spesielt for insulinresistente.

Lavkarbo ja, men må man leve ketogent for resten av livet. Kan man ikke leve på en normal lavkarbodiett?

Atkins og flere andre snakker jo om faser så vidt jeg har skjønt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:18   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Uansett mener jeg at man må være i et behandlingsopplegg om man som ekstremt overvektig skal få dekket utgifter til ketogent kost.
Jeg kjenner helt konkret til permanent skade hos en overvektig som gikk ned litt for kjapt ved hjelp av ketogen kost. Han trente for mye parallellt og burde hatt oppfølging.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:39   #23
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Jeg har gluten-intoleranse og må ha samme diett som en med cøliaki. Jeg får heller ikke støtte av Nav. Lurer på om jeg skal løpe til vg..

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:54   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg har gluten-intoleranse og må ha samme diett som en med cøliaki. Jeg får heller ikke støtte av Nav. Lurer på om jeg skal løpe til vg..

Joda, det ble endret for flere år tilbake

Fra rundskrivene til trygdeloven:

Non-cøliaki glutenintoleranse

[Endret 11/04]

Det skal bemerkes at det i det medisinske miljø brukes ulike betegnelser, som blant annet non-cøliaki glutenintoleranse. Dette er en sykdom hvor medlemmet har intoleranse for gluten, men ikke får den samme reaksjonen i tarmen som ved cøliaki .En får heller ikke den samme reaksjonen som ved hveteallergi, se beskrivelse av de ulike begrepene over. Det følger av hovedregelen hvilke krav som stilles til fastsettelse av disse diagnosene.

Dersom det er fastslått at det foreligger non-cøliaki eller glutenintoleranse vil behandlingen være den samme som ved cøliaki, en glutenfri diett. Det vil kunne tilstås grunnstønad etter satser som ved cøliaki uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. Ved non-cøliaki eller glutenintoleranse skal sakene revideres med jevne intervaller, da dette ikke nødvendigvis er livsvarige lidelser.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 19:04   #25
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Lavkarbo ja, men må man leve ketogent for resten av livet. Kan man ikke leve på en normal lavkarbodiett?

Atkins og flere andre snakker jo om faser så vidt jeg har skjønt.

Lavkarbo, ja.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 19:09   #26
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Hvor skal grensa gå i tilfelle?
En kollega av meg hadde tidligere mye fravær grunnet mageproblemer. H*n sier h*n har blitt mye bedre etter at h*n begynte med lavkarbo og h*n tar i dag knapt en eneste egenmelding i løpet av året. Da må jo h*n, og sikkert flerfoldige andre, som påstår at lavkarbo gjør dem friskere, få denne dietten/livsstilen dekket av NAV. Om sykelig overvektige skulle få det, mener jeg.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 19:37   #27
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Det beste er vel å la lavkarbomat, slik som bl.a. grønnsaker, rene kjøtt- og fiskeprodukter og meierprodukter bli så billig at alle har råd til å spise det. Man skulle tro det gavnet alle.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 20:08   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Det er stor forskjell på lavkarbo og ketogen kost. Lavkarbo er ikke spesielt dyrt, men å leve bra og variert på ketogen kost ser jeg for meg som mer kostbart.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 20:13   #29
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er stor forskjell på lavkarbo og ketogen kost. Lavkarbo er ikke spesielt dyrt, men å leve bra og variert på ketogen kost ser jeg for meg som mer kostbart.


Som sagt, det trenger ikke å være så veldig kostbart. Grønnsaker koster f.eks. det samme uansett.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 20:16   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Som sagt, det trenger ikke å være så veldig kostbart. Grønnsaker koster f.eks. det samme uansett.

Men over lengre tid bør vel de som lever ketogent ha noen tilskudd, må de ikke? Jeg forstod det sånn da jeg leste en del på lavkarbo, men om det stemme vet jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 20:54   #31
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men over lengre tid bør vel de som lever ketogent ha noen tilskudd, må de ikke? Jeg forstod det sånn da jeg leste en del på lavkarbo, men om det stemme vet jeg ikke.

Hvis de spiser variert er det i utgangspunktet ikke nødvendig (ref Hexeberg), men en multivitamintablett daglig kan være greit.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:22   #32
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Joda, det ble endret for flere år tilbake

Fra rundskrivene til trygdeloven:

Non-cøliaki glutenintoleranse

[Endret 11/04]

Det skal bemerkes at det i det medisinske miljø brukes ulike betegnelser, som blant annet non-cøliaki glutenintoleranse. Dette er en sykdom hvor medlemmet har intoleranse for gluten, men ikke får den samme reaksjonen i tarmen som ved cøliaki .En får heller ikke den samme reaksjonen som ved hveteallergi, se beskrivelse av de ulike begrepene over. Det følger av hovedregelen hvilke krav som stilles til fastsettelse av disse diagnosene.

Dersom det er fastslått at det foreligger non-cøliaki eller glutenintoleranse vil behandlingen være den samme som ved cøliaki, en glutenfri diett. Det vil kunne tilstås grunnstønad etter satser som ved cøliaki uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. Ved non-cøliaki eller glutenintoleranse skal sakene revideres med jevne intervaller, da dette ikke nødvendigvis er livsvarige lidelser.

Så bra! Da fikk jeg feil informasjon, men ingenting er bedre en at det er mulig!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:47   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er stor forskjell på lavkarbo og ketogen kost.

Ikke ifølge VG. De smeller jo stadig opp svære oppslag om hvor farlig lavkarbo er, mens de trykker bilder av fettdryppende bacon, seterrømme og smør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:53   #34
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Virker som om han, og ikke minst foreldrene, trenger mest gode tips og råd om hvordan man skal spise rett. Et kurs hadde vel vært på sin plass. Vet ikke om jeg synes det blir riktig at NAV nødvendigvis skal betale for et slikt kosthold. Denne mannen og foreldrene trenger jo tydeligvis informasjon og kunnskap om hva gode, rene råvarer er, og hvordan benytte seg av slik mat. Det blir egentlig noe annet med spesial/allergikosthold, som man gjerne må i spesialbutikker for å få kjøpt.

Bare en liten digresjon; En bekjent av meg ble slankeoperert og gikk ned 80 kg etter det. Nå har hun jo nødvendigvis mye løshud, og det har hun "rett" på å få fjernet kirurgisk, som hun sier. Jeg har født to barn og har en mage som er en katastrofe, men er ellers ganske slank. Jeg kunne godt tenke meg å få skjært bort noe av magen, føler meg nesten deprimert av den, men det er det ikke snakk om. Det er ikke nok heng. (Har forsøkt meg hos legen). Det føles litt urettferdig at hvis man bare spiser seg halvt forderva (satt på spissen), så skal det offentlige dekke alt av utgifter for å få deg slank og stram igjen. Jeg skjønner det med hud-mot-hud og helseproblemer ifht det, men det føles likevel urettferdig siden hun bekjente har svært god økonomi og sikkert kunne dekket dette gildet selv.
Dette her hadde vel egentlig ikke noe med HI å gjøre, men...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:03   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Krinoline, jeg syns du fremstår som misunnelig og lite empatisk her nå altså. Kan du ikke heller ta deg sammen og være glad for at du ikke er like ødelagt i huden som venninnen din tydeligvis er? Hadde du hatt de samme problemene så hadde du jo fått dekket en operasjon du også.

  Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:12   #36
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Fedme koster samfunnet mer en hva opersjonen for å fjerne hud. Altså tjener staten på at folk slanker seg og etterpå fjerner huden, en at de forblir tykke eller har evige infeksjoner og plager/sykdom på grunn av ekstremt heng.

Det kan bli utrolig guffent under en slik hudfold.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:17   #37
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Krinoline, jeg syns du fremstår som misunnelig og lite empatisk her nå altså. Kan du ikke heller ta deg sammen og være glad for at du ikke er like ødelagt i huden som venninnen din tydeligvis er? Hadde du hatt de samme problemene så hadde du jo fått dekket en operasjon du også.

Jada, jeg ser den, men hvis man skal synse om hva det er riktig at NAV skal dekke så kan man holde på i det uendelige... Min (potensielle) depresjon veies opp mot min bekjentes løshudproblemer...hva er "verst"?
Synes da at denne 18-åringen med foreldre kunne fått informasjon og undervisning om hva de skal kjøpe av mat på Rema for sine egne penger og hvordan den skal tilberedes, istedet for at grønnsakene, kyllingen og eggene skal dekkes av det offentlige... De må jo uansett kjøpe denne maten, hvorfor skal det dekkes av NAV? Det blir litt annet med spesialmat som er (mye) dyrere enn vanlig.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:23   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Dersom du har heng over en viss størrelse og tilleggsproblematikk så kan du få dekket operasjon. Det er ikke andre regler for dette om henget kommer fra svangerskap eller tidligere fedme. Jeg skjønner ikke hvor i alle dager du mener deg forskjellsbehandlet her?

Angående denne gutten med så alvorlige problemer så syns jeg sørenmeg samfunnet kan spandere en innsats på å redde livet hans. Vi hjelper folk som har påført seg problemer hver dag i dette landet. Det er få grupper det er så mye motforestillinger mot å hjelpe som de som lider av alvorlig overvekt.

Burde man isåfall begrense hjelp til andre pasientgrupper også? Røykere med lungekreft? Anorektikere? Narkomane? Hvem skal nektes hjelp?

  Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:26   #39
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

Det triste er jo at han kan få en slankeoperasjon som gavepakke av staten, men sunt kosthold (som han ikke føler han har råd til, tydeligvis) får han ingen hjelp til. Jeg lurer på hva som ville blitt billigst i det lange løp

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:31   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?

En diett som skal dekkes må være en del av et anerkjent behandlingsopplegg for en kjent tilstand. Samtidig må den være dyrere enn vanlig mat. Det hjelper ikke at man føler seg bedre uten billige matvarer eller at man må legge om til dyrere kosthold fordi man ikke har spist anbefalt mat før. Det er jo enkelte som ønsker støtte til mat til en diabetiker fordi de må kjøpe sunn mat som de oppfatter som dyr. Det får de stort sett ikke.

Hvis ketogen diett er et behandlingsopplegg som er anbefalt innenfor spesialisthelsetjenesten, mener jeg at det må gå an å få dekket det. Men ikke for alle som ønsker å bruke det til slanking.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no